Gemeente Krimpen aan den IJssel


Burgemeester vertelt over nieuwe vergaderstructuur

Burgemeester Lennie Huizer vertelt over de nieuwe manier van vergaderen en besluiten nemen in het raadhuis. Zij heeft zich vanaf het begin van haar aanstelling als waarnemend burgemeester, sterk gemaakt voor een verbetering in de manier waarop het gemeentebestuur vergadert en besluiten neemt. Lennie Huizer: "Toen ik bij gemeente Krimpen aan den IJssel ging werken, trof ik een traditionele vergaderstructuur aan. Daarmee bedoel ik dat commissievergaderingen per gemeentelijke afdeling waren ingedeeld (Samenleving, Middelen/ Bestuur en Grondgebied). Dit nodigt niet echt uit tot het voeren van een inhoudelijk debat. Vaak stellen raadsleden dan detailvragen. In de vergadervorm die we tot nu toe hadden, was er ook weinig ruimte voor inhoudelijke vragen. Ik vind dat we kunnen leren van ervaringen van andere gemeenten, die al eerder hun vergader- en besluitvormingsproces aangepast hebben.

Makkelijker en vaker meepraten

Het belangrijkste vind ik de scheiding tussen informatieverzameling en het debat over belangrijke onderwerpen in de Krimpense samenleving enerzijds en de besluitvorming in de raad anderzijds. Dat is uitgewerkt in de instelling van een Informatieve Raadscommissie én twee Besluitvoorbereidende Raadscommissies en de Raadsvergadering. In de Informatieve Raadscommissie worden inwoners en maatschappelijke organisaties uitgenodigd om mee te praten over belangrijke onderwerpen op de agenda. Hier worden ook plannen gepresenteerd. Het is de bedoeling dat in de vergadering in het openbaar gedebatteerd wordt, waardoor raadsleden een goed beeld krijgen van de meningen van betrokkenen. In de Informatieve Raadscommissie kunnen inwoners dus meepraten over agendaonderwerpen, terwijl je bij de Besluitvoorbereidende Raadscommissie officieel kunt inspreken. In deze Raadscommissies kunnen inwoners net als voorheen inspreken over onderwerpen die op de agenda staan. Verder is de vergadercyclus verkort van zes naar vijf weken en vinden alle vergaderingen in principe plaats op donderdagavond.
We hopen inwoners door deze aanpassingen meer te betrekken bij voor hen belangrijke onderwerpen.

Interessantere raadsvergadering

Ik hoop dat de nieuwe vergaderstructuur bijdraagt aan een inhoudelijke discussie in de gemeenteraad. En ook dat er duidelijke compromissen in het openbaar gesloten worden. Als het debat interessanter wordt, wordt het leuker om het te volgen. We willen inwoners en organisaties vaker actief betrekken bij het voorbereiden van plannen. Verder hopen we dat het de kwaliteit en de snelheid van het besluitvormingsproces ten goede komt. Door een goede voorbereiding in de Informatieve Raadscommissie en de Besluitvoorbereidende Raadscommissies, kan een groot deel van vragen en twijfels weggenomen worden. Daardoor is er meer ruimte voor inhoudelijke discussie in de gemeenteraadsvergadering.

Wentijd

Ik zeg het wel zo makkelijk, maar de omslag naar een nieuwe manier van vergaderen en besluiten nemen, zal wel de nodige tijd kosten. Alle betrokkenen: de gemeenteraad, het college, de ambtenaren, de griffier en het Presidium, moeten hieraan wennen. Het Presidium is overigens een commissie die is samengesteld uit de gemeenteraad en die alle vergaderingen regelt en voorbereidt. Ik schat dat we met elkaar ongeveer een half jaar `wentijd' nodig hebben."

Raadhuisplein 2
Postbus 200, 2920 AE
Krimpen aan den IJssel 14 0180 gemeente@krimpenaandenijssel.nlgemeente@ krimpenaandenijssel.nl