07 oktober 2011
Mediaconcentratie vraagt onverminderd om aandacht
In tien jaar tijd is de oplage van dagbladen met 170 miljoen gedaald,
is de oplage van publiekstijdschriften met 16 miljoen gedaald, kijkt
men per dag 24 minuten langer naar de televisie en wordt er dagelijks
11 minuten langer naar de radio geluisterd. Dit blijkt uit de zojuist
verschenen Mediamonitor van het Commissariaat voor de Media.
De nieuwe editie van de Mediamonitor blikt terug op de ontwikkelingen
in het Nederlandse medialandschap in de afgelopen tien jaar. Dat
landschap is door fusies en overnames steeds internationaler geworden.
Desondanks zijn er ook nog aanbieders van eigen bodem die binnen de
mediasector een flink marktaandeel weten te behouden, zoals de Publieke
Omroep en de Telegraaf Media Groep.
In financieel opzicht hebben de dagbladuitgevers hun omzet over de
afgelopen tien jaar terug zien lopen. Om positieve bedrijfsresultaten
te behouden, hebben zij zich genoodzaakt gezien aandeelkapitaal of
bedrijfsonderdelen te verkopen. Bij de omroepen leidde juist het
uitbreiden van de aanvankelijk primaire televisieactiviteiten naar
radio en internet tot een gestage toename van de omzet.
De Mediamonitor toont aan dat er nagenoeg de gehele periode, zowel op
de markt voor dagbladen als op de markten voor televisie en radio,
sprake is van een sterk geconcentreerde markt. Op alle drie de markten
zijn er slechts drie partijen die het merendeel van de markt in handen
hebben. Bij de dagbladen hebben drie uitgevers in 2010 een gezamenlijk
aandeel van 70 procent, in 2001 was dit zelfs 84 procent, bij televisie
hebben de drie grootste omroepen in 2010 en 2001 een gezamenlijk
aandeel van 76 procent en bij radio hebben de drie grootste omroepen in
2010 een gezamenlijk aandeel van 62 procent, 13 procent meer dan negen
jaar geleden.
Om ontwikkelingen die de pluriformiteit en onafhankelijkheid van de
informatievoorziening kunnen bedreigen vroegtijdig op te merken, blijft
de Mediamonitor van groot belang. Naast het jaarlijkse rapport biedt de
website www.mediamonitor.nl nieuws en informatie over de ontwikkelingen
bij mediabedrijven en mediamarkten.
Mediamonitor, mediabedrijven en mediamarkten 2001-2010
Commissariaat voor de Media