Vrije Universiteit Amsterdam
De Éne God is de andere niet. Theologie en rolverdeling in Jeremia 5:1-9
* Startdatum: 07-10-2011
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: De Éne God is de andere niet. Theologie en rolverdeling in
Jeremia 5:1-9
* Spreker: prof.dr. E. Talstra
* Onderdeel: Faculteit der Godgeleerdheid
* Wetenschapsgebied: Theologie en wijsbegeerte
* Evenementtype: Afscheidscollege
Bijbelteksten zijn kwetsbaar. Dat zijn ze vanwege de lange en complexe
geschiedenis van hun ontstaan: wat staat er nu precies? Kwetsbaar zijn
ze ook vanwege de lange geschiedenis van lezen en toepassen: wat hebben
zoveel generaties er in gelezen? Dit zegt prof. dr. Eep Talstra in zijn
afscheidsrede `De Éne God is de andere niet. Theologie en rolverdeling
in Jeremia 5:1-9'. De vraag is niet: hoe lossen we dit op? De vraag is:
verdraagt ons spreken over God deze kwetsbaarheid? Moet God eigenlijk
niet anders zijn, perfecter dan het in de teksten lijkt? Is een God die
zo kwetsbaar en complex is als zijn teksten wel voldoende goddelijk? In
Jeremia 5 is God op zoek naar de laatste rechtvaardige in Jeruzalem. Is
hij de regie kwijt? Dat kan niet, vond Augustinus. God weet toch al
lang dat hij die ene niet zal vinden.
Hier begint de bijbelwetenschap zegt Talstra. Is er enige taalkundige
aanwijzing in deze tekst dat God hier een spel speelt? Wat is er tegen
een God die op zoek is? Dus, niet als een zwakte van God, die dan om
die reden wel een menselijke uitvinding zou moe¬ten zijn? Ook niet als
een manier van spreken over God, omdat hij uiteindelijk boven alle taal
verheven zou zijn? Waarom niet lezen zoals het er staat: deze God is op
zoek en komt, zo blijkt in vers 7 en 9, teleurgesteld weer thuis. Dat
is lezen met voorrang voor de teksten, voor de data, niet voor diepe
gedachten over de onaan¬tastbaarheid waaraan een echte God zou moeten
voldoen. De bijbelwetenschap leest alledaagse teksten, opgeschreven,
bewerkt en nog eens bewerkt. Dat is geen vermomming van God, die nu
wetenschappelijk moet sneuvelen, om God te redden dan wel te
verwijderen. Dit is de manier waarop hij spreekt. Een andere is er
niet.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam