Commissariaat voor de Media

07 oktober 2011

Mediaconcentratie vraagt onverminderd om aandacht

In tien jaar tijd is de oplage van dagbladen met 170 miljoen gedaald, is de oplage van publiekstijdschriften met 16 miljoen gedaald, kijkt men per dag 24 minuten langer naar de televisie en wordt er dagelijks 11 minuten langer naar de radio geluisterd. Dit blijkt uit de zojuist verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.

De nieuwe editie van de Mediamonitor blikt terug op de ontwikkelingen in het Nederlandse medialandschap in de afgelopen tien jaar. Dat landschap is door fusies en overnames steeds internationaler geworden. Desondanks zijn er ook nog aanbieders van eigen bodem die binnen de mediasector een flink marktaandeel weten te behouden, zoals de Publieke Omroep en de Telegraaf Media Groep.

In financieel opzicht hebben de dagbladuitgevers hun omzet over de afgelopen tien jaar terug zien lopen. Om positieve bedrijfsresultaten te behouden, hebben zij zich genoodzaakt gezien aandeelkapitaal of bedrijfsonderdelen te verkopen. Bij de omroepen leidde juist het uitbreiden van de aanvankelijk primaire televisieactiviteiten naar radio en internet tot een gestage toename van de omzet.

De Mediamonitor toont aan dat er nagenoeg de gehele periode, zowel op de markt voor dagbladen als op de markten voor televisie en radio, sprake is van een sterk geconcentreerde markt. Op alle drie de markten zijn er slechts drie partijen die het merendeel van de markt in handen hebben. Bij de dagbladen hebben drie uitgevers in 2010 een gezamenlijk aandeel van 70 procent, in 2001 was dit zelfs 84 procent, bij televisie hebben de drie grootste omroepen in 2010 en 2001 een gezamenlijk aandeel van 76 procent en bij radio hebben de drie grootste omroepen in 2010 een gezamenlijk aandeel van 62 procent, 13 procent meer dan negen jaar geleden.

Om ontwikkelingen die de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de informatievoorziening kunnen bedreigen vroegtijdig op te merken, blijft de Mediamonitor van groot belang. Naast het jaarlijkse rapport biedt de website www.mediamonitor.nl nieuws en informatie over de ontwikkelingen bij mediabedrijven en mediamarkten.

Mediamonitor, mediabedrijven en mediamarkten 2001-2010