Bedrijfskundige benadering verbetert doorstroming Spoedeisende Hulp
10 oktober 2011
Met een meer bedrijfskundige benadering kun je de doorstroming op de
Spoedeisende Hulp van een ziekenhuis sterk verbeteren. Technisch
bedrijfskundige Remco Rosmulder van de Universiteit Twente toonde in
zijn promotieonderzoek aan dat de principes van lean thinking de
Spoedeisende Hulp afdelingen efficiënter kunnen maken, met behoud van
kwaliteit. Rosmulder promoveert op 13 oktober aan de faculteit
Management en Bestuur op zijn onderzoek.
De gezondheidszorg staat voor de uitdaging om met minder mensen en
middelen, meer en betere zorg te verlenen. Deze druk is momenteel goed
voelbaar op Spoedeisende Hulp (SEH) afdelingen. Er zijn namelijk
vergevorderde plannen om een aanzienlijk deel van deze afdelingen te
sluiten. Promotieonderzoek van Remco Rosmulder aan de UT laat zien dat
de technische bedrijfskunde kan bijdragen aan de verbetering van de
doorstroming op de SEH. Rosmulder paste in zijn onderzoek op een nieuwe
wijze industriële verbeterconcepten toe op de SEH van het AMC te
Amsterdam.
Voor zijn onderzoek nodigde Rosmulder artsen, verpleegkundigen en
managers uit om samen met behulp van zogeheten lean thinking principes
naar de patiëntenzorg op de eigen afdeling te kijken. Het idee achter
lean thinking is om alleen de relevante activiteiten van een
'productieproces' te behouden en deze zo vloeiend mogelijk te laten
verlopen. Vervolgens voerden de betrokkenen verbeterprojecten uit,
waarin ze onder begeleiding nieuwe werkwijzen uitprobeerden in de
praktijk.
14 procent efficiëntere zorg
Eén van de vijf projecten die Rosmulder uitvoerde, laat bijvoorbeeld
zien dat je met een nieuw protocol voor de intake (triage) van
patiënten de verblijftijd op de SEH met gemiddeld 14 procent kan laten
dalen. Bij dit project kregen verpleegkundigen meer
verantwoordelijkheden en werd dus de gebruikelijke taakverdeling tussen
artsen en verpleegkundigen doorbroken.
Toekomstbestendig
Volgens Rosmulder is de belangrijkste reden van het succes van de
benadering dat artsen, verpleegkundigen en ziekenhuismanagers
samenwerken bij de verbetering van de zorgverlening. Hierbij bleek het
lean thinking perspectief, dat de technisch bedrijfskundige aanreikte,
een geschikte methode om de betrokkenen op een eenduidige manier met
elkaar over de problematiek te laten praten. Rosmulder: "Bij goede
toepassing is lean thinking een geschikte methode om de zorg
toekomstbestendig te maken."
De jarenlange samenwerking tussen wetenschappers en praktijkbeoefenaars
leidde tot een beter inzicht in de patiëntenstromen op de SEH. Het AMC
Amsterdam is enthousiast over de resultaten en gebruikt momenteel de
nieuw verworven inzichten bij het ontwerpen van een nieuwe
SEH-afdeling.
Rosmulder voerde zijn onderzoek uit bij de vakgroep Operations,
Organization and Human Resources (OOHR) van het onderzoeksinstituut IGS
van de Universiteit Twente en bij de SEH van het AMC Amsterdam. Hij
werd hierbij begeleid door prof. dr. ir. Koos Krabbendam en prof. dr.
Toon Kerkhoff. Momenteel leidt Rosmulder een eigen bedrijf: Rosmulder
Zorginnovatie. Hier houdt hij zich bezig met onderzoek en optimalisatie
van zorgprocessen op de SEH.
Universiteit Twente