Commissie Spoor start met hoorzittingen
De tijdelijke commissie Onderhoud en innovatie spoor van de Tweede
Kamer begint maandag 10 oktober met een serie hoorzittingen. De
hoorzittingen zijn grotendeels openbaar; een aantal hoorzittingen heeft
een besloten karakter. De gesprekken staan gepland voor 10, 14
(ochtend), 24, 28 en 31 oktober en 4, 7 en 11 november. Er is voorzien
in een uitloop voor additionele hoorzittingen op 14 november. De
commissie zal spreken met organisaties uit de industrie, het
infrastructuurbeheer, de vervoerders en de beleidsmakers en
-verantwoordelijken. De opbouw van de hoorzittingen volgt de lijn `van
techniek naar beleid'.
Maandag 10 oktober staat de volgende vraag centraal: wat zijn de
potentiële kosten en baten van het alternatieve beveiligingssysteem
ERTMS?
De gesprekspartners voor de openbare hoorzitting op10 oktober zijn:
Dhr. Léon Linders, algemeen directeur Alstom.
Dhr. Roger Hall, managing director Bombardier transport in The
Netherlands.
Dhr. Fred Dissel, business unit manager rail and infra logistics
Siemens
Dhr. Hans-Willem Vroon, manager quality safety health & environment;
accountmanager infrabeheerders, overheid en KNV van DB Schenker Rail.
De hoorzitting op 10 oktober wordt gehouden in de Groen van
Prinstererzaal en zal rechtstreeks op de website van de Tweede Kamer te
volgen zijn.
De verdere lijst van openbare gesprekken wordt openbaar gemaakt zodra
alle partijen zijn benaderd en hun bereidheid tot deelname hebben
uitgesproken.
De tijdelijke commissie Onderhoud en innovatie spoor is op 7 april 2011
ingesteld. De commissie verricht een parlementair onderzoek naar het
Nederlands spoorsysteem en het onderhoud daarvan in relatie tot
innovatie. In de afgelopen maanden heeft de commissie voorgesprekken
gevoerd, een grote hoeveelheid documentatie bestudeerd en werkbezoeken
afgelegd.
Doel van het parlementair onderzoek is om een bijdrage te leveren aan
een efficiënt spoorstelsel in het algemeen en het bevorderen van
innovatie waar dit zinvol is. Voor deze doelstelling is het
noodzakelijk om beter inzicht te krijgen in de besteding van de
spoorbudgetten en in de wijze waarop innovatie op het spoor tot nu toe
is aangepakt. De commissie verwacht in januari 2012 een rapport met
bevindingen en aanbevelingen aan de Tweede Kamer te kunnen aanbieden.
Noot voor de redactie (
Tweede Kamer der Staten Generaal