Universiteit Leiden

Promoveren achter het klavecimbel op baspartij in Barok

Talloze leerboeken zijn erover verschenen tussen 1600 en 1800: de geïmproviseerde baspartij op klavecimbel, pianoforte of orgel. Musicus en wetenschapper Kathryn Cok ontsluit de geheimen van het Nederlandse basso continuo spel voor musici van nu.Â

Twee concerten

Kathryn Cok

Kathryn Cok

Met twee concerten en een openbare verdediging hoopt Kathryn Cok in de week van 10 oktober aan de Universiteit Leiden te promoveren op het onderwerp âde Basso Continuo partij in de Republiek der Nederlandenâ. Cok toont de belangrijke bijdrage aan die Nederlandse auteurs uit de 17^e en 18^e eeuw hebben geleverd aan theorie en praktijk van het basso continuo spel. Ze ontsluit hiermee een onbekend hoofdstuk uit de Nederlandse muziekgeschiedenis.

Melodie met baspartij

In de periode van de Barok en de vroeg klassieke periode maakte de polyfone muziek van onafhankelijke, gelijkwaardige, stemmen definitief plaats voor muziek gebaseerd op melodielijnen met daaronder een begeleidingspartij van akkoorden: de basso continuo partij. Uit het handschrift van de Leidse muziekliefhebber Alensoon. Op de onderste balk de basisnoten voor de akkoorden.

Uit het handschrift van de Leidse muziekliefhebber Alensoon. Op de onderste balk de basisnoten voor de akkoorden.

Improvisatie

De akkoorden van de basso continuo partij waren niet uitgeschreven maar werden geïmproviseerd. En dat ging niet vanzelf, zo blijkt uit de vele handleidingen en theoretische werken die er in Europa over zijn verschenen tussen 1600 en 1800.

Alle componenten van de muziek

Om een overtuigende basso continuo partij te kunnen spelen moest een toetsenist niet alleen technisch heel goed zijn, maar ook alles afweten van theorie, harmonie, compositie en instrumentatie. En daarbij ook nog het karakter van de stukken en de bedoelingen van de componist aanvoelen en beschikken over een verfijnde muzikale smaak. De richtlijnen voor het basso continuo spel liepen dan ook uiteen van zwaar theoretisch tot uiterst praktisch: hoe moest je je handen bewegen en hoe kon je rekening houden met de grootte van de ruimte? De werken geven dan ook inzicht in het denken over alle componenten van de muziek.

Belangrijke bijdrage Republiek der Nederlanden

Er is al veel onderzoek gedaan naar bronnen uit Engeland, Italië, Frankrijk en Duitsland maar de Nederlandse Republiek is tot nu toe grotendeels vergeten. Cok toont aan dat Nederlandse auteurs volop betrokken waren bij het Europese muziekleven. Ze vertaalden en becommentarieerden buitenlandse verhandelingen en produceerden ook zelf vele originele werken over alle aspecten van de muziek. Cok laat ook zien hoe de kennis werd toegepast in de praktijk en hoe Nederlandse componisten en spelers werden beïnvloed door muziekstijlen uit binnen- en buitenland. Deze speelpraktijk wordt zo weer bereikbaar voor musici van nu.

Bronnen

Het proefschrift van Kathryn Cok bevat een overzicht van 26 Nederlandse bronnen uit de zeventiende en achttiende eeuw. Speciale aandacht krijgt een manuscript van Jan Alensoon, een achttiende-eeuwse Leidse amateurmusicus die een beroemd traktaat toepaste van componist Francesco Gasparini.

Concerten


* Concert 1: Maandag 10 oktober 2011, 20.00 uur Huygensmuseum Hofwijck, Westeinde 2a te Voorburg Werken van: Constantijn Huygens, Benedictus Buns, Carolus Hacquart, Johannes Schenk, Unico Wilhelm van Wassenaer Musici: Hanneke Wierenga en Joseph Tan (viool), Cassandra Luckhardt (viola da gamba), Wouter Verschuren (fagot), Reine-Marie Verhagen (blokfluit), Joost van der Linden (tenor), Kathryn Cok (klavecimbel).

* Concert 2: Dinsdag 11 oktober 2011 20.00 uur Lokhorstkerk, Pieterskerkstraat 1 te Leiden Werken van: Quirinus van Blankenburg, Christian Ernst Graaf, Willem de Fesch, Pietro Locatelli.
Musici: Hanneke Wierenga en Joseph Tan (viool), Cassandra Luckhardt (cello), Marion Moonen ( traverso), Joost van der Linden (tenor), Kathryn Cok (klavecimbel).

De concerten zijn openbaar, maar de ruimte bij het eerste concert is beperkt. Informatie: Tim Soekkha, t.soekkha@hum.leidenuniv.nl tel. 071-5272999.

Promotie

donderdag 13 oktober 2011, 13.45 uur
mw. K.M. Cok
titel: Basso Continuo Sources from the Dutch Republic c.1620-c.1790 GeesteswetenschappenÂ
Promotoren: Prof.dr. A.G.M. Koopman, Prof.dr. F.C. de Ruiter

Zie ook


* Kathryn Cok

* docARTES-programma

* Dansen voor je dissertatie

* âGelieve de piano uitsluitend op de toetsen te bespelenâ