Meer regelgeving niet oplossing voor overlast met brom- of snorfietsen

Persbericht van Rai Vereniging

Deze week wordt er gestemd over een aantal moties die vragen om aanpassing van de wetgeving voor brom- en snorfietsen. RAI Vereniging afdeling Gemotoriseerde Tweewielers (GT) verbaast zich als belangenbehartiger van de fabrikanten en importeurs van deze voertuigen over de voorgestelde aanpassingen, waaronder proeven waarbij de snorfiets naar de rijbaan wordt verbannen.

Volgens RAI Vereniging afdeling GT zal dit niet bijdragen aan grotere verkeersveiligheid. Meer regels zijn niet de oplossing om de overlast van een kleine groep opgevoerde brom- en snorfietsen aan te pakken. RAI Vereniging afdeling GT verwacht van de Tweede Kamer inzet voor de handhaving van de bestaande verkeersregels.

Gevoelens van verkeersonveiligheid tussen brom- snor- en reguliere fietsen komen vooral voort uit verschillen in snelheid. Daarom is de staande wetgeving zo dat bromfietsen (die maximaal 45 kilometer per uur mogen rijden) binnen de bebouwde kom een andere plaats op de weg hebben dan fietsers, namelijk op de rijbaan. Buiten de bebouwde kom moeten bromfietsen wel op het fietspad. Auto's rijden hier immers veel harder. Voor snorfietsen geldt dat zij geen helmplicht hebben, dat zij maximaal 25 kilometer per uur mogen rijden en altijd op het fietspad moeten rijden. Niet iedereen houdt zich hieraan, waardoor verkeersonveilige situaties ontstaan. Dit komt dan niet door ontoereikende wetgeving, maar door overtreding van bestaande wetgeving. De oplossing is dan niet de regels aanpassen, maar simpelweg handhaven.

De secretaris van afdeling Gemotoriseerde Tweewielers, Gemma Warmerdam, zegt hierover:"Er wordt steeds gesproken over de term 'scooteroverlast', welke niet klopt. De ervaren onveiligheid komt niet voort uit het voertuig, maar uit het overtreden van de regels. Nieuwe regels zijn daarom geen oplossing, de bestaande regels moeten gehandhaafd worden. De politie zal dan wel de beschikking moeten krijgen over apparatuur die nauwkeurig kan meten. Daar kan de Tweede Kamer wellicht nog een bijdrage leveren. Daarmee is de verkeersveiligheid meer gediend dan met moties ter ondersteuning van proeven waarbij snorfietsen een helmplicht krijgen en vervolgens tussen de auto's op de rijbaan moeten rijden terwijl zij veel langzamer gaan. De huidige wetgeving is zorgvuldig tot stand gekomen, laten we die naleven alvorens we andere initiatieven gaan ontplooien."

*

Links:
http://www.raivereniging.nl



Razende Robot Reporter