Gemeente Berkelland


In de startblokken voor de ontwikkeling van jonge kinderen

Berkelland investeert in kwaliteit van leidsters kinderopvang en peuterspeelzalen

`Startblokken', dat is een gecertificeerde cursus, waarin extra aandacht wordt besteed aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen. Op dinsdag 11 oktober waren 25 leidsters van kinderdagverblijven en peuterspeelzalen in de gemeente Berkelland bijeen voor een informatiebijeenkomst over deze cursus. De komende twee jaar verzorgt IJsselgroep, educatieve dienstverlening, de cursus. Deze bestaat uit veertien bijeenkomsten en enkele praktijkbezoeken op de werkvloer. Na afloop van de bijeenkomst in het Kulturhus in Ruurlo klonk een volmondig "ja" op de vraag van de cursusleidster of iedereen zin heeft in de cursus.

Wat houdt de cursus in?

Startblokken is een werkplan voor opvoedings- en onderwijsondersteuning voor jonge kinderen. Dit om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren. Het is één van de educatieve programma's voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Startblokken maakt een duidelijke keuze voor spel. Het is een doelgerichte aanpak die kinderen uitdaagt en stimuleert om mee te doen. Samen spelen, is samen leren.

Ontwikkelingskansen

Door de wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie moet de gemeente zorgen voor voldoende aanbod voorschoolse educatie voor doelgroepkinderen. Doelgroepkinderen zijn kinderen met een (risico) op ontwikkelingsachterstand. Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) biedt alle kinderen, en in het bijzonder die kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, gelijke ontwikkelingskansen in het onderwijs.

Cursus Kinderopvang

Kwaliteit

Door met effectieve VVE-programma's de ontwikkeling te stimuleren worden (taal)achterstanden voorkomen of verkleind. Kansen op een goede schoolloopbaan worden vergroot. De voorschoolse educatie, die gegeven wordt op peuterspeelzalen en kinderdagverblijven, moet voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen. Om een positief effect te krijgen moeten leidsters goed zijn in het uitvoeren van ontwikkelingsstimulerende activiteiten en in de begeleiding van het spel van kinderen.

Ouders zijn belangrijk

Onderzoek toont aan dat het een positief effect heeft op de leerresultaten als ouders thuis extra met het kind bezig zijn. In aansluiting op wat het kind op school doet. De voorbeeldfunctie ligt allereerst bij de ouders. Lees voor uit boekjes en betrek kinderen bij de dagelijkse dingen. Dek samen de tafel. Of geef het kind ook eens een doekje om te poetsen. Veel kinderen beleven hier plezier aan en leren ervan.

Betrek kinderen bij de dagelijkse dingen:

* Lees voor

* Dek samen de tafel

* Geef een doekje om te poetsen

Kinderen vinden dit leuk en leren ervan!