Haven Amsterdam

Minister Schultz bezoekt sluizencomplex havens Amsterdam

12 oktober 2011

Minister Schultz van Haegen bezocht maandag 10 oktober het sluizencomplex van de Amsterdamse Havens in IJmuiden. In aanwezigheid van onder andere wethouder Ossel van Amsterdam, burgemeester Weerwind van Velsen en het havenbedrijfsleven liet zij zich informeren over de noodzaak van een nieuwe én grotere sluis. Begin 2012 moet duidelijk zijn welke afmetingen de nieuwe zeesluis moet krijgen.

Wethouder Ossel gaf aan waarom een nieuwe en grotere zeelsluis noodzakelijk is: De Noordersluis heeft een capaciteit van 95 miljoen ton lading. In de Havenvisie is er sprake van een vastgestelde groei van de overslag naar 125 miljoen ton overslag per jaar in 2020. Een nieuwe grote sluis levert namelijk een belangrijke bijdrage aan de groei van de regionale economie.

Burgemeester Weerwind gaf aan dat ook Velsen het belang ziet van een verbeterde zeetoegang. Dat verzekert volgens hem de toekomst van het Noordzeekanaalgebied. Het geeft de ondernemers het vertrouwen dat de overheid de infrastructuur up to date houdt. En zij kunnen op die basis internationaal blijven concurreren.

Volgens het aanwezige havenbedrijfsleven is de nieuwe sluis niet alleen noodzakelijk om de volumegroei nu en in de toekomst te accommoderen, maar is ook héél noodzakelijk om doorgang te bieden aan de steeds groter wordende schepen.

Te breed

Sommige cruise- en containerschepen zijn nu al te breed voor de sluis. Veel containerschepen passeren daarom nu al Amsterdam. Een grotere sluis is volgens hen cruciaal.

Dertje Meijer, directeur van Haven Amsterdam:: Voor olieschepen staat ons mogelijk hetzelfde scenario te wachten. Maar we laten natuurlijk niet gebeuren dat de grootste benzinehaven van Europa ten onder gaat omdat de voordeur te krap is.

Coen Huebner, directeur van Oiltanking, gaf aan dat bedrijven tientallen miljoenen euros hebben geïnvesteerd in de verwachting dat er over enkele jaren ook daadwerkelijk een nieuwe en grotere en bredere sluis ligt.

Ook het toerisme vaart wel bij een nieuwe grote sluis, want ook de cruiseschepen worden steeds groter. Amsterdam is een populaire bestemming en is - vanwege Schiphol - een turn-around haven. Het cruisetoerisme levert de regio zeker 50 miljoen euro per jaar op.

De minister gaf aan dat zij een goed beeld van de noodzaak van een nieuwe en bredere sluis had gekregen. Vorig jaar liet de minister tijdens het Havengildediner weten ook een voorstander te zijn van een zelfstandig havenbedrijf. Volgens de Minister zou verzelfstandiging het havenbedrijf helpen de doelstelling te halen om over tien jaar de overslag naar 125 miljoen ton uit te breiden. Een zelfstandig bedrijf kan nu eenmaal sneller beslissingen nemen.

Sluiscapaciteit

Het sluizencomplex in IJmuiden bestaat uit vier sluizen. Via de grootste daarvan, de Noordersluis, komt meer dan 80 procent van alle lading naar de Amsterdamse haven. De huidige zeesluis dateert uit 1929. Met de nieuwe zeesluis groeit de sluiscapaciteit mee met de groei van het scheepvaartverkeer. De nieuwe sluis biedt de benodigde ruimte om aan de vraag van de markt te kunnen voldoen en levert een belangrijke bijdrage aan de totale ontwikkeling van het Noordzeekanaalgebied en haar achterland.

Projectpartners

Om tot een nieuwe en grotere zeesluis te komen, werken Provincie Noord-Holland, Haven Amsterdam, het ministerie van IenM en Rijkswaterstaat nauw samen. Deze samenwerking is gebaseerd op een convenant van eind 2009. Hierin hebben het ministerie van IenM, gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland afspraken gemaakt voor de aanleg van een nieuwe grotere zeesluis.

Meer informatie?

Jeroen Ranzijn, hoofd Communicatie Haven Amsterdam: 020 - 523 4881 jeroen.ranzijn@portofamsterdam.nl