CDA


De Rouwe: geschillencommissie Luchtvaart moet blijven vrijdag 14 oktober 2011

Consumenten met klachten over de luchtvaart moeten ook in de toekomst terecht kunnen bij de Geschillencommissie Luchtvaart. Als deze commissie wordt afgeschaft, zal CDA Tweede Kamerlid Sander de Rouwe een amendement indienen om tot verplichte geschillenbeslechting te komen.

De Rouwe noemde het âbuitengewoon teleurstellendâ dat de luchtvaartmaatschappijen hun medewerking aan het laagdrempelige Geschillenloket begin volgend jaar op willen zeggen. Zij vinden de uitspraken van deze commissie te vaak in het voordeel van de klagende consument uitvallen, en dat kost die maatschappijen veel geld.

Volgens staatssecretaris Joop Atsma kunnen klagers ook bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat terecht, maar dat vindt de Rouwe onvoldoende. De Rouwe: "Het CDA wil dat er alsnog gekeken wordt naar echte verbetering van consumentenrechten. Dit kan door het voorstel van de Consumentenbond uit te werken. Dit houdt in dat er een aansluitplicht komt voor alle luchtvaartmaatschappijen die op Nederland vliegen. Bij geschillen moet dit leiden tot bindende uitspraken."

Op aandringen van de Kamer gaat Atsma nu in gesprek met de Consumentenbond en de vliegmaatschappijen. Over de resultaten van die gesprekken zal hij de Kamer via een brief op de hoogte stellen. De Rouwe wacht die brief van Atsma af. Als de inhoud onvoldoende is zal hij alsnog genoemd amendement indienen.