Nieuw-Vlaamse Alliantie
Treinen afschaffen is blind besparen op kap van reiziger
15 oktober 2011
De krant De Standaard publiceert vandaag een lijst van
treinverbindingen die zouden worden afgeschaft. Het afschaffen van
treinen staat op de agenda van de Raad van Bestuur van de NMBS komende
dinsdag. "De NMBS-groep gaat hiermee verder met `blinde besparingen'.
En alleen de treinreiziger zal de dupe zijn", zegt Steven Vandeput,
Kamerlid van de N-VA die ondermeer vanuit de commissie Infrastructuur
de ontwikkelingen bij de NMBS op de voet volgt.
Steven Vandeput reageert onthutst: "De NMBS-groep kost de
belastingbetaler jaarlijks zo'n 3 miljard euro - dat is bijna 300 euro
per Belg - en toch blijft hij de verliezen opstapelen. Rationalisering
is dus absoluut noodzakelijk. Maar de afbouw van de dienstverlening is
wel het allerlaatste! De reiziger wordt alweer weer het slachtoffer."
Dubieuze parameters
De paramaters waarmee de te schrappen lijnen worden bepaald zijn op
zijn minst dubieus. Vandeput: "Van minister Vervotte heb ik in de
commissie nooit antwoord gekregen over welke parameters men hanteert
om een verbinding te schrappen. Ondertussen horen we lokale politici en
leden van de Raad van Bestuur verkondigen dat zij er voor gezorgd
hebben dat lijn zus en zo naar hun woonplaats behouden blijft... De
keuzes in de raden van bestuur zijn gebaseerd op politieke en niet op
economische argumenten."
Veel hoop op verbetering is er niet. In het plan Di Rupo is er
nauwelijks aandacht voor de spoorwegen en wordt de bestaande situatie
bestendigd.
Structuur vereenvoudigen
Voor Vandeput is de vereenvoudiging van de structuur van de groep het
enige alternatief en het startpunt van een financiële sanering. "Het
afschaffen van lijnen is een druppel op een hete plaat", aldus
Vandeput. "Om echte efficiëntiewinsten te boeken zal men de structuur
van de groep grondig moeten herzien. Mijn resolutie daaromtrent werd
voorbije donderdag door de collega's naar de Griekse kalender verwezen.
Het is duidelijk dat men de discussie niet wil aangaan."
Sinds 2005 is de spoorwegmaatschappij opgesplitst in drie
vennootschappen: operator NMBS, infrastructuurbeheerder Infrabel en de
overkoepelende NMBS Holding. Eerder gaf Jannie Haek, topman van de
Holding, toe dat die splitsing jaarlijks zo'n 50 tot 100 miljoen euro
kost.
Vandeput: "Dat is een zeer conservatieve schatting. Bovendien is er
niet enkel het financiële aspect. Ook de problemen inzake veiligheid,
stiptheid enzovoort, zijn voor een groot deel te wijten aan de
gebrekkige structuur. De Holding is een reuzewaterhoofd en moet worden
afgebouwd. Alle operationele bevoegdheden moeten terecht komen bij de
NMBS en bij Infrabel."
Auteur(s):
Steven Vandeput, Kamerlid
Contactinfo:
Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA
E-post: annemie.nijs@n-va.be