Fun hekelt gebrek aan objectiviteit "Speelgoed van het jaar"

05/10/2011 16:42

FUN BELGIUM NV

Vandaag worden de laureaten bekendgemaakt die in verschillende categorieën het label "Speelgoed van het jaar" krijgen. Vrijetijdsketen Fun hekelt echter het gebrek aan objectiviteit en transparantie rond deze verkiezing. Verleden week maakte de keten de resultaten bekend van haar eigen "Fun Awards" die wel op basis van objectieve criteria zijn verkozen: het oordeel van 200 kinderen en hun ouders die het speelgoed drie uur hebben uitgetest en 6.000 onlinestemmen die het hebben beoordeeld op basis van filmpjes. " Het zijn niet de fabrikanten of de retailers die een objectief oordeel kunnen vellen over de speelwaarde van speelgoed", zegt Bart Coeman, voorzitter van Fun. Precies daarom hebben wij drie jaar geleden de "Fun Awards" in het leven geroepen."

Alleen kinderen bepalen of iets een rage wordt

Het "Speelgoed van het jaar" wordt toegekend op basis van het oordeel van een jury van een aantal speelgoedretailers en journalisten. "Natuurlijk gaat het om retailers die voeling hebben met de speelgoedwereld", zegt Bart Coeman. "Maar toch: retailers, noch fabrikanten kunnen ondanks vele jaren ervaring nooit echt weten welke producten echt zullen aanslaan of niet. Kijk maar eens naar de inschattingsfouten die recent gemaakt zijn rond het succes van de smurfen en van de Beyblades. Met de nodige problemen die dit qua bevoorrading heeft veroorzaakt vandien. Rages in de speelgoedwereld, of het nu om de Rummikub gaat of de Tamagotchi, om maar twee voorbeelden uit het verleden te noemen, ontstaan altijd op basis van het oordeel van de kinderen. Een "Speelgoed van het jaar" laten kiezen door mensen buiten de leefwereld van de kinderen is een even onlogische als verkeerde insteek."

Eén van de grootste retailgroepen mag niet meestemmen

Fun heeft ook vragen bij de gekozen retailers om het "Speelgoed van het jaar" te beoordelen. "Met 36 winkels die 40% van hun globale omzet uit speelgoed halen" legt Bart Coeman, "is Fun in alle objectiviteit één van de belangrijkste spelers van het land. Als het dan toch retailers zouden moeten zijn die een oordeel uitspreken over het "speelgoed van het jaar", dan zou Fun minstens een stem in het kapittel mogen hebben. Die krijgen we van de organisatoren van "Speelgoed van het jaar" echter niet. Vandaar dat we drie jaar geleden beslist om onze eigen wedstrijd in het leven te roepen die het leukste speelgoed kiest op basis van de meningen van de enigen die er echt toe doen: de kinderen en hun ouders."

Nieuwsuitzending

De nieuwsuitzending die RTV op 10 september in Technopolis maakte, getuigt volgens Bart Coeman perfect van het veel objectievere karakter van de "Fun Awards. "Op die beelden kan iedereen met eigen ogen zien hoe enthousiast de kinderen en hun ouders het speelgoed hebben uitgetest en beoordeeld, terwijl van "Speelgoed van het jaar" enkel de resultaten bekend zijn."

Over FUN

Fun is één van de grootste spelers in de vrijetijdsmarkt in België. Fun brengt vernieuwing in het segment van de vrijetijdsbesteding voor kinderen, jongeren én volwassenen met een ruim assortiment speelgoed, babyartikelen, multimedia, tuinmeubelen en zomerartikelen, school en seizoensproducten waaronder Halloween en kerstdecoratie. In de Fun winkels zijn de herkenbare shop-in-the-shop concepten terug te vinden: Disney Plaza, Studio 100 Shop, Standaard Bookshop en Mexx-shop. Fun werd opgericht door de familie Coeman en groeide via een snelle expansie en een partnership met de beursgenoteerde investeringsgroep Mitiska uit tot één van de grootste winkelketens in de markt van de vrijetijdsbesteding. Fun heeft nu 36 vestigingen en plant elk jaar 2 tot 3 bijkomende winkels te openen. De winkels hebben een gemiddelde oppervlakte van 2.000m². Fun stelt 450 mensen tewerk. Fun realiseert een jaaromzet van om en bij de 95 miljoen euro.

Perscontact: voor meer informatie of beeldmateriaal, neem contact op met