Ingezonden persbericht


Leidschendam, 10 oktober 2011

Ondernemers vragen klanten om te pinnen
Wilt u bij mij pinnen? Deze vraag zullen winkeliers, horecaondernemers en tankstationhouders extra vaak aan hun klanten en gasten stellen in de week van 10 tot en met 16 oktober, ofwel de Week van de Veiligheid. Klanten horen deze vraag niet alleen bij de kassa, maar ook op televisie in een serie tv-spots. Een cruciale vraag. Want pinnen is veiliger voor zowel klant als onderneming. Pinnen is één van de gemakkelijkste instrumenten om de veiligheid van klanten en ondernemingen te verhogen. Als ze pinnen, hoeven consumenten geen geld uit de muur te halen en niet met contant geld over straat te lopen. Volgens De Nederlandsche Bank is de afgelopen drie jaar zowel het aantal opnames bij geldautomaten afgenomen (met 8%) als de waarde van de opnames (met 6%). Voor bedrijven geldt dat pinnen hen op de eerste plaats minder aantrekkelijk maakt voor overvallers doordat ze minder geld op de zaak, maar ook thuis hebben. De afgelopen jaren zagen ondernemers in de horeca en detailhandel het aantal overvallen op hun bedrijven dalen met gemiddeld 15%. Daarnaast worden risico's verminderd buiten openingstijden bij het aan- en afvoeren van geld. Het aantal afstortingen door ondernemers daalde de laatste jaren met 12%, de waarde van de afstortingen zelf met 19%. Dit alles heeft te maken met de groei van ruim 10% pinbetalingen per jaar. Toch is er nog veel contant geld in omloop. Tegenover ruim 2 miljard pintransacties in Nederland worden er nog ruim 4 miljard contante transacties verricht. Dat is vaak niet nodig. Klanten kunnen inmiddels bijna overal ­ bij 270.000 betaalautomaten - gratis pinnen. En driekwart van de klanten heeft een voorkeur voor pinnen. Pin dan ook altijd en overal, alstublieft, aldus ondernemers. Voor grote en kleine bedragen. In een serie van zeven tv-spots die uitgezonden worden tot en met 16 oktober maken ondernemers hun voorkeur duidelijk. De spots zijn te bekijken op www.pinnenzakelijk.nl/pinneninbeeld. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ingezonden persbericht