Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Internet wint het vertrouwen; consumenten stappen makkelijk over van energieleverancier

Amsterdam, 13 oktober 2011 - Consumenten stappen makkelijker over van energieleverancier. "Vooral het overstappen van energieleverancier via internet groeit enorm" zegt Hans de Kok van PrizeWize. Andere kanalen zoals colportage en telefonische verkoop boeten aan populariteit in. Dit laatste is ook logisch, het bel-me-niet register kent inmiddels al 6,5mln registraties (er zijn in Nederland ongeveer 7mln vaste telefoonaansluitingen en 19mln mobiele aansluitingen ).

De angst voor administratief gedoe bij de overstap lijkt weggenomen. Dit maakt de NMa woensdagmiddag bekend in het eerste halfjaarrapportage over de energiemarkt voor consumenten. Was een van de grote drempels het idee van tijd en moeite die de overstap zou kosten, nu overweegt ruim een kwart van de consumenten over te stappen van energieleverancier. Consumenten die eenmaal de overstap hebben gemaakt, stappen in de toekomst sneller over. Van de mensen die vanaf 2004 zijn overgestapt is ruim de helft nog één keer of vaker overgestapt van leverancier. Sinds de privatisering van de energiemarkt is ruim 33% van de consumenten al één of meerdere keren overgestapt. Het rapport van de NMa laat zien dat consumenten niet alleen op het gebied van energie durven over te stappen. Voor mobiele telefonie providers is dit zelfs 44% en 28% is overgestapt van ziektekostenverzekeraar.

"Het is fijn om te zien dat consumenten sneller en vaker durven over te stappen voor energie. PrizeWize is er trots op dat overstappen vooral via internet op een betrouwbare manier gebeurd. PrizeWize werd onlangs nog als uitstekend beoordeeld door de NMa in het laatste onderzoek over energieprijsvergelijkers." Aldus Hans de Kok, directeur van vergelijkingswebsite PrizeWize.

Begin 2011 werden enkele energieleveranciers nog beboet vanwege onduidelijke informatie bij colportagepraktijken. Over de eerste helft van 2011 geven consumenten aan minder vaak benaderd te zijn via colportage of telefonische verkoop Ook is er in de energiemarkt minder vaak sprake van onduidelijke informatie. Hierdoor is het vertrouwen van de consument in de energiemarkt gestegen en durven mensen de overstap sneller aan.


---

Einde persbericht

Noot voor de redactie,