Gemeente Hoogezand-Sappemeer

Programmabegroting 2012 sluitend 043, 2011)

Meerjarenramingen met tekorten

Ondanks de lastige en onzekere vooruitzichten presenteerde het college van Burgemeester en Wethouders vrijdag 14 oktober aan de gemeenteraad een sluitende programmabegroting voor het jaar 2012. De meerjarenraming 2013-2015 vertoont tekorten. De programmabegroting wordt behandeld in de raadsvergadering van 7 november 2011, aanvang 18.00 uur.

In financiële zin heeft de gemeente te maken met moeilijke tijden: de economische crisis zorgt voor aanzienlijke problemen. In heel Nederland stokken de
bouwontwikkeling en de verkoop van woningen. Ook de gemeente Hoogezand-Sappemeer ondervindt van deze ontwikkelingen de effecten. Het huidige kabinet wil een deel van de rijkstaken overdragen aan de gemeenten. Naar het
zich nu laat aanzien zal het rijk een stevige korting toepassen op de d aarbij behorende budgetten, in de veronderstelling dat gemeenten deze taken effectiever en efficiënter kunnen uitvoeren. De gemeente Hoogezand-Sappemeer heeft niet de middelen om de budgetten voor deze nieuwe taken te verhogen en zal daarom op een andere manier met deze spanning moeten omgaan.

Het college en de gemeenteraad staan samen voor de grote uitdaging om in deze tijden van financiële tegenwind toch vorm en inhoud te geven aan de ambities uit het coalitieakkoord. Deze ambities op bijvoorbeeld het gebied van het stadshart en de wijkvernieuwing in Gorecht-West blijven onverkort gehandhaafd, net als op het gebied van het onderwijs. Het college vindt wijkvernieuwing en goed onderwijs uitermate belangrijke pijlers onder het sociale beleid van de gemeente.

Investeren in het stadshart heeft alles te maken met de overtuiging dat zonder gemeentelijke inspanning de markt niet zal investeren. Als er niet geïnvesteerd wordt zal onze lokale economie dat merken. Nu al is het winkelcentrum de Hooge Meeren een van de grootste werkgevers in de gemeente. Het is van het allergrootste belang daar de werkgelegenheid te bestendigen zo niet uit te breiden. De markt heeft hiervoor interesse. Dat negeren zou een zeer slecht signaal zijn. In het algemeen zal de gemeente in de komende jaren ieder initiatief dat tot meer werkgelegenheid leidt met beide handen moeten aangrijpen. Nu al heeft Hoogezand-Sappemeer een relatief zeer hoog aantal uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden. Dat patroon zal de gemeente moeten doorbreken. Als dat niet lukt zal inkomensoverdracht een steeds groter beslag leggen op de begroting van de gemeente.

Perspectief

De financiële situatie is inmiddels helaas aanzienlijk verslechterd ten opzichte van een jaar geleden. Alleen al de septembercirculaire 2011 heeft een extra tegenvaller van 450.000 euro opgeleverd. Diverse toenames leiden in 2012 tot de onderstaande 1.269.000 euro aan tegenvallers.

2012

2013

2014

2015

Voorjaarsnota 2011


- 453.000


- 937.000


- 338.000


- 562.000

Tegenvallers


- 1.269.000


- 1.279.500


-1.590.500


-2.372.500

Dekking


1.758.000

600.500


1.200.500


1.800.500

Werkelijke saldi


36.000


- 1.616.000


- 728.000


- 1.134.000

De jaren 2013 en verder

De onzekerheid over de meerjarenramingen van de (rijks-)overheidsfinanciën is nog steeds groot. Het is duidelijk dat de overheidsfinanciën in het algemeen langdurig uit evenwicht zijn. Er gaan veel extra taken naar de gemeenten met toepassing van efficiencykortingen. Decentralisatie speelt de komende jaren een grote rol op diverse beleidsterreinen en nog onduidelijk is wat dat (financieel) zal betekenen.

Het sociaal-economische profiel van onze gemeente is matig en dat heeft consequenties voor het budget voor de Wet Werk en Bijstand (WWB). Ook neemt het aantal ouderen in onze gemeente toe. Logischerwijze heeft dat invloed op de mate waarin gebruik gemaakt wordt van de WMO-voorzieningen. Zowel de WWB als de WMO zijn in onze gemeente voorzieningen met verstrekkende budgettaire effecten. Wil Hoogezand-Sappemeer op dit vlak gezond blijven dan is er ten aanzien van deze beleidsterreinen een heel goede sturing nodig.

Lastendruk

OZB

De lokale lastendruk wordt bepaald door het OZB-tarief (Onroerende Zaakbelasting), de afvalstoffenheffing en de rioolheffingen. De OZB-tarieven stijgen alleen met 1,3% vanwege de inflatie. Om de toekomstige investeringen in het stadscentrum te kunnen financieren stijgen de tarieven van de OZB gedurende 5 jaar (met ingang van 2009) met 2% extra, voor 2012 in totaal dus 3,3%.Dit is een besluit van de gemeenteraad van 16 december 2008.

ASH

Het uitgangspunt is dat de tarieven van de afvalstoffenheffing (ASH) volledig kostendekkend zijn. Het vastrecht in 2012 is EUR 146,76 (2011: EUR 153,72). De kosten per aanbieding blijven gelijk ten opzichte van
2011.

Rioolheffing

De rioolheffingen stijgen ten opzichte van 2011. De rioolheffing voor eigenaren bedraagt EUR 89,24 (2011 EUR 84,82) en de rioolheffing voor gebruikers bedraagt EUR 88,32 (2011 EUR 83,28), samen een verhoging van EUR 10 zoals opgenomen in het vastgestelde Gemeentelijk Waterplan.

De genoemde tarieven voor 2012 zijn onder voorbehoud van vaststelling door de gemeenteraad in november 2011.