Een ontwerp van BODUM is net zo'n sterk icoon als een Coca Cola-fles

Persbericht van PR Newswire

KOPENHAGEN, October 10, 2011 /PRNewswire/ --

BODUM heeft net een rechtszaak gewonnen van Euroline. Dit bedrijf heeft een exacte kopie geproduceerd van de bekende BODUM Franse koffiepers, Chambord. Tijdens de zitting werd de koffiepers beschreven als een product dat dezelfde iconische status heeft als de karakteristieke Coca Cola-fles. Om de eigen ontwerpen te beschermen, gaat BODUM door met het wereldwijd aanklagen van fabrikanten die kopieën van BODUM-producten op de markt brengen. Het aantal namaakproducten dat op de markt komt, neemt toe.

BODUM is verheugd dat het deze zaak tegen een namaakfabrikant gewonnen heeft. De zaak werd in Australië aangespannen tegen fabrikant DKSH, die onder de naam Euroline een koffiepers produceert en verkoopt die zowel in ontwerp als verpakking exact lijkt op de bekende BODUM Chambord.

"De rechter was verrast door de grote gelijkenis tussen de twee koffiepersen. Het is onmogelijk om de Euroline-pers te onderscheiden van onze eigen koffiepers en noch op het product zelf noch op de verpakking staat aangegeven wie de fabrikant is. Dit is misleidend voor consumenten", aldus Priska Scherer, designmanager bij BODUM.

BODUM-ontwerp is iconisch

"Deze uitspraak bevestigt ook dat het ontwerp van de Chambord iconisch is, net zoals de karakteristieke Coca Cola-fles dat is. Het ontwerp mag dan ook niet nagemaakt worden door andere fabrikanten. Wij zijn hier uiteraard heel verheugd over, omdat het unieke ontwerp van onze producten een cruciale rol speelt in onze bedrijfsvoering en we er vele jaren over hebben gedaan om ze te perfectioneren", aldus Priska Scherer.

Een andere belangrijke reden voor BODUM om rechtszaken te beginnen tegen namaakfabrikanten heeft direct te maken met de kwaliteitseisen die BODUM stelt aan zijn producten. Namaakfabrikanten stellen zich maar zeer zelden dezelfde eisen op.

"Voordat onze producten in de winkels komen te liggen en aan consumenten verkocht worden, hebben ze al een groot aantal kwaliteitscontroles doorstaan, zodat wij bijvoorbeeld de duurzaamheid van het product kunnen garanderen. We zouden niet willen dat onze Chambord-koffiepers na 100 potten koffie al kapot zou gaan; de Chambord moet zeker 100.000 potten kunnen zetten. Als een namaakproduct zo erg op onze originele Chambord lijkt dat klanten denken dat ze een echte BODUM gekocht hebben, en de kwaliteit daarna niet aan de verwachting voldoet, betekent dat een reputatieschade voor ons merk", vervolgt Priska Scherer.

Aantal namaakproducten neemt toe

Er komen steeds meer namaakproducten in omloop. Volgens een jaarlijks rapport van de Europese Commissie over namaakproducten dat afgelopen zomer gepubliceerd is, werden 103 miljoen producten aan de EU-grenzen in beslag genomen, nadat vermoeden was ontstaan dat ze een schending vormden van de intellectuele eigendomsrechten. Dit is twee keer zo veel als het vorige jaar. Het leeuwendeel van de namaakproducten, namelijk 85%, komt uit China.

De EU heeft daarom haar inspanningen op dit gebied geïntensifieerd. Zij doet dit onder andere door het eenvoudiger te maken dat namaakproducten tegengehouden worden aan de EU-grenzen en door energie te steken in de herziening van het productlabelsysteem, die naar verwachting eind 2011 voltooid zal zijn.

"Ik ben ervan overtuigd dat de Europese economie een krachtig systeem nodig heeft dat zorgt voor een juiste mate van bescherming van de intellectuele eigendomsrechten. Wij hebben in mei nieuwe regels voorgesteld die het voor de douane eenvoudiger maken om de handel in namaakproducten aan te pakken", zegt Algirdas Semeta, eurocommissaris voor belastingen en douane-unie, toezicht en fraudebestrijding.

"Wij zullen onze inspanningen binnen de EU en met onze internationale partners verhogen zodat we maximale bescherming van intellectuele eigendomsrechten kunnen bieden voor zowel legale bedrijven als consumenten. Door de strijd verder aan te gaan met namaak en piraterij, zorgen we ervoor dat Europese bedrijven met meer vertrouwen gaan investeren in innovatie en ontwikkeling van hun merken", aldus Algirdas Semeta.

Verdere informatie

Priska Scherer, designmanager, BODUM
Telefoon: +41-41-935-46-23, e-mail: priska.scherer@bodum.com

Voor persfoto's kunt u op de volgende link klikken: http://cdn.operateit.dk/bodum/press_pic_sep11.zip

Voor een informatiefolder over BODUM en IPR kunt u op de volgende link klikken: http://cdn.operateit.dk/bodum/press_factsheet_sep11.zip

BODUM

CONTACT: .