Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken regelt nu ook social media
Persbericht van STIVA - Stichting Verantwoord
Alcoholgebruik
Vandaag wordt de vernieuwde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken
gepresenteerd tijdens het jaarlijkse STIVA Symposium. Nieuw in de Code
is een artikel over digitale marketing en social media. Andere
aanscherpingen zijn er op het gebied van minderjarigen, sport en werk.
Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de
Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde
dranken al dertig jaar een actieve bijdrage aan het bevorderen van
maatschappelijk verantwoord marktgedrag. Zij doen dit door coördinatie
van en communicatie over de zelfregulering die zij realiseren aan de
hand van de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.
Peter de Wolf, directeur STIVA: "De alcoholbranche vindt het belangrijk
om proactief te zijn waar het gaat om het nemen van onze
verantwoordelijkheid. Deze wijziging laat zien dat wij in staat zijn om
in te spelen op recente ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de vlucht
die de social media hebben genomen. We zijn de eerste branche die op
dit punt inhoudelijke spelregels hebben gemaakt over wat wel en niet
mag".
Het nieuwe artikel over digitale marketing en social media bevat extra
voorwaarden waaraan reclame-uitingen in de vorm van digitale marketing
aan moeten voldoen. Zo is het niet toegestaan dat content wordt
ontvangen door personen die jonger zijn dan 18 jaar. Een ander eis is
dat een persoon die benaderd wordt door een adverteerder de
mogelijkheid moet hebben op enige wijze zijn of haar toestemming te
kunnen geven of onthouden om content te ontvangen. In de Code wordt
toegelicht wat dit betekent voor de verschillende vormen van digitale
marketing.
Een andere aanscherping betreft sport. In de vorige Code was het
bijvoorbeeld al niet toegestaan om reclame voor alcoholhoudende drank
te voeren op een individuele sporter of sportploeg. In de nieuwe code
is het niet toegestaan om sportberoemdheden op te laten treden die nog
actief sport op topniveau uitoefenen. Verder is het ook niet toegestaan
om actieve sportbeoefening op verpakkingen van alcoholhoudende drank af
te beelden. De Wolf: "De Code is duidelijker geworden over wat wel en
niet is toegestaan bij de combinatie van alcohol en sportgerelateerde
situaties".
Bij de Code is de handleiding aangepast met de achtergrond en reden van
het artikel en een aantal praktische voorbeelden, zodat het
marketingprofessionals meer duidelijkheid biedt over wat wel en niet
toegestaan is.
De Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken treedt in de loop van
oktober 2011 in werking, na goedkeuring door de Stichting Reclame Code.
Meer informatie op www.alcoholcode.nl
Over STIVA
Verenigd in de Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) leveren de
Nederlandse producenten en importeurs van bier, wijn en gedistilleerde
dranken een actieve bijdrage aan het bevorderen van verantwoorde
alcoholconsumptie en het terugdringen van alcoholmisbruik. Tevens
bevordert STIVA een maatschappelijk verantwoord marktgedrag door
coördinatie van en communicatie over de zelfregulering die de
bedrijfssectoren realiseren aan de hand van de Reclamecode voor
Alcoholhoudende Dranken (RvA).
*
Links:
http://www.alcoholcode.nl
Razende Robot Reporter