D66

maandag 17 oktober 2011

Betere bescherming passagiersgegevens Australië

De privacy van vliegtuigpassagiers naar Australië wordt in de toekomst beter beschermd.

De commissie Burgerlijke Vrijheden van het Europees Parlement stemde maandag - op advies van D66-Europarlementariër Sophie in 't Veld - in met de nieuwe EU-overeenkomst met Australië over de uitwisseling van passagiersgegevens.

Resultaat

D66 heeft vanaf 2003 onophoudelijk gestreden voor betere afspraken over de doorgifte van zogenaamde PNR-gegevens (Passenger Name Records), en met succes. Het gaat daarbij niet alleen om naam en adres, maar bijvoorbeeld ook om creditcardgegevens, maaltijdvoorkeuren, reisgenoten, medische assistentie of andere privé-informatie. Ongereguleerde doorgifte van dat soort informatie is in strijd met de Europese privacyregels.

Dilemma

In 't Veld verwelkomt het akkoord met Australië, maar blijft kritisch. "We moeten eerlijk zijn: dit akkoord is duidelijk beter dan het vorige, maar er zitten nog steeds lastige punten in. Het is een dilemma: tegenstemmen zou puur symbolisch zijn. De EU heeft namelijk niets te zeggen over de inreisvoorwaarden van een ander land. We hebben onderhandeld en dit was het maximaal haalbare."

Landingsrechten

Zonder akkoord mogen luchtvaartmaatschappijen de gegevens niet doorsturen, maar Australië kan in dat geval hoge boetes opleggen of de maatschappijen hun landingsrechten ontnemen. In 't Veld: "Dan krijg je chaos. Het is al winst dat dat met dit akkoord wordt voorkomen." Ook is met Australië afgesproken dat passagiersgegevens niet zomaar meer voor allerlei doeleinden mogen worden gebruikt. "Wel bijvoorbeeld voor terrorismebestrijding, maar niet meer voor immigratiedoeleinden", verklaart In 't Veld. Daarnaast zijn de voorwaarden voor het gebruik en de beveiliging van gegevens in lijn gebracht met Europese regels. "Maar de langdurige opslag blijft een doorn in het oog", stelt In 't Veld.

Doelen

Het Europees Parlement eist dat PNR-gegevens uitsluitend worden gebruikt voor de bestrijding van terrorisme en zware grensoverschrijdende misdaad. Vaak echter gebruiken derde landen de gegevens ook voor kleine vergrijpen, immigratiedoeleinden, volksgezondheid en andere vaag gedefinieerde doelen. Ze willen de data bovendien niet alleen gebruiken voor grenscontroles, maar ook voor willekeurige zoekacties in de database en langdurige opslag, tot wel 15 jaar.

Meer landen

De onderhandelingen over vergelijkbare akkoorden met Canada en de VS lopen nog. Ook Zuid-Korea en Qatar eisen passagiersgegevens. Landen als Zuid-Afrika, Japan, Saoedi-Arabië en Cuba hebben aangekondigd hetzelfde te gaan doen. "De Europese Commissie moet heel snel aan tafel met deze landen. Alleen met een akkoord kan de privacy van vliegtuigpassagiers worden gewaarborgd," aldus In 't Veld.