Nieuw-Vlaamse Alliantie




Treinen afschaffen is blind besparen op kap van reiziger

15 oktober 2011

De krant De Standaard publiceert vandaag een lijst van treinverbindingen die zouden worden afgeschaft. Het afschaffen van treinen staat op de agenda van de Raad van Bestuur van de NMBS komende dinsdag. "De NMBS-groep gaat hiermee verder met `blinde besparingen'. En alleen de treinreiziger zal de dupe zijn", zegt Steven Vandeput, Kamerlid van de N-VA die ondermeer vanuit de commissie Infrastructuur de ontwikkelingen bij de NMBS op de voet volgt.

Steven Vandeput reageert onthutst: "De NMBS-groep kost de belastingbetaler jaarlijks zo'n 3 miljard euro - dat is bijna 300 euro per Belg - en toch blijft hij de verliezen opstapelen. Rationalisering is dus absoluut noodzakelijk. Maar de afbouw van de dienstverlening is wel het allerlaatste! De reiziger wordt alweer weer het slachtoffer."

Dubieuze parameters

De paramaters waarmee de te schrappen lijnen worden bepaald zijn op zijn minst dubieus. Vandeput: "Van minister Vervotte heb ik in de commissie nooit antwoord gekregen over welke parameters men hanteert om een verbinding te schrappen. Ondertussen horen we lokale politici en leden van de Raad van Bestuur verkondigen dat zij er voor gezorgd hebben dat lijn zus en zo naar hun woonplaats behouden blijft... De keuzes in de raden van bestuur zijn gebaseerd op politieke en niet op economische argumenten."

Veel hoop op verbetering is er niet. In het plan Di Rupo is er nauwelijks aandacht voor de spoorwegen en wordt de bestaande situatie bestendigd.

Structuur vereenvoudigen

Voor Vandeput is de vereenvoudiging van de structuur van de groep het enige alternatief en het startpunt van een financiële sanering. "Het afschaffen van lijnen is een druppel op een hete plaat", aldus Vandeput. "Om echte efficiëntiewinsten te boeken zal men de structuur van de groep grondig moeten herzien. Mijn resolutie daaromtrent werd voorbije donderdag door de collega's naar de Griekse kalender verwezen. Het is duidelijk dat men de discussie niet wil aangaan."

Sinds 2005 is de spoorwegmaatschappij opgesplitst in drie vennootschappen: operator NMBS, infrastructuurbeheerder Infrabel en de overkoepelende NMBS Holding. Eerder gaf Jannie Haek, topman van de Holding, toe dat die splitsing jaarlijks zo'n 50 tot 100 miljoen euro kost.

Vandeput: "Dat is een zeer conservatieve schatting. Bovendien is er niet enkel het financiële aspect. Ook de problemen inzake veiligheid, stiptheid enzovoort, zijn voor een groot deel te wijten aan de gebrekkige structuur. De Holding is een reuzewaterhoofd en moet worden afgebouwd. Alle operationele bevoegdheden moeten terecht komen bij de NMBS en bij Infrabel."

Auteur(s): Steven Vandeput, Kamerlid Contactinfo:

Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke Kamerfractie N-VA E-post: annemie.nijs@n-va.be