Gemeente IJsselstein


Gemeente IJsselstein zoekt samenwerking voor uitvoeringstaken

Op 11 oktober 2011 heeft het College van burgemeester en wethouders een voorgenomen besluit genomen over de uitvoerende taken van de gemeente.

Het voorgenomen besluit, dat aan de Ondernemingsraad van de gemeente IJsselstein wordt voorgelegd ter advisering, houdt in dat wordt onderzocht of uitvoerende taken van de gemeente plaats kunnen vinden in samenwerking met andere organisaties, gemeenten of gemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Het personeel van de gemeente is op de hoogte gebracht, evenals de Ondernemingsraad en het Georganiseerd overleg, het overleg tussen de werkgever (de gemeente) en de werknemers (de vakbonden). Ook de gemeenteraad is ingelicht.

De gemeente IJsselstein staat net als andere gemeenten voor een grote uitdaging. Steeds meer taken komen op gemeenten af, hen wordt gevraagd zich meer en meer met de randvoorwaarden en de hoofdlijnen bezig te houden (het beleid), minder met de daadwerkelijke uitvoering. Daarnaast heeft het college van B&W aangegeven zuinig te willen omspringen met gemeenschapsgeld en de uitvoering op afstand te willen zetten. Op de lange termijn wil het college betere kwaliteit bieden van gemeentelijke dienstverlening tegen lagere kosten voor de inwoner. Twijnstra Gudde is gevraagd onderzoek te doen naar manieren om samen te werken, uit te besteden of te privatiseren. Daaruit bleek dat samenwerken de voorkeur heeft boven uitbesteden of privatiseren. Een voorkeur die ook het college en de medewerkers delen.

Vijf onderwerpen uitwerken
Het college heeft besloten vijf onderwerpen voor samenwerking uit te werken in afzonderlijke business cases en die vervolgens te toetsen op haalbaarheid.

1. Reiniging: mogelijke samenwerking met het samenwerkingsverband Reinigingsbedrijf Midden Nederland per 1 juli 2012;
2. Groen: mogelijke samenwerking met een sociaal werkvoorzieningsbedrijf in een nieuw op te richten samenwerkingsorganisatie per 1 juli 2013;

3. Vergunningverlening en handhaving:backofficewerkzaamheden onderbrengen bij een uitvoeringsdienst / milieudienst per 1 januari 2013;

4. Belastingen: Werkzaamheden onderbrengen in een uitvoeringskantoor op het gebied van gemeentelijke heffingen per 1 januari 2013;
5. Sociale zaken Werkzaamheden: onderbrengen bij de nieuw te vormen uitvoeringsorganisatie op het gebied van de sociale zekerheid per 1 januari 2013. Besluitvorming daarover zal plaatsvinden in december 2011.
Naast de uitwerking van deze vijf onderwerpen is de algemeen directeur gevraagd om eind 2011 te schetsen hoe de organisatie er daarna uit komt te zien en voorstellen te doen om de overhead terug te dringen.

Gevolgen voor het personeel
Ofschoon deze plannen flinke gevolgen hebben voor het gemeentelijk personeel, het betreft circa 100 medewerkers op een totaal van 280 medewerkers, heeft het college van meet af aan aangegeven dat gedwongen ontslagen uitgesloten zijn. Daarom heeft samenwerken ook de voorkeur van zowel college als medewerkers, omdat de organisaties waarmee samenwerking gezocht wordt overheidsgelieerde organisaties zijn, met een vergelijkbare rechtspositieregeling voor overheidspersoneel als de huidige gemeentelijke organisatie.