Ingezonden persbericht


Persbericht

Laatste grond uit Noord/Zuidlijn-station Vijzelgracht

Vandaag heeft Noord/Zuidlijn-aannemer Max Bögl de laatste bak grond uit de bouwput van station Vijzelgracht gehesen. Met deze mijlpaal is het uitgraven van dit station afgerond en is de beoogde diepte bereikt. De verhoogde luchtdruk blijft nog wel gehandhaafd in het onderste deel van het station, totdat alle vloerdelen zijn gestort. Pas dan is het risico op opbarsten van de bodem afgewend en kan de druk eraf.

Veiligheid

Eind juni van dit jaar is het onderste deel van de bouwput onder verhoogde luchtdruk gezet. Dit was noodzakelijk om het risico van opbarsten van de bodem door de druk van het grondwater in te perken. Onder deze omstandigheden - vergelijkbaar met een duikoperatie - is de laatste 6 meter aan grond weggegraven. Bij elkaar haalden de bouwers zo'n 19.000 m3 grond, vooral Eemklei, naar boven om af te voeren naar de Volgermeerpolder.

Vloer

Komende maanden zal de aannemer besteden aan het storten van de onderste vloer. Van de 23 vloerdelen zijn er inmiddels 11 gestort. Als deze vloer - met een dikte van tussen de 2,20 en 2,70 meter - erin ligt, biedt deze voldoende tegendruk tegen het grondwater en kan de verhoogde luchtdruk er vanaf. Naar verwachting is dit voor de Kerst afgerond.

Volgende fase

Na het storten van de vloer zullen de bouwers van aannemer Max Bögl komend jaar de 80 cm dikke voorzetwanden storten, die voor de diepwanden aan de binnenzijde van het station komen. Ook dit gebeurt - net als bij de vloer - in afzonderlijke delen. Tegelijkertijd is ook booraannemer Saturn aan de slag bij de bouwput om station Vijzelgracht voor te bereiden op de komst van tunnelboormachine Molly in november.