06-10-2011
Prijswinnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2011
Froukje Polman(Fontys Pabo Eindhoven) en Sander Claassen(UvA/ILO) zijn
vanwege de hoge kwaliteit van hun afstudeerproject uitverkozen tot de
meest talentvolle jonge leraren van 2011. Froukje Polman liet op
bijzondere wijze leerlingen en team van haar stageschool kennismaken
met de introductie van Engels in de onderbouw van het basisonderwijs.
Sander Claassen deed op zijn stageschool in het voortgezet onderwijs
uitstekend onderzoek naar zowel de profielkeuze als onderwijs aan
hoogbegaafde leerlingen.
De OnderwijsTopTalentPrijs wordt ieder jaar uitgereikt aan talentvolle
studenten van de lerarenopleidingen in Nederland. De prijs is een
initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP),
onderwijsadviesbureau Giralis, tijdschrift Didactief en de Algemene
Onderwijsbond. Dit jaar deden vijftien lerarenopleidingen
basisonderwijs mee en tien lerarenopleidingen voortgezet onderwijs. Er
is een prijs voor de lerarenopleidingen basisonderwijs en een voor het
voortgezet onderwijs. Beiden worden beloond met een bronzen trofee, een
bedrag van duizend euro, een jaar lidmaatschap van de AOb en een
jaarabonnement op Didactief.
Juryvoorzitter Riet Ogink was onder de indruk van het hoge niveau van
de inzendingen. Zo ontwikkelde Froukje Polman, deeltijdstudente van de
Fontys Pabo Eindhoven, voor haar stageschool een proefpakket voor de
introductie van Engels in groep 1 en 2 en de leerkrachten. Door de
zorgvuldige en creatieve aanpak heeft de stageschool een goede start
kunnen maken met Engels in de kleutergroepen, constateert het
juryrapport. "Het is duidelijk dat Froukje een zeer bekwame leerkracht
is op didactische en pedagogisch gebied", aldus de jury. "Zij is
zelfkritisch en gaat op buitengewoon vruchtbare wijze de samenwerking
met collega's aan."
Het onderzoek naar profielkeuze van Sander Claassen leverde volgens de
jury een zeer bruikbaar product op dat op voor bredere verspreiding in
het voortgezet onderwijs geschikt is. Daarnaast ontwikkelde hij op zijn
stageschool onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen en geeft inmiddels
les op de school aan deze groep leerlingen. "Hij laat daarbij zien
prima om te kunnen gaan met de leerproblematiek van deze groep", aldus
het juryrapport. "Hij toont zich een bevlogen leerkracht die creatief
en flexibel is in de omgang met leerlingen."
Algemene Onderwijsbond