Programmabegroting 2012 sluitend 043, 2011)
Meerjarenramingen met tekorten
Ondanks de lastige en onzekere vooruitzichten presenteerde het college
van Burgemeester en Wethouders vrijdag 14 oktober aan de gemeenteraad
een sluitende programmabegroting voor het jaar 2012. De meerjarenraming
2013-2015 vertoont tekorten. De programmabegroting wordt behandeld in
de raadsvergadering van 7 november 2011, aanvang 18.00 uur.
In financiële zin heeft de gemeente te maken met moeilijke tijden: de
economische crisis zorgt voor aanzienlijke problemen.
In heel Nederland stokken de
bouwontwikkeling en de verkoop van woningen. Ook de gemeente
Hoogezand-Sappemeer ondervindt van deze ontwikkelingen de effecten. Het
huidige kabinet wil een deel van de rijkstaken overdragen aan de
gemeenten. Naar het
zich nu laat aanzien zal het rijk een stevige korting toepassen op de d
aarbij behorende budgetten, in de veronderstelling dat gemeenten deze
taken effectiever en efficiënter kunnen uitvoeren. De gemeente
Hoogezand-Sappemeer heeft niet de middelen om de budgetten voor deze
nieuwe taken te verhogen en zal daarom op een andere manier met deze
spanning moeten omgaan.
Het college en de gemeenteraad staan samen voor de grote uitdaging om
in deze tijden van financiële tegenwind toch vorm en inhoud te geven
aan de ambities uit het coalitieakkoord. Deze ambities op bijvoorbeeld
het gebied van het stadshart en de wijkvernieuwing in Gorecht-West
blijven onverkort gehandhaafd, net als op het gebied van het onderwijs.
Het college vindt wijkvernieuwing en goed onderwijs uitermate
belangrijke pijlers onder het sociale beleid van de gemeente.
Investeren in het stadshart heeft alles te maken met de overtuiging dat
zonder gemeentelijke inspanning de markt niet zal investeren. Als er
niet geïnvesteerd wordt zal onze lokale economie dat merken. Nu al is
het winkelcentrum de Hooge Meeren een van de grootste werkgevers in de
gemeente. Het is van het allergrootste belang daar de werkgelegenheid
te bestendigen zo niet uit te breiden. De markt heeft hiervoor
interesse. Dat negeren zou een zeer slecht signaal zijn. In het
algemeen zal de gemeente in de komende jaren ieder initiatief dat tot
meer werkgelegenheid leidt met beide handen moeten aangrijpen. Nu al
heeft Hoogezand-Sappemeer een relatief zeer hoog aantal
uitkeringsgerechtigden en werkzoekenden. Dat patroon zal de gemeente
moeten doorbreken. Als dat niet lukt zal inkomensoverdracht een steeds
groter beslag leggen op de begroting van de gemeente.
Perspectief
De financiële situatie is inmiddels helaas aanzienlijk verslechterd ten
opzichte van een jaar geleden. Alleen al de septembercirculaire 2011
heeft een extra tegenvaller van 450.000 euro opgeleverd. Diverse
toenames leiden in 2012 tot de onderstaande 1.269.000 euro aan
tegenvallers.
2012
2013
2014
2015
Voorjaarsnota 2011
- 453.000
- 937.000
- 338.000
- 562.000
Tegenvallers
- 1.269.000
- 1.279.500
-1.590.500
-2.372.500
Dekking
1.758.000
600.500
1.200.500
1.800.500
Werkelijke saldi
36.000
- 1.616.000
- 728.000
- 1.134.000
De jaren 2013 en verder
De onzekerheid over de meerjarenramingen van de
(rijks-)overheidsfinanciën is nog steeds groot. Het is duidelijk dat de
overheidsfinanciën in het algemeen langdurig uit evenwicht zijn. Er
gaan veel extra taken naar de gemeenten met toepassing van
efficiencykortingen. Decentralisatie speelt de komende jaren een grote
rol op diverse beleidsterreinen en nog onduidelijk is wat dat
(financieel) zal betekenen.
Het sociaal-economische profiel van onze gemeente is matig en dat heeft
consequenties voor het budget voor de Wet Werk en Bijstand (WWB). Ook
neemt het aantal ouderen in onze gemeente toe. Logischerwijze heeft dat
invloed op de mate waarin gebruik gemaakt wordt van de
WMO-voorzieningen. Zowel de WWB als de WMO zijn in onze gemeente
voorzieningen met verstrekkende budgettaire effecten. Wil
Hoogezand-Sappemeer op dit vlak gezond blijven dan is er ten aanzien
van deze beleidsterreinen een heel goede sturing nodig.
Lastendruk
OZB
De lokale lastendruk wordt bepaald door het OZB-tarief (Onroerende
Zaakbelasting), de afvalstoffenheffing en de rioolheffingen. De
OZB-tarieven stijgen alleen met 1,3% vanwege de inflatie. Om de
toekomstige investeringen in het stadscentrum te kunnen financieren
stijgen de tarieven van de OZB gedurende 5 jaar (met ingang van 2009)
met 2% extra, voor 2012 in totaal dus 3,3%.Dit is een besluit van de
gemeenteraad van 16 december 2008.
ASH
Het uitgangspunt is dat de tarieven van de afvalstoffenheffing (ASH)
volledig kostendekkend zijn. Het vastrecht in 2012 is EUR 146,76 (2011:
EUR 153,72). De kosten per aanbieding blijven gelijk ten opzichte van
2011.
Rioolheffing
De rioolheffingen stijgen ten opzichte van 2011. De rioolheffing voor
eigenaren bedraagt EUR 89,24 (2011 EUR 84,82) en de rioolheffing voor
gebruikers bedraagt EUR 88,32 (2011 EUR 83,28), samen een verhoging van
EUR 10 zoals opgenomen in het vastgestelde Gemeentelijk Waterplan.
De genoemde tarieven voor 2012 zijn onder voorbehoud van vaststelling
door de gemeenteraad in november 2011.
Gemeente Hoogezand-Sappemeer