Gemeente IJsselstein
Gemeente IJsselstein zoekt samenwerking voor uitvoeringstaken
Op 11 oktober 2011 heeft het College van burgemeester en wethouders een
voorgenomen besluit genomen over de uitvoerende taken van de gemeente.
Het voorgenomen besluit, dat aan de Ondernemingsraad van de gemeente
IJsselstein wordt voorgelegd ter advisering, houdt in dat wordt
onderzocht of uitvoerende taken van de gemeente plaats kunnen vinden in
samenwerking met andere organisaties, gemeenten of gemeentelijke
samenwerkingsverbanden.
Het personeel van de gemeente is op de hoogte gebracht, evenals de
Ondernemingsraad en het Georganiseerd overleg, het overleg tussen de
werkgever (de gemeente) en de werknemers (de vakbonden). Ook de
gemeenteraad is ingelicht.
De gemeente IJsselstein staat net als andere gemeenten voor een grote
uitdaging. Steeds meer taken komen op gemeenten af, hen wordt gevraagd
zich meer en meer met de randvoorwaarden en de hoofdlijnen bezig te
houden (het beleid), minder met de daadwerkelijke uitvoering. Daarnaast
heeft het college van B&W aangegeven zuinig te willen omspringen met
gemeenschapsgeld en de uitvoering op afstand te willen zetten. Op de
lange termijn wil het college betere kwaliteit bieden van gemeentelijke
dienstverlening tegen lagere kosten voor de inwoner. Twijnstra Gudde is
gevraagd onderzoek te doen naar manieren om samen te werken, uit te
besteden of te privatiseren. Daaruit bleek dat samenwerken de voorkeur
heeft boven uitbesteden of privatiseren. Een voorkeur die ook het
college en de medewerkers delen.
Vijf onderwerpen uitwerken
Het college heeft besloten vijf onderwerpen voor samenwerking uit te
werken in afzonderlijke business cases en die vervolgens te toetsen op
haalbaarheid.
1. Reiniging: mogelijke samenwerking met het samenwerkingsverband
Reinigingsbedrijf Midden Nederland per 1 juli 2012;
2. Groen: mogelijke samenwerking met een sociaal
werkvoorzieningsbedrijf in een nieuw op te richten
samenwerkingsorganisatie per 1 juli 2013;
3. Vergunningverlening en handhaving:backofficewerkzaamheden
onderbrengen bij een uitvoeringsdienst / milieudienst per 1 januari
2013;
4. Belastingen: Werkzaamheden onderbrengen in een uitvoeringskantoor op
het gebied van gemeentelijke heffingen per 1 januari 2013;
5. Sociale zaken Werkzaamheden: onderbrengen bij de nieuw te vormen
uitvoeringsorganisatie op het gebied van de sociale zekerheid per 1
januari 2013. Besluitvorming daarover zal plaatsvinden in december
2011.
Naast de uitwerking van deze vijf onderwerpen is de algemeen directeur
gevraagd om eind 2011 te schetsen hoe de organisatie er daarna uit komt
te zien en voorstellen te doen om de overhead terug te dringen.
Gevolgen voor het personeel
Ofschoon deze plannen flinke gevolgen hebben voor het gemeentelijk
personeel, het betreft circa 100 medewerkers op een totaal van 280
medewerkers, heeft het college van meet af aan aangegeven dat gedwongen
ontslagen uitgesloten zijn. Daarom heeft samenwerken ook de voorkeur
van zowel college als medewerkers, omdat de organisaties waarmee
samenwerking gezocht wordt overheidsgelieerde organisaties zijn, met
een vergelijkbare rechtspositieregeling voor overheidspersoneel als de
huidige gemeentelijke organisatie.