De Doelen Concertgebouw

MADRIGALEN VAN MONTEVERDI

Les Arts Florissants
o.l.v. Paul Agnew - tenor

-

-
m.m.v. Maud Gnidzaz - sopraan
Hannah Morrison - sopraan
Lucile Richardot - contralto
Sean Clayton - tenor
Callum Thorpe - bas

-
programma:
De Wert Giunto a la tomba; Non di morte sei tu (seconda parte); Vezzosi augelli
Marenzio Giunto a la tomba; Vezzosi augelli; Non vidi mai Monteverdi Non si levav' ancor l'alba novella (prima parte); E dicea l'una sospirand'all'hora (seconda parte); Bevea Fillide mia Monteverdi Dolcissimi legami di parole amorose; Non giacinti ò narcisi; Intorno à due vermiglie e vaghe labra
Monteverdi Non sono in queste rive; Tutte le bocche belle; Donna, nel mio ritorno il mio pensiero
Monteverdi Quell'ombr'esser vorrei; S'andasse amor à caccia; Mentr'io mirava fiso
Monteverdi Se tu mi lassi, perfida tuo danno; Ecco mormorar l'onde; La bocc'onde l'asprissime parole
Monteverdi Dolcemente dormiva la mia Clori; Crudel, perché mi fuggi; Questo specchio ti dono
Monteverdi Non m'è grave 'l morire; Ti spontò l'ali, Amor, la Donna mia; Cantai un tempo e se fu dolce il canto

-
Het internationaal befaamde ensemble Les Arts Florissants brengt de mooiste Italiaanse madrigaalkunst. Als hoogtepunt koos het ensemble het Tweede Madrigaalboek van Claudio Monteverdi. Hoewel de componist nog maar 23 jaar oud was toen de bundel gepubliceerd werd, toont hij al zijn meesterschap in deze prachtige vocale miniaturen. Ze ademen de geest van de klassieke madrigaalkunst van de Renaissance met zijn lang uitgesponnen lijnen, maar wijzen in veel opzichten ook vooruit naar de spitsheid van de Barok. Zo vormt het boek een schitterend voorbeeld van de zangkunst op het snijvlak van twee stijlen. En zelfs de gebruikte teksten vormen een ware staalkaart van de 16de-eeuwse liefdespoëzie, waarin de gedichten van Torquato Tasso de boventoon voeren. Want wat dacht u van de zwoele opening van het zesde madrigaal? 'Op deze oevers zijn er geen bloemen te vinden, zo vermiljoen als de lippen van mijn vrouwe.'