Prestaties van VVT-branche in 2011 licht verbeterd
Persbericht van ActiZ
Meer echte aandacht voor cliënt blijft speerpunt
Verpleeg-, verzorgingshuizen en thuiszorgorganisaties hebben hun
prestaties in 2011 weer iets verder verbeterd ten opzichte van 2010.
Dit blijkt uit de jaarlijkse benchmark van ActiZ. Ten opzichte van
vorig jaar zijn er meer organisaties die goed presteren naar de mening
van hun cliënten en medewerkers terwijl zij ook bedrijfsmatig goed
presteren. Het versterken van de werkelijke aandacht voor de cliënt
blijft een belangrijk speerpunt, zo blijkt verder uit het onderzoek.
Verder moeten kleine zorgorganisaties alert zijn op mogelijk negatieve
gevolgen van de nieuwe kapitaallastenvergoeding NHC en het afnemend
aantal cliënten met ZZP 1 en 2.
De ActiZ Benchmark in de Zorg doet jaarlijks onderzoek naar financiële
bedrijfsvoering, medewerker- en cliëntenoordeel. Aan de benchmark namen
in totaal 249 ActiZ zorgorganisaties deel en ruim 50.000 cliënten en
116.000 medewerkers. De benchmark geeft daarmee niet alleen een goed
beeld van de stand van zaken in de branche, het is ook duidelijk dat
zorgorganisaties willen leren en zich willen verbeteren. De groep van
koplopers -bedrijven die de beste beoordelingen krijgen van cliënten,
medewerkers en het bedrijfsmatig goed doen- is dit jaar gegroeid. Ook
de groep direct achter de koplopers en het aantal organisaties in het
peloton is gegroeid ten opzichte van 2010. De financiële prestaties van
de VVT-branche zijn in de breedte ook iets verbeterd. De uitkomsten
laten zien dat de financiële prestaties gemiddeld op orde zijn. Dat is
ook absoluut nodig om samen met de toegezegde extra middelen te kunnen
investeren in personeel en de toenemende financiële risico's van het
vastgoed op te kunnen vangen.
Aandacht
Meer werkelijke en wezenlijke aandacht voor de cliënt is en blijft een
speerpunt. De benchmark laat zien dat hier nog verdere verbetering
nodig is. Vooral intramuraal is de ervaren beschikbaarheid van
personeel een belangrijk punt voor cliënten en zij zijn hierover minder
positief. Medewerkers geven aan dat de werkdruk iets is toegenomen. Het
is dan ook een goede zaak dat verpleeg- en verzorgingshuizen extra
middelen krijgen om extra mensen te werven en op te leiden.
Thuiszorgcliënten zijn overigens meer positief over de beschikbaarheid
van hun zorgverlener.
In de benchmark is onderzocht in hoeverre organisaties goed luisteren
naar hun cliënten. Luisteren als ultieme vorm van aandacht. Ongeveer
een derde van de cliënten geeft aan dat hun zorgorganisatie altijd goed
naar hen luistert. Opvallend is echter dat medewerkers veel vaker
aangeven dat ze goed naar hun cliënten luisteren. Het is belangrijk
voor zorgorganisaties om deze kloof te gaan dichten. Overigens blijkt
dat die kloof bij de koplopers veel kleiner is en de 'luisterscore' bij
cliënt en medewerker ook hoger is dan het gemiddelde.
Kleinschaligheid
Samen met externe wetenschappers heeft PwC onderzoek gedaan naar
kleinschalige zorg; zorg in een wooneenheid voor maximaal 8 cliënten.
Onder andere is het cliënt- en medewerkeroordeel vergeleken met dat van
cliënten en medewerkers in reguliere zorg. Uit de analyses blijkt dat
kleinschalige zorg niet op alle punten beter presteert dan reguliere
zorg. Cliënten in kleinschalige eenheden zijn niet meer of minder
tevreden dan elders en hun ervaringen met de zorg zijn gelijk aan die
van andere cliënten. Ook ervaren cliënten in een kleinschalige
woonzorgvorm niet dat zij meer regie over hun leven hebben. Medewerkers
zijn overall wel iets positiever over het kleinschalig werken maar het
is wel een vorm die bij de medewerker moet passen. Al met al past
kleinschalige zorg uitstekend in een breed en divers aanbod zodat
cliënten, maar ook medewerkers, die zorgvorm kunnen kiezen die het
beste bij hen past.
Kleine zorgorganisaties
De VVT-branche krijgt te maken met een nieuwe vergoedingsregeling voor
kapitaallasten. En al is er een realistische overgangsregeling; voor
kleine stand alone zorgorganisaties kan de nieuwe wijze van
woonlastenvergoeding risico's meebrengen. Een andere ontwikkeling die
zowel kansen als risico's met zich meebrengt, is de daling van het
aantal cliënten met ZZP 1 en 2. Uit de benchmark blijkt dat deze daling
al fors is ingezet. Deze trend zal, alleen al door het kabinetsbeleid,
de komende jaren verder doorzetten. Ook voor dit punt geldt dat met
name de kleinere stand alone verzorgingshuizen het hierdoor moeilijk
kunnen krijgen. Omvormen naar een verpleeghuis kan problematisch zijn
omdat het gebouw niet geschikt te maken is voor intensievere zorg of
omdat het zorgkantoor geen productieafspraken wil maken. Het
alternatief om zorg in een beschermde omgeving te bieden en de
woonruimte te verhuren is vaak ook lastig. Door onder andere de
boekwaardeproblematiek kan namelijk geen kostendekkende huurprijs
worden gevraagd.
Jeugdgezondheidszorg
De benchmark geeft ook een representatief beeld van de
jeugdgezondheidszorg. Het onderzoek laat zien dat ouders goed te
spreken zijn over de consultatiebureau-arts en verpleegkundige. De
bejegening wordt gewaardeerd en cliënten vinden dat ze vooraf goed
geïnformeerd worden. Wel geeft een deel van de ouders aan dat zij van
medewerkers soms tegenstrijdige adviezen krijgen. Dat is een punt van
verbetering voor de ActiZ consultatiebureaus.
Kraamzorg
Kraamzorgcliënten zijn zeer positief over hun ervaringen met ActiZ
kraamzorgorganisaties. De cliëntgerichtheid, bejegening, hygiëne en het
effect van de zorg scoren allemaal zeer hoog. Cliënten vinden wel dat
ze soms teveel verschillende kraamverzorgsters over de vloer krijgen;
daar ligt nog een verbeterpunt voor de organisaties.
De uitkomsten van de ActiZ Benchmark in de Zorg zijn te downloaden op
www.actiz.nl
Razende Robot Reporter