Stichting Kijkonderzoek (SKO)

Onderwerp:

Moving Pictures: kijken naar audiovisuele content in Nederland Tv scherm en TV-content dominant

Datum: 11-10-2011 Volgnummer: 10

Uit onderzoek van SKO blijkt voor het eerst hoe vaak het Nederlandse publiek ook andere devices gebruikt voor het kijken naar soorten audiovisuele content. Televisie is nog dominant; 78% van de kijktijd naar audiovisuele content vindt voor de TV plaats. 70% van alle audiovisuele content die bekeken wordt, is televisiecontent. 30% is dus wat anders, zoals user generated content (12%).

Bovenstaande blijkt uit het Moving Pictures onderzoek dat SKO heeft laten uitvoeren door Intomart GfK in september 2011. Een representatieve steekproef van 1.300 personen van 13 jaar en ouder die online zijn, is gevraagd naar hun bezit van devices en hun kijkgedrag naar verschillende soorten bewegend beeld (audiovisuele content) in de afgelopen 24 uur. SKO presenteert vandaag tijdens het Immovator Cross Media Café - Video on Demand in Hilversum de eerste resultaten.

Soorten schermen gisteren gebruikt? Het televisiescherm is door meer dan 80% van de respondenten gebruikt (resultaten over de dag van gisteren). Van de bezitters van een computer zegt 52% iets bekeken te hebben op dat device. Onder bezitters van smartphones en tablets ligt dat percentage op 42% en 34%. Kijken we naar het gebruik van audiovisuele content onder Nederlanders, ongeacht of iemand in het bezit is van een bepaald device, dan blijkt er dagelijks door 42% van de ondervraagden op een computer iets bekeken te zijn. Voor smartphones ligt dat op 15%, voor tablets op 4%.

Soort av-content Van alle content die gisteren bekeken werd, is 70% televisiecontent, 18% films/series/docu's (gehuurd, gekocht, downloaded, opgenomen/opgevraagd), 12% user-generated content. De leeftijdsgroep onder de 20 jaar wijkt flink af in het gebruik van av-content. 17% van hun kijktijd bestaat uit user-generated materiaal en 26% uit films/series/docu's. Andere leeftijdsgroepen wijken onderling niet sterk af.

Televisie op de televisie? Van alle televisiecontent die bekeken is over de afgelopen 24 uur, blijkt 90% via een TV-scherm bekeken te zijn, 9% bekeken via de computer, 1% via smartphone of tablet.

Bas de Vos (directeur SKO) zegt hierover dat; "De resultaten voor het eerst echt inzicht geven in de verdeling van het kijkvolume van de Nederlandse bevolking naar type scherm en type SKO, Stichting KijkOnderzoek Groen van Prinstererlaan 90, 1181 TR Amstelveen T 00 31 20 641 43 33, F 00 31 20 642 83 49 E info@kijkonderzoek.nl, I www.kijkonderzoek.nl Pagina 1/2



audiovisuele content. Voorheen moesten we het doen met alleen penetratiecijfers van de devices of bereikscijfers uit aanvullend onderzoek. Nu is de werkelijke impact te bekijken ". Einde persbericht