Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


besparingsplannen NMBS
TreinTramBus voert actie tegen besparingsplannen NMBS vrijdag, 07 oktober 2011 00:00

Spoorvervoer moet verder kunnen groeien

Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert vandaag voor de hoofdzetel van de NMBS tegen het geplande besparingsplan. Volgens het plan worden tal van treinen geschrapt. De cijfers lopen uiteen van 300 tot 600 af te schaffen treinen per dag.

Vandaag staat het besparingsplan op de agenda van de Raad van Bestuur van de NMBS. Voor TreinTramBus, zijn Waalse partner Navetteurs en de vakbonden ACOD en ACV-Transcom is dit het moment om hun ongenoegen te uiten. De organisaties betoogden vanochtend voor de hoofdzetel van de NMBS aan de Hallepoort in Brussel.

De afschaffingen kunnen voor TreinTramBus absoluut niet door de beugel. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Dit plan staat haaks op de maatschappelijk noodzakelijke versterking van het openbaar vervoer. Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7%, door een drastisch besparingsplan zou die groei abrupt worden stopgezet. Niet minder, maar meer treinen zijn nodig om een antwoord te bieden op het verkeersinfarct."

Dat geldt niet alleen voor het woonwerkverkeer. Het vrijetijdsverkeer op de weg groeit sterker dan het woonwerkverkeer. In die sector kan de trein een belangrijkere rol spelen, maar net hier heeft de NMBS zijn positie zelf verzwakt door interessante tarieven zoals "Een dag aan zee" af te schaffen.

Een van de redenen waarom de NMBS zich genoodzaakt ziet te bezuinigen is de prijs die Infrabel - verantwoordelijk voor het onderhoud van de sporen en de stations - de NMBS aanrekent voor het gebruik van de infrastructuur. "Die heffing moet zo van Europa, maar de bedragen zijn in België veel hoger dan het Europese gemiddelde", legt Jan Vanseveren uit. "Een stop in een klein station kost in België bijvoorbeeld zes keer meer dan in Nederland. Dit maakt het inzetten van stoptreinen voor de NMBS onbetaalbaar."