Tweede Kamer der Staten Generaal

Commissie Spoor start met hoorzittingen

De tijdelijke commissie Onderhoud en innovatie spoor van de Tweede Kamer begint maandag 10 oktober met een serie hoorzittingen. De hoorzittingen zijn grotendeels openbaar; een aantal hoorzittingen heeft een besloten karakter. De gesprekken staan gepland voor 10, 14 (ochtend), 24, 28 en 31 oktober en 4, 7 en 11 november. Er is voorzien in een uitloop voor additionele hoorzittingen op 14 november. De commissie zal spreken met organisaties uit de industrie, het infrastructuurbeheer, de vervoerders en de beleidsmakers en
-verantwoordelijken. De opbouw van de hoorzittingen volgt de lijn `van techniek naar beleid'.


Maandag 10 oktober staat de volgende vraag centraal: wat zijn de potentiële kosten en baten van het alternatieve beveiligingssysteem ERTMS?
De gesprekspartners voor de openbare hoorzitting op10 oktober zijn:

Dhr. Léon Linders, algemeen directeur Alstom.
Dhr. Roger Hall, managing director Bombardier transport in The Netherlands.
Dhr. Fred Dissel, business unit manager rail and infra logistics Siemens
Dhr. Hans-Willem Vroon, manager quality safety health & environment; accountmanager infrabeheerders, overheid en KNV van DB Schenker Rail.

De hoorzitting op 10 oktober wordt gehouden in de Groen van Prinstererzaal en zal rechtstreeks op de website van de Tweede Kamer te volgen zijn.

De verdere lijst van openbare gesprekken wordt openbaar gemaakt zodra alle partijen zijn benaderd en hun bereidheid tot deelname hebben uitgesproken.

De tijdelijke commissie Onderhoud en innovatie spoor is op 7 april 2011 ingesteld. De commissie verricht een parlementair onderzoek naar het Nederlands spoorsysteem en het onderhoud daarvan in relatie tot innovatie. In de afgelopen maanden heeft de commissie voorgesprekken gevoerd, een grote hoeveelheid documentatie bestudeerd en werkbezoeken afgelegd.
Doel van het parlementair onderzoek is om een bijdrage te leveren aan een efficiënt spoorstelsel in het algemeen en het bevorderen van innovatie waar dit zinvol is. Voor deze doelstelling is het noodzakelijk om beter inzicht te krijgen in de besteding van de spoorbudgetten en in de wijze waarop innovatie op het spoor tot nu toe is aangepakt. De commissie verwacht in januari 2012 een rapport met bevindingen en aanbevelingen aan de Tweede Kamer te kunnen aanbieden.

Noot voor de redactie (