Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
besparingsplannen NMBS
TreinTramBus voert actie tegen besparingsplannen NMBS
vrijdag, 07 oktober 2011 00:00
Spoorvervoer moet verder kunnen groeien
Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert vandaag voor de hoofdzetel
van de NMBS tegen het geplande besparingsplan. Volgens het plan worden
tal van treinen geschrapt. De cijfers lopen uiteen van 300 tot 600 af
te schaffen treinen per dag.
Vandaag staat het besparingsplan op de agenda van de Raad van Bestuur
van de NMBS. Voor TreinTramBus, zijn Waalse partner Navetteurs en de
vakbonden ACOD en ACV-Transcom is dit het moment om hun ongenoegen te
uiten. De organisaties betoogden vanochtend voor de hoofdzetel van de
NMBS aan de Hallepoort in Brussel.
De afschaffingen kunnen voor TreinTramBus absoluut niet door de beugel.
Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Dit plan staat haaks op
de maatschappelijk noodzakelijke versterking van het openbaar vervoer.
Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%, door een
drastisch besparingsplan zou die groei abrupt worden stopgezet. Niet
minder, maar meer treinen zijn nodig om een antwoord te bieden op het
verkeersinfarct."
Dat geldt niet alleen voor het woonwerkverkeer. Het vrijetijdsverkeer
op de weg groeit sterker dan het woonwerkverkeer. In die sector kan de
trein een belangrijkere rol spelen, maar net hier heeft de NMBS zijn
positie zelf verzwakt door interessante tarieven zoals "Een dag aan
zee" af te schaffen.
Een van de redenen waarom de NMBS zich genoodzaakt ziet te bezuinigen
is de prijs die Infrabel - verantwoordelijk voor het onderhoud van de
sporen en de stations - de NMBS aanrekent voor het gebruik van de
infrastructuur. "Die heffing moet zo van Europa, maar de bedragen zijn
in België veel hoger dan het Europese gemiddelde", legt Jan Vanseveren
uit. "Een stop in een klein station kost in België bijvoorbeeld zes
keer meer dan in Nederland. Dit maakt het inzetten van stoptreinen voor
de NMBS onbetaalbaar."