KNHS

KNHS komt op voor ruiters en ander langzaam verkeer 13 oktober 2011

ERMELO (KNHS) Samen met organisaties van wandelaars en fietsers heeft de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) gereageerd op de nieuwe plannen voor het ruimtelijke en mobiliteitsbeleid van Nederland. In de nieuwe visie van de rijksoverheid wordt te weinig rekening gehouden met de belangen van ruiters, wandelaars en fietsers. Zij worden ten onrechte ondergeschikt gemaakt aan de belangen van industrie en handel.

Om de economische ontwikkeling van Nederland te steunen, wil het Rijk vooral meer en bredere wegen en intensiever gebruik van spoorlijnen. Ons land wordt daardoor steeds verder opgeknipt in gebieden die tussen die wegen en spoorlijnen zijn ingesloten. Nederland verhokt. Voor langzaam verkeer is het steeds lastiger om van het ene hok in het andere te komen.

Ook economie
Het Rijk omschrijft haar plannen in de Ontwerp Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. De KNHS heeft hierop gereageerd, samen met Wandelnet en het Fietsplatform. De drie organisaties vinden dat de belangen van ruiters, wandelaars en fietsers in de ontwerpstructuurvisie ten onrechte ondergeschikt worden gemaakt aan de belangen van industrie en handel.
Nederland investeert te weinig in het verweven van de infrastructuur voor snelverkeer en die voor langzaam en recreatief verkeer. Ook een prettige woonomgeving met recreatiepaden en een toegankelijke en bereikbare natuur in de buurt is economie. Dit draagt namelijk bij aan welzijn, gezondheid en een goed vestigingsklimaat voor bedrijven.

Visie op verbinden
KNHS, Wandelnet en Fietsplatform pleiten ervoor om bij alle plannen verbindingen voor langzaam verkeer te handhaven, te herstellen of aan te leggen. Het gaat daarbij niet alleen om een toegankelijk buitengebied. Het is minstens zo belangrijk dat er wat te genieten valt. Daarom zijn ook investeringen in de kwaliteit van landschap en natuur noodzakelijk. Het aanleggen of verbeteren van een weg of spoorlijn moet als een vorm van gebiedsontwikkeling worden gezien. De rijksoverheid wil de verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke ordening zo veel mogelijk bij de provincies en gemeenten leggen. Dat kan voordelen hebben, maar de rijksoverheid moet dan wel voor samenhang, kwaliteitscriteria en instrumenten zorgen. Bovendien verwachten KNHS, Wandelnet en Fietsplatform dat het Rijk het goede voorbeeld zal geven bij projecten die nog wel onder haar verantwoordelijkheid vallen.