Succesformule bij organisatieveranderingen: maak organisatie wendbaar
Persbericht van Yacht Group Nederland B.V.
Ruim driekwart van de Nederlandse bedrijven is de afgelopen drie jaar
van koers veranderd. Slechts 40% van hen was hierbij succesvol. Uit het
Wendbaarheidsonderzoek dat door Marketresponse in opdracht van Yacht is
uitgevoerd, blijkt dat organisaties die succesvol hun koers
veranderden, duidelijk wendbaarder zijn ingericht.
Kenmerken succesvolle veranderaars
Organisaties die succesvol hun koers veranderden, scoren aanzienlijk
hoger dan falende organisaties op de factor wendbaarheid.
- Ze kijken beter vooruit en weten vaker welke kennis ze over vijf jaar
nodig hebben: 51% versus 33%
- Ze hebben richtlijnen met betrekking tot de omvang van de flexibele
schil: 65% versus 41%
- De meerderheid van hen (57%) weet wat de komende vijf jaar de
consequenties zijn van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (versus 38%
bij niet succesvolle organisaties)
- Bij 66% van de goed scorende organisaties is het strategisch HR-plan
voor de komende drie tot vijf jaar bekend (versus 47% bij falende
organisaties)
- Ze laten een duidelijker relatie zien tussen het strategisch HR-plan
en de bedrijfsdoelstellingen (65% versus 43%)
- En succesvolle organisaties scoren beter op het gebied van
projectmanagement: 68% zegt dat in hun organisatie de voortgang van
alle projecten continu inzichtelijk is, tegenover 43% van de minder
succesvolle organisaties
Peter Hulsbos, algemeen directeur van Yacht: "Wendbare organisaties
weten beter welke kennis ze over vijf jaar nodig hebben, weten vaker
wat de consequenties zijn van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en
hebben eerder richtlijnen voor de omvang van hun flexibele schil.
Bovendien is er in wendbare organisaties een duidelijke relatie tussen
het strategisch HR-plan en de bedrijfsdoelstellingen en is doorgaans
het strategisch HR-plan voor de komende drie tot vijf jaar bekend.
Organisaties die aangeven dat ze succesvol hun koers veranderd hebben
in de afgelopen drie jaar, scoren op al deze punten aanzienlijk hoger.
Dit onderzoek onder ruim 400 bedrijven laat zien dat er - ook in deze
turbulente tijden - een sleutel tot succesvol veranderen voorhanden
is."
Inspirerend leiderschap
Uit het onderzoek blijkt verder dat inspirerend leiderschap ook een
belangrijke voorwaarde voor succesvolle koerswijzigingen is. Bij
geslaagde veranderingen dragen leidinggevenden helderder en duidelijker
de visie en organisatiedoelstellingen uit (74%), enthousiasmeren ze
werknemers beter (75%) en zorgen ze ervoor dat medewerkers beter op de
hoogte zijn van wat er van hen verwacht wordt (86%).
Uiterste houdbaarheidsdatum topmanagement bestaat
Bestaat er een uiterste houdbaarheidsdatum voor leiders? Van
organisaties die hun koerswijziging zagen mislukken, is de meerderheid
(62%) van mening dat het topmanagement voor een bepaalde - in plaats
van onbepaalde - periode benoemd moet worden. Volgens hen bestaat er
dus wel degelijk een uiterste houdbaarheidsdatum voor leiders, vooral
als het wat minder goed gaat. Zeker 80% van de respondenten vindt
bovendien dat een goede manager zelf moet weten wat zijn uiterste
houdbaarheidsdatum is. Aanvullend daarop vindt 39% dat de organisatie
fris blijft door regelmatig nieuw management van buitenaf aan te
trekken.
Liever controleren dan vertrouwen
"Vertrouwen is mooi, maar controleren is beter" is een bekende
uitspraak. De meerderheid (51%) van de respondenten is het hiermee
eens. Slechts 23% ziet meer in een managementstijl die uitgaat van
vertrouwen. Peter Hulsbos: "Ik vind dit opmerkelijke cijfers. Het lijkt
alsof men in deze lastige tijden teruggrijpt op de controlereflex. We
leven echter in een tijd waarin het steeds moeilijker wordt of zelfs
onmogelijk is om alles te beheersen en te controleren. Uit dit
onderzoek blijkt gelukkig dat er ook een andere weg naar succesvol
veranderen is, namelijk het wendbaar maken van je organisatie. Het is
belangrijk dat leidinggevenden zich hiervan bewust zijn." In de
industrie is men het minst controlerend (45%). De zakelijke en
financiële dienstverlening kiest in meerderheid voor een controlerende
managementstijl (56%).
Leidinggevende in de zorg scoort goed
De zorg komt goed uit het onderzoek naar voren. Leidinggevenden blijken
hier helder en duidelijk de organisatiedoelstellingen en visie uit te
dragen (67%. Gemiddeld over alle branches aanzienlijk minder, namelijk
56%). Daarnaast zijn zij goed in staat de werknemers te enthousiasmeren
(67%).
Links:
http://zakelijk.yacht.nl/
Razende Robot Reporter