Gemeente Lelystad

Stand van zaken-brief over ontwikkeling Lelystad Airport

Woensdag 12 oktober 2011

Luchthaven

Gedeputeerde Staten Flevoland en het college van de gemeente Lelystad hebben een gezamenlijke brief gestuurd aan Provinciale Staten en de Lelystadse gemeenteraad. Daarin geven zij de meest actuele stand van zaken weer over de ontwikkeling van Lelystad Airport en welke inspanningen door de beide colleges zijn en worden verricht om de gewenste luchthavenontwikkeling binnen de gestelde kaders te stimuleren.

Economische ontwikkeling

De belangrijkste reden om luchthaven Lelystad te willen laten groeien is het belang voor de economische ontwikkeling van Flevoland. Het kan een belangrijke bijdrage leveren aan de groei van gevarieerde werkgelegenheid en aan de bereikbaarheid van de regio. Aan die groei hebben beide colleges wel voorwaarden gesteld, waaronder beperking van overlast (binnen de in de PKB 2004 genoemde milieugrenzen), geen vliegroutes boven de stad, aantoonbare toename van een aanzienlijke hoeveelheid banen en voldoende verkeersinfrastructuur voor het verwerken van de verwachte passagiersstromen.

Aanwijzingsbesluit

Op verschillende fronten wordt gewerkt aan de Lelystadse luchthavenontwikkeling of lopen er procedures. Zo beslist binnenkort de Raad van State of het in november 2009 genomen aanwijzingsbesluit, op basis waarvan Lelystad Airport mag uitbreiden, in stand kan blijven. Recent is de hoorzitting geweest waar zowel voor- als tegenstanders door de Raad van State werden gehoord.

Overleg over routestructuur en luchtruimvisie

Provincie en gemeente Lelystad hebben, samen met omliggende gemeenten, verenigd in het Bestuurlijk Overleg Lelystad Airport (Bola), overleg met het ministerie van Infrastructuur & Milieu over de routes die de toekomstige passagiersvliegtuigen vanaf Lelystad Airport moeten gaan vliegen. Naar verwachting neemt de minister voorjaar 2012 een besluit over een voorlopige route, die maximaal 3 jaar kan gelden. In die tijd moet er duidelijkheid zijn over een luchtruimvisie waarin alle nationale vliegroutes vanaf de verschillende vliegvelden, inclusief militair verkeer, op elkaar zijn afgestemd. Provincie en gemeente hebben bij de minister aangedrongen op blijvend goed overleg over het te nemen routebesluit.

Convenant gefaseerde ontwikkeling

Gemeente Lelystad, provincie Flevoland, Schiphol Group en Luchthaven Lelystad werken samen als convenantpartners om de doorontwikkeling van Lelystad Aiorport van de grond te krijgen. De nadruk in de samenwerking ligt inmiddels op een gefaseerde ontwikkeling, waarvan de afspraken in een hernieuwd convenant zullen worden vastgelegd. Conform het aanwijzingsbesluit houdt deze fasering in dat op korte termijn de nadruk wordt gelegd op de ontwikkeling van zogenoemde niet aan mainport Schiphol gebonden functies zoals onderhoud, onderwijs, zakenverkeer en themapark. In dit kader wordt ook gekeken naar een baanaanpassing, luchtverkeersleiding en overige luchthavenvoorzieningen, zoals baanverlichting en landingssystemen.

Advies Alderstafel komt vóór kerst 2011

Oud-minister Hans Alders heeft in opdracht van de regering een advies uitgebracht over de balans tussen de groei van de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving. In dat advies zijn de luchthavens Eindhoven en Lelystad aangewezen om elk een deel van de verwachte groei van de luchtvaart op te vangen. Voor beide luchthavens heeft Alders een adviestafel ingericht om te kijken of en hoe die groei kan worden bewerkstelligd. Het advies voor Eindhoven is klaar. Naar verwachting komt Hans Alders nog dit jaar met zijn advies aan het kabinet voor Lelystad.
* De volledige stand van zaken-brief

Ja