Politie Groningen

Bestuurder onderschat risicos handheld bellen of broodje eten

Provincie Groningen, 17-10-2011 o Afleiding achter het stuur kan serieuze gevolgen hebben. Bestuurders reageren trager, gaan slingeren en missen informatie. Om automobilisten hiervan bewust te maken, start vandaag de landelijke campagne Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden. Negen toonaangevende bedrijven en organisaties werken mee door voor hun medewerkers een telefoonprotocol op te stellen. Regiopolitie Groningen ondersteunt de campagne door de komende periode extra te letten op onder meer bellen achter het stuur.

Even een telefoontje aannemen of de navigatie instellen tijdens het rijden moet kunnen, denken veel bestuurders. Dat ze daardoor gevaarlijke situaties op de weg creëren, beseffen ze vaak niet. Afleiding achter het stuur zorgt ervoor dat automobilisten trager reageren, waardoor bijvoorbeeld een kop-staartbotsing niet meer te voorkomen is. Of ze gaan slingeren, waardoor ze van de weg raken of op de verkeerde weghelft terechtkomen. De campagne Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden geeft tips hoe je afleiding achter het stuur kunt voorkomen op www.laatjenietafleiden.nl.

Telefoonprotocol
Negen bedrijven maken vandaag hun telefoonprotocol openbaar tijdens de start van de campagne. Het zijn Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Esso, Tata Steel, Gasunie, UPS Nederland en brancheorganisaties EVO en VNA. Met het protocol willen ze hun medewerkers beschermen tegen de gevaren van het zakelijke bellen in de auto. Esso kent al lang een verbod om tijdens het rijden te bellen of oproepen aan te nemen, vertelt woordvoerder Ellen Ehmen. "Een zeer beperkt aantal zakelijke rijders mag de telefoon alleen handsfree opnemen als er een noodsituatie is. Het protocol blijft dan dat ze kort het gesprek aannemen om af te spreken dat ze terugbellen op een veilige plek langs de kant van de weg of op een rustplaats."

Handhaving
De politie zal tijdens de campagneperiode extra letten op het bedienen van elektronische apparatuur tijdens het rijden. Dat gebeurt vooral met onopvallende politiemotoren. Motorrijders kunnen namelijk goed in de autos kijken. Ze letten vooral op handheld bellen in de auto, maar ook op mensen die uitgebreid de route bestuderen en even de e-mail lezen op de smartphone.