Minister Schultz bezoekt sluizencomplex havens Amsterdam
12 oktober 2011
Minister Schultz van Haegen bezocht maandag 10 oktober het
sluizencomplex van de Amsterdamse Havens in IJmuiden. In aanwezigheid
van onder andere wethouder Ossel van Amsterdam, burgemeester Weerwind
van Velsen en het havenbedrijfsleven liet zij zich informeren over de
noodzaak van een nieuwe én grotere sluis. Begin 2012 moet duidelijk
zijn welke afmetingen de nieuwe zeesluis moet krijgen.
Wethouder Ossel gaf aan waarom een nieuwe en grotere zeelsluis
noodzakelijk is: De Noordersluis heeft een capaciteit van 95 miljoen
ton lading. In de Havenvisie is er sprake van een vastgestelde groei
van de overslag naar 125 miljoen ton overslag per jaar in 2020. Een
nieuwe grote sluis levert namelijk een belangrijke bijdrage aan de
groei van de regionale economie.
Burgemeester Weerwind gaf aan dat ook Velsen het belang ziet van een
verbeterde zeetoegang. Dat verzekert volgens hem de toekomst van het
Noordzeekanaalgebied. Het geeft de ondernemers het vertrouwen dat de
overheid de infrastructuur up to date houdt. En zij kunnen op die basis
internationaal blijven concurreren.
Volgens het aanwezige havenbedrijfsleven is de nieuwe sluis niet alleen
noodzakelijk om de volumegroei nu en in de toekomst te accommoderen,
maar is ook héél noodzakelijk om doorgang te bieden aan de steeds
groter wordende schepen.
Te breed
Sommige cruise- en containerschepen zijn nu al te breed voor de sluis.
Veel containerschepen passeren daarom nu al Amsterdam. Een grotere
sluis is volgens hen cruciaal.
Dertje Meijer, directeur van Haven Amsterdam:: Voor olieschepen staat
ons mogelijk hetzelfde scenario te wachten. Maar we laten natuurlijk
niet gebeuren dat de grootste benzinehaven van Europa ten onder gaat
omdat de voordeur te krap is.
Coen Huebner, directeur van Oiltanking, gaf aan dat bedrijven
tientallen miljoenen euros hebben geïnvesteerd in de verwachting dat er
over enkele jaren ook daadwerkelijk een nieuwe en grotere en bredere
sluis ligt.
Ook het toerisme vaart wel bij een nieuwe grote sluis, want ook de
cruiseschepen worden steeds groter. Amsterdam is een populaire
bestemming en is - vanwege Schiphol - een turn-around haven. Het
cruisetoerisme levert de regio zeker 50 miljoen euro per jaar op.
De minister gaf aan dat zij een goed beeld van de noodzaak van een
nieuwe en bredere sluis had gekregen. Vorig jaar liet de minister
tijdens het Havengildediner weten ook een voorstander te zijn van een
zelfstandig havenbedrijf. Volgens de Minister zou verzelfstandiging het
havenbedrijf helpen de doelstelling te halen om over tien jaar de
overslag naar 125 miljoen ton uit te breiden. Een zelfstandig bedrijf
kan nu eenmaal sneller beslissingen nemen.
Sluiscapaciteit
Het sluizencomplex in IJmuiden bestaat uit vier sluizen. Via de
grootste daarvan, de Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle
lading naar de Amsterdamse haven. De huidige zeesluis dateert uit 1929.
Met de nieuwe zeesluis groeit de sluiscapaciteit mee met de groei van
het scheepvaartverkeer. De nieuwe sluis biedt de benodigde ruimte om
aan de vraag van de markt te kunnen voldoen en levert een belangrijke
bijdrage aan de totale ontwikkeling van het Noordzeekanaalgebied en
haar achterland.
Projectpartners
Om tot een nieuwe en grotere zeesluis te komen, werken Provincie
Noord-Holland, Haven Amsterdam, het ministerie van IenM en
Rijkswaterstaat nauw samen. Deze samenwerking is gebaseerd op een
convenant van eind 2009. Hierin hebben het ministerie van IenM,
gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland afspraken gemaakt voor de
aanleg van een nieuwe grotere zeesluis.
Meer informatie?
Jeroen Ranzijn, hoofd Communicatie Haven Amsterdam: 020 - 523 4881
jeroen.ranzijn@portofamsterdam.nl
Haven Amsterdam