Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Den Haag, 17 oktober 2011

KNV TAXI: NIEUWE TAXIREGELS BIEDEN KANSEN

Op 1 oktober is de eerder dit jaar goedgekeurde taxiwet in werking getreden. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) Taxi, mede initiatiefnemer van de nieuwe taxiwet, is ervan overtuigd dat de nieuwe bevoegdheden voor gemeenten kunnen helpen om de kwaliteit van het taxivervoer in steden verder te verbeteren. Verder start de invoering van het dubbeltariefsysteem medio oktober. De factor tijd komt hiermee weer terug in de taxameter. KNV Taxi is daar blij mee. Het risico van vertraging van de rit komt daarmee niet uitsluitend voor rekening van de ondernemer. Daarnaast is op 1 oktober de overgangstermijn voor de invoering van de boordcomputer taxi (BCT) van start gegaan.

Reputatie
De reputatie en kwaliteit van de Nederlandse opstapmarkt stond de afgelopen jaren -vooral in de grote steden- onder druk, door een klein aantal niet bonafide taxiondernemers en slecht toegespitste overheidsregels. De vernieuwde taxiwet, die onderdeel uitmaakt van de Wet Personenvervoer 2000 (WP2000), geeft gemeenten de bevoegdheid maatregelen te nemen die de kwaliteit in de opstapmarkt moeten bevorderen. KNV Taxi hecht veel waarde aan het toepassen van verplichte groepsvorming. Dit komt zowel de reizigers als de taxibranche ten goede, zo is de afgelopen jaren in Nieuw-Zeeland gebleken.

Verplichte groepsvorming
Verplichte groepsvorming stelt dat deelnemers aan de opstapmarkt in een bepaalde gemeente zich verplicht bij een bepaalde herkenbare groep moet aansluiten. Dit verbetert de herkenbaarheid van taxi's voor reizigers, bevordert de sociale controle binnen de branche en maakt dat goedwillende taxiondernemers in de steden weer kansen krijgen om consumenten voor zich te winnen. KNV Taxi hoopt dat naast de eerste zeven gemeentes (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Enschede en Haarlemmermeer) die door de minister de bevoegdheid toegewezen krijgen, ook andere steden in Nederland desgewenst snel van deze maatregel gebruik kunnen maken.

Nieuwe tariefstructuur
KNV Taxi is blij dat het jarenlange pleidooi om de factor tijd weer terug te brengen in de taxameter resultaat heeft gehad. Op die manier komt het financiële risico van vertraging van een taxirit door bijvoorbeeld files, niet meer eenzijdig bij de ondernemer te liggen. Reden waarom KNV Taxi het huidige tariefsysteem altijd onredelijk, onbillijk en fraudegevoelig heeft gevonden.

Om over te kunnen stappen naar het dubbeltariefsysteem heeft de minister als voorwaarde gesteld dat na elke rit een geprinte bon uitgereikt moet worden aan de reiziger. Omdat naast een opstaptarief, tijdens de rit zowel de tijd als afstand meetelt in de uiteindelijk ritbewijs, is het zonder bon voor de reiziger lastig na te rekenen of de ritprijs correct is. De taxibranche begrijpt deze voorwaarde in het kader van transparantie voor de reiziger. Taxiondernemers hebben tot 1 april 2012 de tijd om over te stappen naar het nieuwe systeem, om taxameters te laten aanpassen en zo nodig een printer in te laten bouwen.

Boordcomputer taxi
Per oktober start de overgangstermijn voor invoering van de boordcomputer taxi. Met de komst van de BCT verdwijnen de huidige papieren werkmap en rittenstaat. De ondernemers kunnen voortaan volstaan met een digitale registratie en archivering van ritgegevens, arbeids-, rij- en rusttijden. Voor de meeste ondernemers met chauffeurs in loondienst betekent dit een administratieve lastenvermindering. In de straattaximarkt kan de digitale ritregistratie een bijdrage leveren aan een eerlijk speelveld.



Ingezonden persbericht