Ingezonden persbericht


Energie belangrijkste kostenpost voor Europese bedrijven

Vier van de top vijf kostencategorieën zijn direct gekoppeld aan energieverbruik

Brussel, 10 oktober 2011 - De energiekosten zijn voor 43% van de Europese bedrijven één van de drie belangrijkste kostenposten in de organisatie. Dat blijkt uit Europees onderzoek naar kostenverbeteringprocessen dat door de EBS Business School in Oestrich-Winkel (Duitsland) is gedaan in samenwerking met Expense Reduction Analysts. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat duurzame bedrijven hun besparingen herinvesteren in de ontwikkeling van nieuwe- en bestaande markten en dat Nederlandse bedrijven een handjeklap methode gebruiken om kosten te verbeteren.

Topkosten in het bedrijfsleven zijn allemaal gerelateerd aan energie De top vijf belangrijke kostencategorieën voor Europese bedrijven zijn energie, marketing, logistiek, vracht- en reiskosten. In de top vijf zijn dus vier kostencategorieën direct gekoppeld aan energieverbruik. "Op basis van de alsmaar stijgende prijzen voor fossiele brandstoffen en het toenemende belang van de ondernemingen met betrekking tot hun 'carbon footprint' hebben Europese bedrijven een sterke focus op het terugdringen van hun energie-intensieve kosten ", zegt John Lilley, COO van Expense Reduction Analysts, gevraagd naar zijn commentaar op deze constatering.

Duurzame bedrijven herinvesteren besparingen in ontwikkeling De besparingen die door kostenbesparingsprogramma's worden gerealiseerd worden amper geherinvesteerd. Bij bijna 73% van de bedrijven (Nederland: 76%) worden de besparingen direct toegeschreven aan het verhogen van het bedrijfsresultaat. Slechts 36,7% van de respondenten zegt de besparingen te herinvesteren in de bestaande markten (Nederland: 19%). Van dit percentage zou 17,9% van de bedrijven de besparingen herinvesteren in onderzoek en ontwikkeling (Nederland 14%). Ook toont het onderzoek aan dat bedrijven die zichzelf omschrijven als 'duurzamer' vaker de neiging hebben om de besparingen te herinvesteren in de ontwikkeling van nieuwe markten en bestaande markten dan andere bedrijven.

Kostenverbeteringen ingegeven door niet halen financiële doelstellingen

Bovendien toont deze studie aan dat het analyseren van kostenstructuren onderdeel is geworden van de bedrijfscultuur van duurzame bedrijven. Aan het inzetten van kostenverbeteringprogramma's ligt echter ook een belangrijke financieel element ten grondslag: als financiële doelstellingen niet worden gehaald worden kostenverbeteringprogramma's ingezet. De door de onderzochte bedrijven aangevoerde redenen waren het feit dat winstmarges niet behaald werden, het bedrijf verliesgevend was of niet meer kon concurreren. Hoe tevreden bedrijven zijn met het resultaat van hun kostenverbeteringprocessen is sterk afhankelijk van de gebruikte methoden. De meeste bedrijven maken nog steeds gebruik van standaardmethoden om hun vaste kosten te beheersen. Zo maakt in Nederland 73% van de bedrijven gebruik van onderhandelingsmethoden. Hetzelfde percentage van 73% geldt voor Nederlandse bedrijven die gebruik maken van traditionele prijsvergelijking. De hoogste mate van tevredenheid wordt echter bereikt door het gebruik van speciaal ontworpen methoden zoals de overhead-waarde analyse, een methode die in Nederland door slechts 14% van de bedrijven wordt gebruikt. Dit is een actieve vergelijking van kosten via het gebruik van kostprijsanalyses of het toepassen van benchmarking met concurrenten. "Met dit in het achterhoofd toont dit aan dat bedrijven niet de neiging hebben om dezelfde methodologie te gebruiken voor hun niet-strategische kosten als op de kosten voor hun kernactiviteiten", zegt John Lilley.

Nederlandse bedrijven gebruiken 'handjeklap' methode als het gaat om kostenverbetering

'Nederlandse bedrijven zijn zeer gefocussed op het verbeteren van kostenbesparingen', zo zegt Bert Hummel, partner bij Expense Reduction Analysts. 'In de laatste drie jaar hebben Nederlandse bedrijven in meer dan welk ander Europees land ook, zelf kostenverbeteringprogramma's toegepast, hoofdzakelijk om het bedrijfsresultaat of de efficiëntie te verbeteren. Hiermee is het laaghangende fruit wel geplukt. Met een mogelijke nieuwe recessie op komst zullen bedrijven slimmere kostenbesparingsmethoden moeten gebruiken om slagkracht te kunnen blijven houden en toch kosten terug te dringen.'

Organisatiebreed belang van kostenbesparingen duidelijk maken

Als laatste toont het onderzoek aan dat werknemers een belangrijke rol spelen in het initiëren en succesvol implementeren van kostenbesparingprocessen. De deelnemende bedrijven zeggen dat het cruciaal is medewerkers te involveren om succesvol besparingen te realiseren.

Onderzoeksverantwoording

In totaal 301 bedrijven uit België, Frankrijk, Finland, Duitsland, Italië, Nederland en Spanje namen deel aan het onderzoek.

Over Expense Reduction Analysts:

Expense Reduction Analysts is momenteel actief in meer dan 30 landen en bestaat uit een netwerk van meer dan 750 senior consultants. Zij helpen hun klanten om de winstgevendheid te verhogen door het terugdringen van de niet-strategische uitgaven.

De consultants van E.R.A. bijten zich vast in het duurzaam verbeteren van de kosten die een bedrijf maakt voor niet-strategische producten en diensten. Na een analyseproces in tien stappen stellen de E.R.A.-consultants oplossingen voor die gemiddeld leiden tot besparingen van gemiddeld tot 20% of meer zonder daarbij de kwaliteit of het serviceniveau te laten afkalven. Voor het bedrijf vertaalt het werk van Expense Reduction Analysts zich concreet in betere prijzen voor producten en diensten, een efficiënter voorraadbeheer, minder verspilling en een verbeterde opvolging van de uitgaven. Eén en ander leidt er ook toe dat het personeel geen ongemakken heeft ten gevolge van te snel genomen en soms absurde kostenbesparende maatregelen, en meer tijd en energie kan besteden aan de strategische functies van het bedrijf.

http://www.expensereduction.com/




Ingezonden persbericht