FloraHolland


Bezoekers delen passie tijdens Marktplaats-event Bleiswijk

FloraHolland, 13 oktober 2011 (persbericht) - Vereniging Bloemist-Winkeliers, groothandelscentrum Terra Bleiswijk en FloraHolland organiseerden op 11 en 12 oktober voor de zesde keer het Marktplaats-event Bleiswijk. Het evenement is opnieuw succesvol ontvangen door de ruim 1300 bezoekers, waaronder bloemisten, detaillisten, kwekers en medewerkers van tuincentra. Het thema was deze keer `100% Passie' dat als een rode draad door het programma liep. Ook werd uitgebreid aandacht geschonken aan het 100-jarig jubileum van FloraHolland.

Met de historische Gouden Berkelknopwedstrijd vierde FloraHolland met haar kopers het 100-jarig bestaan van de coöperatie. Via twee voorrondes konden kopers zich plaatsen voor de grote finale op woensdagavond. De grote winnaar werd Ernst Star. Hij liet de klok het best op een vooraf afgesproken prijs stoppen. Rutger Helfenstijn en Rene Hollemans eindigden respectievelijk op plaats twee en drie. Bernard Oosterom, bestuursvoorzitter van FloraHolland, reikte de prijzen - waaronder een iPad, spiegelreflexcamera en E-reader - uit aan drie prijswinnaars.

Producten en toegevoegde waarde centraal
Bloemen en planten en de toegevoegde waarde van deze producten staan steevast centraal tijdens het Marktplaats-event. Deze keer via een `Masterclass voor professionals met Passie' in bloemschikken. De masterclass werd gegeven door erkend bloemsierkunstenaar Diny Blom, waarbij vakgenoten een hoofd-, hals- of schoudercreatie konden maken. Kwekers toonden verschillende soorten sierteeltgewassen en ondersteunden hun producten met een passievol verhaal. Op het noviteitenplein van FloraHolland werden nieuwe soorten sierteeltgewassen getoond. Daarnaast vonden inspirerende bloemschikdemonstraties plaats door Hanneke Frankema en Miranda ter Voorde, beiden erkend bloemsierkunstenaar. Er waren kerstdemonstraties door arrangeurs Hans Zijlstra en Bert Klomps. Bezoekers konden zich ook laten inspireren door de workshop `Passie is toegevoegde waarde van bloemist' gegeven door Marc Eijsackers, manager marketing FloraHolland. Tot slot vonden de voorrondes van het Nederlands Kampioenschap bloemschikken voor junioren en de VBW-boekettenwedstrijd plaats. De finales hiervan zijn tijdens de Floriade 2012.

Bloem van de passie
De roos werd vanwege het passende thema, apart belicht. In The Rose Gallery op het Marktplaats-event Bleiswijk werden de FleurPrimeur Roos, recent geïntroduceerde rozennoviteiten én binnenkort mogelijk nieuw te introduceren rozencultivars gepresenteerd. Rozenveredelaars boden bezoekers van het evenement hiermee inzicht in de nieuwste sortimentsontwikkelingen.

Marktplaats-events in 2012
De volgende Marktplaats-events Bleiswijk worden georganiseerd op 20 maart 2012 en 2 en 3 oktober 2012. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd door Vereniging Bloemist-Winkeliers, groothandelscentrum Terra Bleiswijk en FloraHolland, vanuit het project `Omarm de bloemist'. In de uitwerking van dit project ontvangen bloemisten ondersteuning en dienstverlening op het gebied van product, hardware en ondernemerschap. Daarmee wordt de bloemist geholpen zijn onderscheidend vermogen te vergroten.