Gemeente Lelystad

Lelystad wil met Almere in één bestuurlijke regio blijven

Vrijdag 14 oktober 2011

Het stadhuis in Lelystad

Lelystad wil de discussie over bestuurlijke schaalvergroting (het eventueel samengaan van de provincies Noord-Holland, Utrecht en Flevoland) positief benaderen. Dat wil zeggen dat de gemeente Lelystad wil participeren in het denkproces over de meest wenselijke bestuurlijke structuur. Daarbij stelt Lelystad de inhoud voorop.

Metropoolregio

Uitgaande van de positie van de gemeente als provinciehoofdstad geldt als leidend principe dat Lelystad - samen met Almere - ruimtelijk en economisch deel blijft uitmaken van de Metropoolregio Amsterdam. Beide steden moeten naar de mening van het Lelystadse college tot dezelfde provincie c.q. bestuurlijke regio blijven behoren.

Ruimte te bieden

Lelystad draagt in belangrijke mate bij aan de ruimtelijke en economische groei van de Metropoolregio. Dat gebeurt onder meer door de ontwikkeling van Lelystad Airport en van de aan te leggen binnenhaven Flevokust. In algemene zin heeft Lelystad, samen met Almere, ruimte te bieden aan de Amsterdamse regio. Ook een samenwerking met de regio Almere Gooi Utrecht kan voor alle partijen van meerwaarde zijn.

Ontwikkelingsdoelen voorop

"Wij zetten onze ontwikkelingsdoelen voorop en laten de bestuurlijke structuurdiscussie daarop volgend zijn. We constateren dat het kabinet vooralsnog de voordelen van bestuurlijke opschaling onvoldoende heeft aangetoond, maar willen ons actief opstellen nu het kabinet toch een wetsvoorstel aankondigt. Als provinciehoofdstad kiezen wij vóór samenwerking met onze partners in de Metropoolregio Amsterdam, vooral ook met Almere om de economische en sociale ontwikkeling van onze stad en de regio te versterken," aldus het college.

Netwerkstad

In het denken over de bestuurlijke indeling speelt voor Lelystad de relatie met Almere dus een grote rol. "We hebben te maken met een snel groeiende gemeente, in 2020 de vijfde stad van het land. In deze ontwikkeling is het belangrijk om de kwaliteit van de relaties met Almere te erkennen en te gebruiken, zoals de aanwezige voorzieningen en de werkgelegenheid. Ofwel: wij zullen meer moeten gaan denken in termen van complementariteit en diversiteit en mogelijk - richting toekomst - de vorming van een netwerkstad met Almere en Amsterdam. Meer samenwerking moeten wij zien als kracht van Lelystad, vanuit de eigen plannen voor ontwikkeling van de stad," zo motiveert het college haar standpunt in een brief aan de gemeenteraad.

Overloopgebied

Lelystad zoekt de samenwerking, zoals nu ook al gebeurt, binnen Metropoolregioverband vooral op het gebied van infrastructuur, het verbeteren van verbindingen ofwel het verkleinen van de afstanden. De reisafstand naar de Randstad moet acceptabel blijven, vooral voor de hoog opgeleiden die in Lelystad wonen. Door het verkleinen van de afstanden vormt Lelystad met Almere het overloopgebied voor de Amsterdamse woningmarkt. Ook is samenwerking op de belangrijke sociale dossiers van groot belang (armoedebeleid, kwalitatief goed onderwijs, herstructurering sociale woningen).

Kansen benutten

De keuze van Lelystad om bestuurlijk samen met Almere binnen één regio of provincie te willen functioneren, is een bevestiging, tevens verdieping, van een reeds eerder door de gemeenteraad van Lelystad ingenomen standpunt. Daarin wordt een zelfstandig voortbestaan van de provincie Flevoland van groot belang geacht, maar is ook het belang aangegeven dat - welke regionale indeling ook wordt gekozen - Lelystad en Almere tot dezelfde provincie blijven behoren.

Vervoersknooppunt

De kansen die een bestuurlijke indeling richting Randstad meebrengt, wil Lelystad ten volle benutten. Zo wil Lelystad zich als `Poort naar de Randstad' profileren en zich ontwikkelen tot een vervoersknooppunt. De ligging van Lelystad op een kruispunt van routes biedt Lelystad de positie om als scharnierpunt van ontwikkelingen naar en vanuit oost- en noordoost Nederland en verder naar Duitsland te functioneren, zowel over het spoor, de weg, door de lucht als over het water. De opening van de Hanzelijn eind 2012, de groei van Lelystad Airport en het nabijgelegen bedrijventerrein Airport Garden City door de NV OMALA, en de ontwikkeling van de binnenhaven Flevokust geven hiertoe de nodige impulsen.

Gemeenteraad

De gemeenteraad van Lelystad moet zich nog uitspreken over het door het college ingenomen standpunt betreffende de mogelijke bestuurlijke herindeling. Ja