Succesformule bij organisatieveranderingen: maak organisatie wendbaar

Persbericht van Yacht Group Nederland B.V.

Ruim driekwart van de Nederlandse bedrijven is de afgelopen drie jaar van koers veranderd. Slechts 40% van hen was hierbij succesvol. Uit het Wendbaarheidsonderzoek dat door Marketresponse in opdracht van Yacht is uitgevoerd, blijkt dat organisaties die succesvol hun koers veranderden, duidelijk wendbaarder zijn ingericht.

Kenmerken succesvolle veranderaars
Organisaties die succesvol hun koers veranderden, scoren aanzienlijk hoger dan falende organisaties op de factor wendbaarheid. - Ze kijken beter vooruit en weten vaker welke kennis ze over vijf jaar nodig hebben: 51% versus 33%
- Ze hebben richtlijnen met betrekking tot de omvang van de flexibele schil: 65% versus 41%
- De meerderheid van hen (57%) weet wat de komende vijf jaar de consequenties zijn van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt (versus 38% bij niet succesvolle organisaties)
- Bij 66% van de goed scorende organisaties is het strategisch HR-plan voor de komende drie tot vijf jaar bekend (versus 47% bij falende organisaties)
- Ze laten een duidelijker relatie zien tussen het strategisch HR-plan en de bedrijfsdoelstellingen (65% versus 43%)
- En succesvolle organisaties scoren beter op het gebied van projectmanagement: 68% zegt dat in hun organisatie de voortgang van alle projecten continu inzichtelijk is, tegenover 43% van de minder succesvolle organisaties

Peter Hulsbos, algemeen directeur van Yacht: "Wendbare organisaties weten beter welke kennis ze over vijf jaar nodig hebben, weten vaker wat de consequenties zijn van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en hebben eerder richtlijnen voor de omvang van hun flexibele schil. Bovendien is er in wendbare organisaties een duidelijke relatie tussen het strategisch HR-plan en de bedrijfsdoelstellingen en is doorgaans het strategisch HR-plan voor de komende drie tot vijf jaar bekend. Organisaties die aangeven dat ze succesvol hun koers veranderd hebben in de afgelopen drie jaar, scoren op al deze punten aanzienlijk hoger. Dit onderzoek onder ruim 400 bedrijven laat zien dat er - ook in deze turbulente tijden - een sleutel tot succesvol veranderen voorhanden is."

Inspirerend leiderschap
Uit het onderzoek blijkt verder dat inspirerend leiderschap ook een belangrijke voorwaarde voor succesvolle koerswijzigingen is. Bij geslaagde veranderingen dragen leidinggevenden helderder en duidelijker de visie en organisatiedoelstellingen uit (74%), enthousiasmeren ze werknemers beter (75%) en zorgen ze ervoor dat medewerkers beter op de hoogte zijn van wat er van hen verwacht wordt (86%).

Uiterste houdbaarheidsdatum topmanagement bestaat Bestaat er een uiterste houdbaarheidsdatum voor leiders? Van organisaties die hun koerswijziging zagen mislukken, is de meerderheid (62%) van mening dat het topmanagement voor een bepaalde - in plaats van onbepaalde - periode benoemd moet worden. Volgens hen bestaat er dus wel degelijk een uiterste houdbaarheidsdatum voor leiders, vooral als het wat minder goed gaat. Zeker 80% van de respondenten vindt bovendien dat een goede manager zelf moet weten wat zijn uiterste houdbaarheidsdatum is. Aanvullend daarop vindt 39% dat de organisatie fris blijft door regelmatig nieuw management van buitenaf aan te trekken.

Liever controleren dan vertrouwen
"Vertrouwen is mooi, maar controleren is beter" is een bekende uitspraak. De meerderheid (51%) van de respondenten is het hiermee eens. Slechts 23% ziet meer in een managementstijl die uitgaat van vertrouwen. Peter Hulsbos: "Ik vind dit opmerkelijke cijfers. Het lijkt alsof men in deze lastige tijden teruggrijpt op de controlereflex. We leven echter in een tijd waarin het steeds moeilijker wordt of zelfs onmogelijk is om alles te beheersen en te controleren. Uit dit onderzoek blijkt gelukkig dat er ook een andere weg naar succesvol veranderen is, namelijk het wendbaar maken van je organisatie. Het is belangrijk dat leidinggevenden zich hiervan bewust zijn." In de industrie is men het minst controlerend (45%). De zakelijke en financiële dienstverlening kiest in meerderheid voor een controlerende managementstijl (56%).

Leidinggevende in de zorg scoort goed
De zorg komt goed uit het onderzoek naar voren. Leidinggevenden blijken hier helder en duidelijk de organisatiedoelstellingen en visie uit te dragen (67%. Gemiddeld over alle branches aanzienlijk minder, namelijk 56%). Daarnaast zijn zij goed in staat de werknemers te enthousiasmeren (67%).

Links:
http://zakelijk.yacht.nl/



Razende Robot Reporter