Zoeken op productinformatie groeide 58% in 3e kwartaal 2011


Nieuwegein, 20111007 -- Zoeken op productinformatie via het online kanaal expandeerde 58% in het derde kwartaal 2011 op jaarbasis. Cisco verrast door de top 10 binnen te komen, terwijl Kaspersky het snelstgroeiende kanaalmerk is in deze periode. LED-tv's, gedomineerd door Samsung, is de snelst-groeiende categorie en maakt het traditionele tv-technologieën moeilijk.

"De voortgaande dubbelcijferige expansie van zoeken op productinfo via het online channel", analyseert Martijn Hoogeveen, ceo van de wereldwijde uitgever van productdata Icecat, "geeft aan dat er sprake is van een lange cyclus in de economie. Recessie of geen recessie, het online kanaal blijft dramatisch uitdijen. Dat gebeurt al meer dan tien jaar en zal nog wel een decennium doorgaan. Logisch dat fabrikanten hun budgetten van traditionele media naar online media verschuiven."

Zoeken op productinfo expandeerde in het derde kwartaal 2011 met 58%

Zoeken op productinformatie via het online kanaal, zoals gemeten door Icecat, is in het 3e kwartaal 2011 met 58% gegroeid op jaarbasis in termen van Data-sheet Downloads (DDs) via 16.695 aangesloten online channel partners. De groei van het online kanaal is enigszins versneld ten opzichte van het 2e kwartaal 2011. Dit maakt het waarschijnlijk dat het kanaal weinig last van dubbele-dip-recessiezorgen zal hebben. Het aantal aangesloten channel partners groeide met 36%. Deze partners downloadden meer dan 414 miljoen data-sheets in het 3e kwartaal 2011, en zullen naar verwachting ruim 1,5 miljard data-sheets gedurende heel 2011 downloaden. Dit komt ruwweg overeen met 15 miljard data-sheet views via de websites van de aangesloten online channel partners in circa 61 verschillende landen. Het aantal gemonitorde merken is op jaarbasis met 58% toegenomen tot 4714 en het aantal gemonitorde subcategorieën is met 13% toegenomen tot 1160 in de sectoren IT, Telecom, Consumentenelektronica en Office supplies.

Top 10 overall: HP leidt, IBM stelt teleur, terwijl Cisco verrast In de merken top 10, blijven HP en Lenovo de nummers 1 en 2 respectievelijk, net als in de voorgaande kwartalen dit jaar. Het downloadaandeel van HP is weer wat verder geerodeerd, een langetermijntrend, naar een nog steeds imponerende 22% van het totaal aantal data-sheet downloads in het online kanaal. De Aziatische concurrentie - Lenovo, Samsung, Acer en Asus - komen geleidelijk aan dichterbij IBM verdween uit de top 10, terwijl Cisco (+122%) een grote sprong voorwaarts maakt naar plaats 10, van plaats 17 een jaar eerder.

Kaspersky, Trend Micro en A-data snelstgroeiende merken In de top 20 snelstgroeiende merken zijn Kaspersky (+392%), Trend Micro (+352%), A-data (+340%) en Gigabyte (+306%) in het derde kwartaal de groeikampioenen. Andere snelle groeiers, die ook in de twee vorige kwartalen het goed deden, zijn StarTech.com (+177%), Verbatim (+177%), Fellowes (+217%), en DELL (+142%). DELL blijft haar kanaalexpansie volhouden en consolideert een top 30 positie. Als DELL zo doorgaat bereikt het computermerk volgend jaar de top 20, en wordt het een serieuze uitdager van de andere top computers brands die indirect verkopen.

Top 10 categorieën: Notebooks aan top, servers drop In de top 10 categorieën verandert maar weinig. Notebooks zijn nog steeds veruit de belangrijkste categorie in het online channel. Op de voet gevolgd door pc's en garantie-/support-upgrades. Servers vallen weg uit de top tien, waarschijnlijk vanwege vraaguitval. Digitale camera's komen de top 10 weer eens binnenpiepen.

LED tv's en Computer-tv-tuners dagen de tv-industrie uit De snelst-groeiende categorie is LED-tv's (+397%), wat duidt op vervanging van oudere tv-technologieën. Oudere tv-technologieën liggen ook onder vuur uit de computerarena: Computer-tv-tuners (+101%) rukken ook snel op. Dankzij een versnelling nemen Tablet pc's (+247%) eindelijk sneller in belang toe dan Netbooks (+121%), hoewel het te vroeg is om Netbooks als uitdager van Notebooks (+65%) en pc's (+74%) uit te vlakken. Opnieuw nemen witgoedcategorieën als fornuizen & ovens (+135%) en koelkasten (+124%) in belang toe. Het CE-kanaal heeft online omarmt.

LED-tv's gedomineerd door Samsung De snel-groeiende categorie LED-tv's word gedomineerd in het online channel door een mix van IT- en CE-spelers: Samsung, LG, Philips, LG en Toshiba. Deze Grote Vier nemen samen 90% van de LED-tv-markt voor hun rekening. Samsung is van deze vier weer veruit de grootste. De laatste 10% van de markt wordt gedeeld door maar liefst 35 andere merken inclusief Sony. Verrassend dat Sony zo wegvalt. Het is begrijpelijk dat de toegenomen concurrentiedruk Philips aan het nadenken zet of ze wel in het tv-segment aanwezig wil blijven.

Over Icecat, http://www.icecat.biz/ Icecat NV is een onafhankelijke wereldwijde uitgever van ecommercestatistieken en product content. Icecat is onderdeel van de iMerge BV ecommerce-groep. Icecats statistieken worden gegenereerd op basis van 1,5 miljard product-datasheet-downloads door zo'n 16000 ecommerce-websites: online shops, ERP-systemen, vergelijkingssites, inkoopsystemen, rating portals en andere applicaties. De activiteiten van meer dan 4000 verschillende merken in het online kanaal worden door Icecat geanalyseerd by Icecat, die ook voor deze merken de product data-sheets produceert in 35 wereldtalen.

De download-populariteit van de producten van een merk wordt beïnvloed door: - de populariteit van individuele producten; - productbeoordelingen door kopers en experts; - de beschikbaarheid van producten via distributeurs en online kanaalpartners; - het niveau van standaardisatie van productdata t.b.v. search & comparison engines; - online campagnes; - compatibiliteitsrelaties en cross-sell en up-sell intelligence; - gratis verspreiding van (multimediale) productdata.





Icecat NV