Gemeente Leeuwarden

Start campagne `Alcohol mee? Toon je ID!'

De gemeente Leeuwarden wil het gebruik van alcohol door minderjarigen tegengaan. Eén van de acties die de gemeente daarvoor inzet, is de campagne `Alcohol mee? Toon je ID!'.

`Alcohol mee? Toon je ID!'

De campagne moet het tonen van een identiteitsbewijs (ID) bij de aankoop van alcohol in supermarkten en slijterijen aanmoedigen. Ook wordt er een convenant getekend door burgemeester Ferd Crone en verschillende supermarkten en slijterijen in Leeuwarden.

Convenant

De start van de campagne begint met het sluiten van het convenant. Burgemeester Ferd Crone tekent het convenant namens de gemeente Leeuwarden. Verder wordt er getekend door de C1000, Albert Heijn, Jumbo, Poiesz, Super de Boer, Gall & Gall, Mitra en Slijterij Zaagemans. Met het convenant beloven supermarkten dat zij zich houden aan de Drank- en Horecawet en dat ze hun personeel blijven opleiden en voorlichten. De start van de campagne en het ondertekenen van het convenant is op vrijdag 7 oktober 2011.

Samenwerking

ROC Friese Poort, Friesland College en het AOC Friesland staan ook achter de campagne. De samenwerking tussen gemeente, supermarkten, slijterijen en scholen werkt voor de campagne erg positief.

Campagne

Het idee voor de campagne is ontstaan tijdens een bijeenkomst over Jeugd en Alcohol eind 2010. Supermarkten en slijterijen gaven aan dat jonge caissières het moeilijk vinden om andere jongeren om hun identiteitsbewijs te vragen. Bovendien krijgen ze soms te maken met agressiviteit en intimidatie.