SGP
SGP: belastingen moeten eerlijker
De SGP wil dat dit kabinet de eerste stap zet op weg naar eerlijker en
eenvoudiger belastingen. Er moet, net als in het verleden, een soort
staatscommissie komen die ons belastingstelsel fundamenteel gaat
herzien. Doel: eerlijker verdeling van de lasten, bevorderen
economische groei, werken lonend maken, minder bureaucratie en
duurzamer leven. Kern is voor de SGP een leefvormneutraal stelsel,
zodat eenverdieners niet onevenredig benadeeld worden tegenover
dubbelverdieners.
---
ALGEMENE FINANCIÃLE BESCHOUWINGEN
5 OKTOBER 2011
ELBERT DIJKGRAAF
Ik begin met een citaat: âDe publieke financiën moeten in evenwicht
zijn, de begroting moet onder controle gehouden worden, de
overheidsschul-den moeten dalen (â¦.). De hulp aan andere landen moet
verminderd worden zodat we niet failliet gaan. De bevolking moet leren
werken in plaats van te leven op kosten van de overheid.â
De wijze koning Salomo zei in een ver verleden al dat er niets nieuws
is onder de zon. Dat is ook het geval met de crisis waarin we zitten.
Het citaat waarmee ik begon is namelijk niet van een leider van een
land dat de euro zo trots heeft ingevoerd en nu nadenkt over de
consequenties daarvan. Nee, het is van Cicero en dateert van 55 voor
Christus. Het Romeinse Rijk was financieel aan het einde van haar
Latijn. Teveel geld vloeide naar andere landen. Wat in ieder geval moed
gevend is, is dat het nog honderden jaren duurde voordat het Romeinse
Rijk daadwerkelijk ondergingâ¦â¦
Ook in de recente geschiedenis volgt de ene crisis de andere op. Al
vele jaren pleit de SGP ervoor hierop voorbereid te zijn. Wie de lessen
van koning Jozef opvolgt, zorgt ervoor dat de schuren in goede jaren
vol-gestouwd worden, zodat men hier in slechte jaren op kan teren. Dat
is in Nederland volstrekt onvoldoende gebeurd. Kabinet op kabinet heeft
teveel uitgegeven en de economie niet klaargestoomd voor een goede
toekomst.
Een goede toekomst. Daarvoor moet wel wat gebeuren. De
machtsver-houdingen in de wereld veranderen snel. De eurocrisis is
hiervan mede een uiting. Op het terrein van kennis, innovatie en
concurrentiekracht dreigen we onze koppositie kwijt te raken
MdV. De SGP-fractie heeft in het kader van dit debat vijf prioriteiten.
De eerste prioriteit is orde op zaken stellen voor de financiën van de
overheid. Wij vergroten elke dag de negatieve financiële erfenis die
we onze kinderen nalaten. Daarmee kunnen we niet doorgaan. Het kabinet
maakt een begin met bezuinigen. Ik heb echter het gevoel dat we niet
vreemd op moeten kijken als dit kabinet met nieuwe maatregelen moet
komen. Kan de Minister aangeven hoe groot het risico hierop is? Is het
kabinet voldoende voorbereid als snel nieuwe bezuinigingen nodig zijn?
De tweede prioriteit is dat bezuinigingen eerlijk verdeeld moeten
wor-den. Vooral bij kwetsbare groepen maakt de SGP zich hierover
zorgen. De overheid moet een schild van de zwakken zijn. Wij zullen
daar sterk op letten. Ondertussen is wel duidelijk dat het niet altijd
mogelijk is om maatwerk te leveren. De rol van de bijzondere bijstand
is dan wel cruciaal omdat gemeenten dat wel kunnen. Kan de Minister
aangeven of hij met ons van mening is dat gemeenten onvoldoende
middelen hiervoor hebben?
De derde prioriteit is orde op zaken stellen voor de
concurrentiepositie van Nederland. Ruim baan geven aan hen die ons
voorzien van een goede boterham, ondernemers. Snijden in regels. Ik
hoor van ondernemers dat ze nog niet al teveel merken van het
kabinetsbeleid op dit punt. Kan de Minister aangeven wanneer
ondernemers de vruchten plukken? Investe-ringen in onderwijs en kennis
en werken aan structurele verbeteringen van arbeidsmarkt, woningmarkt
en zorgmarkt zijn ook hard nodig. Het kabinet doet hier wel het een en
ander aan. Maar de SGP-fractie is van mening dat ook op dit punt
versnelling en verdieping essentieel is.
De vierde prioriteit van de SGP ligt in een fundamentele herziening van
ons belastingstelsel. Prof. Bovenberg en prof. Stevens geven aan dat
een deugdelijk belastingstelsel rechtvaardig, effectief en eenvoudig
behoort zijn, en dat binnen deze randvoorwaarden de budgettaire en
instrumentele functie van de belastingheffing moet worden vormgegeven.
De afgelopen maanden heeft de SGP-fractie er steeds op gewezen dat het
momenteel voor niemand meer duidelijk is waarom wie welk fiscaal
voor-deel krijgt. Effectiviteit moet dan wel ver te zoeken zijn. En
niemand kan nog volhouden dat het belasten naar draagkracht is als een
alleenstaande of een eenverdiener met een bruto inkomen van â¬40.000
zoân â¬12.000 euro belasting moet betalen, terwijl een huishouden met
twee verdieners slechts â¬5500 belasting betaalt. En het is toch niet
normaal dat het voor Bas en Willy soms aantrekkelijker is om te
scheiden dan om elkaar trouw te blijven, omdat scheiden honderden
euroâs extra overheidssteun per maand kan opleveren? Ik deel via de
bode een uitgewerkt rekenvoorbeeld uit.
Dit alles brengt de SGP bij een pleidooi voor een leefvormneutraler en
eenvoudig belastingstelsel. Daarmee worden vijf problemen opgelost: 1)
lagere tarieven bevorderen de economische groei doordat investeringen
in menselijk kapitaal en het gebruik daarvan meer renderen, 2) lage
belas-tingen op arbeid maken werken lonend zodat er voldoende
arbeidsaanbod is, 3) grondslagverbreding en tariefverschuiving kan
verstoringen in de economie verminderen en bijdragen aan verduurzaming,
4) er wordt min-der geld rondgepompt wat leidt tot minder bureaucratie
en 5) belastingen zullen leefvormneutraler zijn. Daarom wil ik de
regering vragen of zij er open voor staat om een commissie in te
stellen die, zoals de commissie-Oort, de mogelijkheden van een
herziening van de Nederlandse inkom-stenbelasting gaat onderzoeken
zodat deze kabinetsperiode benutten om voldoende kennis op te bouwen.
De vijfde prioriteit is zorgen dat ook andere landen orde op zaken
stel-len. De hele eurocrisis is terug te brengen tot twee zaken. In de
eerste plaats hebben landen zich niet gehouden aan de afspraken. Ze
konden straffeloos tekort en schuld op laten lopen. In de tweede plaats
hebben landen volstrekt onvoldoende geïnvesteerd in een goede
concurrentieposi-tie. Beide moeten hard aangepakt worden. De
SGP-fractie is dan ook blij dat de regering zich hiervoor wil inzetten.
Voor ons is dit essentieel als we moeten besluiten over bijdragen aan
het noodfonds. Kan de Minister aan-geven dat het de inzet van de
regering zal zijn om de gepresenteerde vi-sie op de toekomst van de
euro ook voor 100% te realiseren? Als we dit niet doen, is het dweilen
met de kraan open. Als we andere landen moe-ten helpen met door burgers
en bedrijven verdiende miljarden, kunnen we het toch niet maken om het
echte probleem niet op te lossen? Graag hoor ik nog van de Minister
welke risicoâs we financieel precies lopen met de gevraagde bijdrage
aan het EFSF. Ook is voor ons van belang dat nog geen duidelijk zicht
is op spelregels, zeggenschap en voorwaarden voor de inzet van het
EFSF. Kan de Minister toezeggen dat we die nog voorgelegd krijgen,
voordat het fonds daadwerkelijk operationeel wordt?
Een goede toekomst. Hopelijk ziet die er financieel beter uit dan we nu
denken. Soms heb je de neiging om somber te zijn als je let op alles
wat gebeurd. Moed gevend is echter dat we uiteindelijk nooit somber
hoeven te zijn als we op het immateriële letten. Wie zich vasthoudt
aan de woor-den van de profeet Jesaja, beseft dat er veel meer is dan
euroâs, financiële tekorten en bezuinigingen. De profeet houdt ons
voor (55:1) dat God juist aan mensen die hun tekortkomingen kennen,
veel wil geven. Dat heeft Je-zus Christus voor ons verdiend. Dan houden
we ons graag aan de gebo-den van God. En daar geldt een beloning voor
die uitstijgt boven alles wat wij ons maar op deze aarde kunnen
voorstellen. Een goede toekomst, een nieuwe aarde, een nieuwe hemel.
Zonder zorgen, zonder onzekerheid, zonder verdriet. Dat is het
perspectief als we God lief hebben.