Start campagne `Alcohol mee? Toon je ID!'
De gemeente Leeuwarden wil het gebruik van alcohol door minderjarigen
tegengaan. Eén van de acties die de gemeente daarvoor inzet, is de
campagne `Alcohol mee? Toon je ID!'.
`Alcohol mee? Toon je ID!'
De campagne moet het tonen van een identiteitsbewijs (ID) bij de
aankoop van alcohol in supermarkten en slijterijen aanmoedigen. Ook
wordt er een convenant getekend door burgemeester Ferd Crone en
verschillende supermarkten en slijterijen in Leeuwarden.
Convenant
De start van de campagne begint met het sluiten van het convenant.
Burgemeester Ferd Crone tekent het convenant namens de gemeente
Leeuwarden. Verder wordt er getekend door de C1000, Albert Heijn,
Jumbo, Poiesz, Super de Boer, Gall & Gall, Mitra en Slijterij
Zaagemans. Met het convenant beloven supermarkten dat zij zich houden
aan de Drank- en Horecawet en dat ze hun personeel blijven opleiden en
voorlichten. De start van de campagne en het ondertekenen van het
convenant is op vrijdag 7 oktober 2011.
Samenwerking
ROC Friese Poort, Friesland College en het AOC Friesland staan ook
achter de campagne. De samenwerking tussen gemeente, supermarkten,
slijterijen en scholen werkt voor de campagne erg positief.
Campagne
Het idee voor de campagne is ontstaan tijdens een bijeenkomst over
Jeugd en Alcohol eind 2010. Supermarkten en slijterijen gaven aan dat
jonge caissières het moeilijk vinden om andere jongeren om hun
identiteitsbewijs te vragen. Bovendien krijgen ze soms te maken met
agressiviteit en intimidatie.
Gemeente Leeuwarden