Algemene Onderwijsbond

06-10-2011

Prijswinnaars OnderwijsTopTalentPrijs 2011

Froukje Polman(Fontys Pabo Eindhoven) en Sander Claassen(UvA/ILO) zijn vanwege de hoge kwaliteit van hun afstudeerproject uitverkozen tot de meest talentvolle jonge leraren van 2011. Froukje Polman liet op bijzondere wijze leerlingen en team van haar stageschool kennismaken met de introductie van Engels in de onderbouw van het basisonderwijs. Sander Claassen deed op zijn stageschool in het voortgezet onderwijs uitstekend onderzoek naar zowel de profielkeuze als onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen.

De OnderwijsTopTalentPrijs wordt ieder jaar uitgereikt aan talentvolle studenten van de lerarenopleidingen in Nederland. De prijs is een initiatief van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie (INOP), onderwijsadviesbureau Giralis, tijdschrift Didactief en de Algemene Onderwijsbond. Dit jaar deden vijftien lerarenopleidingen basisonderwijs mee en tien lerarenopleidingen voortgezet onderwijs. Er is een prijs voor de lerarenopleidingen basisonderwijs en een voor het voortgezet onderwijs. Beiden worden beloond met een bronzen trofee, een bedrag van duizend euro, een jaar lidmaatschap van de AOb en een jaarabonnement op Didactief.

Juryvoorzitter Riet Ogink was onder de indruk van het hoge niveau van de inzendingen. Zo ontwikkelde Froukje Polman, deeltijdstudente van de Fontys Pabo Eindhoven, voor haar stageschool een proefpakket voor de introductie van Engels in groep 1 en 2 en de leerkrachten. Door de zorgvuldige en creatieve aanpak heeft de stageschool een goede start kunnen maken met Engels in de kleutergroepen, constateert het juryrapport. "Het is duidelijk dat Froukje een zeer bekwame leerkracht is op didactische en pedagogisch gebied", aldus de jury. "Zij is zelfkritisch en gaat op buitengewoon vruchtbare wijze de samenwerking met collega's aan."
Het onderzoek naar profielkeuze van Sander Claassen leverde volgens de jury een zeer bruikbaar product op dat op voor bredere verspreiding in het voortgezet onderwijs geschikt is. Daarnaast ontwikkelde hij op zijn stageschool onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen en geeft inmiddels les op de school aan deze groep leerlingen. "Hij laat daarbij zien prima om te kunnen gaan met de leerproblematiek van deze groep", aldus het juryrapport. "Hij toont zich een bevlogen leerkracht die creatief en flexibel is in de omgang met leerlingen."