KNHS
KNHS komt op voor ruiters en ander langzaam verkeer
13 oktober 2011
ERMELO (KNHS) Samen met organisaties van wandelaars en fietsers heeft
de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) gereageerd
op de nieuwe plannen voor het ruimtelijke en mobiliteitsbeleid van
Nederland. In de nieuwe visie van de rijksoverheid wordt te weinig
rekening gehouden met de belangen van ruiters, wandelaars en fietsers.
Zij worden ten onrechte ondergeschikt gemaakt aan de belangen van
industrie en handel.
Om de economische ontwikkeling van Nederland te steunen, wil het Rijk
vooral meer en bredere wegen en intensiever gebruik van spoorlijnen.
Ons land wordt daardoor steeds verder opgeknipt in gebieden die tussen
die wegen en spoorlijnen zijn ingesloten. Nederland verhokt. Voor
langzaam verkeer is het steeds lastiger om van het ene hok in het
andere te komen.
Ook economie
Het Rijk omschrijft haar plannen in de Ontwerp Structuurvisie
Infrastructuur en Ruimte. De KNHS heeft hierop gereageerd, samen met
Wandelnet en het Fietsplatform. De drie organisaties vinden dat de
belangen van ruiters, wandelaars en fietsers in de
ontwerpstructuurvisie ten onrechte ondergeschikt worden gemaakt aan de
belangen van industrie en handel.
Nederland investeert te weinig in het verweven van de infrastructuur
voor snelverkeer en die voor langzaam en recreatief verkeer. Ook een
prettige woonomgeving met recreatiepaden en een toegankelijke en
bereikbare natuur in de buurt is economie. Dit draagt namelijk bij aan
welzijn, gezondheid en een goed vestigingsklimaat voor bedrijven.
Visie op verbinden
KNHS, Wandelnet en Fietsplatform pleiten ervoor om bij alle plannen
verbindingen voor langzaam verkeer te handhaven, te herstellen of aan
te leggen. Het gaat daarbij niet alleen om een toegankelijk
buitengebied. Het is minstens zo belangrijk dat er wat te genieten
valt. Daarom zijn ook investeringen in de kwaliteit van landschap en
natuur noodzakelijk. Het aanleggen of verbeteren van een weg of
spoorlijn moet als een vorm van gebiedsontwikkeling worden gezien.
De rijksoverheid wil de verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke
ordening zo veel mogelijk bij de provincies en gemeenten leggen. Dat
kan voordelen hebben, maar de rijksoverheid moet dan wel voor
samenhang, kwaliteitscriteria en instrumenten zorgen. Bovendien
verwachten KNHS, Wandelnet en Fietsplatform dat het Rijk het goede
voorbeeld zal geven bij projecten die nog wel onder haar
verantwoordelijkheid vallen.