Gemeente Lelystad
Stand van zaken-brief over ontwikkeling Lelystad Airport
Woensdag 12 oktober 2011
Luchthaven
Gedeputeerde Staten Flevoland en het college van de gemeente Lelystad
hebben een gezamenlijke brief gestuurd aan Provinciale Staten en de
Lelystadse gemeenteraad. Daarin geven zij de meest actuele stand van
zaken weer over de ontwikkeling van Lelystad Airport en welke
inspanningen door de beide colleges zijn en worden verricht om de
gewenste luchthavenontwikkeling binnen de gestelde kaders te
stimuleren.
Economische ontwikkeling
De belangrijkste reden om luchthaven Lelystad te willen laten groeien
is het belang voor de economische ontwikkeling van Flevoland. Het kan
een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van gevarieerde
werkgelegenheid en aan de bereikbaarheid van de regio. Aan die groei
hebben beide colleges wel voorwaarden gesteld, waaronder beperking van
overlast (binnen de in de PKB 2004 genoemde milieugrenzen), geen
vliegroutes boven de stad, aantoonbare toename van een aanzienlijke
hoeveelheid banen en voldoende verkeersinfrastructuur voor het
verwerken van de verwachte passagiersstromen.
Aanwijzingsbesluit
Op verschillende fronten wordt gewerkt aan de Lelystadse
luchthavenontwikkeling of lopen er procedures. Zo beslist binnenkort de
Raad van State of het in november 2009 genomen aanwijzingsbesluit, op
basis waarvan Lelystad Airport mag uitbreiden, in stand kan blijven.
Recent is de hoorzitting geweest waar zowel voor- als tegenstanders
door de Raad van State werden gehoord.
Overleg over routestructuur en luchtruimvisie
Provincie en gemeente Lelystad hebben, samen met omliggende gemeenten,
verenigd in het Bestuurlijk Overleg Lelystad Airport (Bola), overleg
met het ministerie van Infrastructuur & Milieu over de routes die de
toekomstige passagiersvliegtuigen vanaf Lelystad Airport moeten gaan
vliegen. Naar verwachting neemt de minister voorjaar 2012 een besluit
over een voorlopige route, die maximaal 3 jaar kan gelden. In die tijd
moet er duidelijkheid zijn over een luchtruimvisie waarin alle
nationale vliegroutes vanaf de verschillende vliegvelden, inclusief
militair verkeer, op elkaar zijn afgestemd. Provincie en gemeente
hebben bij de minister aangedrongen op blijvend goed overleg over het
te nemen routebesluit.
Convenant gefaseerde ontwikkeling
Gemeente Lelystad, provincie Flevoland, Schiphol Group en Luchthaven
Lelystad werken samen als convenantpartners om de doorontwikkeling van
Lelystad Aiorport van de grond te krijgen. De nadruk in de samenwerking
ligt inmiddels op een gefaseerde ontwikkeling, waarvan de afspraken in
een hernieuwd convenant zullen worden vastgelegd. Conform het
aanwijzingsbesluit houdt deze fasering in dat op korte termijn de
nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van zogenoemde niet aan mainport
Schiphol gebonden functies zoals onderhoud, onderwijs, zakenverkeer en
themapark. In dit kader wordt ook gekeken naar een baanaanpassing,
luchtverkeersleiding en overige luchthavenvoorzieningen, zoals
baanverlichting en landingssystemen.
Advies Alderstafel komt vóór kerst 2011
Oud-minister Hans Alders heeft in opdracht van de regering een advies
uitgebracht over de balans tussen de groei van de luchtvaart op
Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving. In dat
advies zijn de luchthavens Eindhoven en Lelystad aangewezen om elk een
deel van de verwachte groei van de luchtvaart op te vangen. Voor beide
luchthavens heeft Alders een adviestafel ingericht om te kijken of en
hoe die groei kan worden bewerkstelligd. Het advies voor Eindhoven is
klaar. Naar verwachting komt Hans Alders nog dit jaar met zijn advies
aan het kabinet voor Lelystad.
* De volledige stand van zaken-brief
Ja