Royal Haskoning
Royal Haskoning wordt internationaler en integraler
10-10-2011
Adviesbureaus moeten zichzelf opnieuw uitvinden om het slechte
economische tij in de `thuismarkt' creatief het hoofd te bieden.
Afgelopen zomer ging de organisatiestructuur van adviesbureau Royal
Haskoning ingrijpend op de schop. Van elf divisies, toegespitst op een
inhoudelijk thema, werd het aantal teruggebracht naar vijf
marktgerichte `business lines'. De Engelse Sarah Budd, daarvoor aan het
hoofd van de divisie Coastal & Rivers, kreeg de leiding over de
businessline Water, in totaal bijna 600 medewerkers groot. Ze heeft een
stevige ambitie: de komende jaren uitgroeien tot een internationale
hoofdrolspeler in de internationale water business.
Kennisgeoriënteerd versus marktgericht
Sarah Budd (40), licht de organisatiewijziging toe: "De elf divisies
waren vooral kennis georiënteerd. Het was voor klanten soms lastig te
bepalen waar zij terecht konden. Bovendien miste die structuur de
slagvaardigheid die in het buitenland nodig is. De nieuwe structuur met
business lines sluit beter aan op de markt. " Naast Water, zijn er
business lines voor Buildings, Maritime & Waterways, Industry &
Energie, Planning & Transport. De Management Consultants van Royal
Haskoning zijn ondergebracht in een `special unit.'
Budd: "Met deze nieuwe, heldere en marktgerichte structuur is het voor
onze klanten veel duidelijker waar ze moeten zijn en worden ze door ons
integraal, met inzet van al onze kennis en kunde bediend. Wij willen
een `one stop shop' creëren. Iemand moet idealiter binnen 24 uur met
het juiste antwoord kunnen worden terug gebeld. Op vragen die over de
hele wereld spelen. Het is nu een stuk eenvoudiger om kennis, opgedaan
in New Orleans, toe te passen in Vietnam. Zo bestuderen onze "New
Orleans experts" op dit moment of een soortgelijke storm surge barrier
ook in Ho Chi Minh City bij kan dragen aan het reduceren van
overstromingsrisico's..
Royal Haskoning wordt internationaler en integraler, waterforum
interview met Sarah Budd
Azië en Afrika
Met de nieuwe structuur is ook een belangrijke stap gezet op weg naar
verdere internationalisering. "Doordat de inkomsten op de thuismarkt -
Nederland, Engeland en België - naar verwachting niet bijzonder zullen
groeien in de komende jaren, is het zaak de vleugels verder uit te
slaan naar Azië en Afrika, waar ook de komende jaren nog flink
geïnvesteerd zal worden in water en er sprake is van een groeimarkt."
Financiële expertise
"Ook komt de focus meer en meer te liggen op complexe, integrale
waterprojecten, water en ruimtelijke ontwikkeling en het versterken van
"water governance". Dat heeft ook gevolgen voor de samenstelling van de
specialismen: naast de technische kennis zal het bureau meer financiële
expertise gaan aantrekken. Bijvoorbeeld om actief bij te dragen aan
nieuwe, publiek-private arrangementen in de watersector. Ook ziet Royal
Haskoning veel mogelijkheden voor slimme informatie en
communicatietoepassingen in het waterbeheer, mede met het oog op de
behoefte aan meer doelmatigheid. De inspanningen moeten bovendien
leiden tot een gevarieerder klantenbestand, een gezondere mix van
overheidsorganisaties en private ondernemingen."
Zichtbaarder
Budd droeg vanuit Royal Haskoning actief bij aan de totstandkoming van
het Topsector Water advies. De driehoekssamenwerking tussen
kennisinstellingen - bedrijfsleven en overheid is welliswaar niet
nieuw, maar van groot belang voor de watersector. De Topsector Water
heeft de noodzaak van innovatie en gezamenlijke exportbevordering weer
hoog op de agenda gezet. Onder haar leiding diende Royal Haskoning 5
businesscases in bij het TopTeam Water, die allen zeer goed zijn
ontvangen en op dit moment verder tot ontwikkeling worden gebracht.
Kenniswebsite
In de organisatie is een groot aantal veranderingen doorgevoerd.
Variërend van het opzetten van (interne) kenniswebsites, die het
uitwisselen en verspreiden van kennis over onderwerpen bevordert tot
het versterken van projectmanagementvaardigheden. Dat Sarah Budd als
Engelse ook Nederlanders moet aansturen, geeft in de praktijk geen
enkel probleem. Door haar brede buitenlandse ervaring zijn culturele
verschillen geen issue. Het werkklimaat in Nederland en de UK is
bovendien vergelijkbaar, stelt ze vast. Wel ziet ze een belangrijk
economisch verschil in de marktontwikkelingen in beide landen. "De
recessie heeft erg hard toegeslagen in de UK. In Nederland is die pas
later op gang gekomen, maar ik verwacht niet dat de gevolgen in
Nederland zo ernstig zullen zijn als in Engeland het geval is."
Wereldmarkt
Budd, die 1994 kwam werken bij Royal Haskoning als hydroloog, wil haar
business line binnen enkele jaren laten uitgroeien tot de marktleider
in de thuismarkt (Nederland, Verenigd Koninkrijk) en een belangrijke
speler worden in de wereldwijde waterbusiness. Het bedrijf heeft nu al
tientallen kantoren wereldwijd, maar dat zegt niet genoeg. "Op sommige
plaatsen kennen ze ons nog niet goed genoeg", aldus Sarah Budd. Daar
gaat verandering in komen, zo belooft ze.