Nederlanders willen geen eeuwig leven op social media

Persbericht van Nuvema

BAARN - Ruim 61% van de Nederlanders wil dat zijn online profiel direct wordt verwijderd na een overlijden. Dit blijkt uit een onderzoek van Nuvema Uitvaartverzekering. Een eeuwig online leven op Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter is daarmee niet populair. Een kwart van de mensen laat de keuze over aan de nabestaanden en slechts 8% wil een digitale herdenk- en rouwplek.

"Nederlanders zitten niet te wachten op digitaal medelijden in de vorm van een rouw- en herdenkstatus op sociale netwerken. De dood zien ze als het einde, ook voor hun Hyves, Facebook, Linkedin of Twitter profiel", aldus Emile de Jong, commercieel directeur van Nuvema Uitvaartverzekering.

Social Media Testament
Meer dan 2 op de 3 gebruikers van sociale netwerken heeft nog nooit nagedacht over wat er moet gebeuren met hun digitale erfenis. Nabestaanden weten daardoor niet wat er met de online profielen van hun dierbare moet gebeuren. Naar aanleiding van deze resultaten heeft Nuvema Uitvaartverzekering het Social Media Testament ontwikkeld. Hiermee kan gemakkelijk worden aangeven wat er met de online profielen moet gebeuren na een overlijden.

Aanpassen en verwijderen sociale media profiel
Voor nabestaanden is het ingewikkeld om de online profielen van overleden personen aan te passen of geheel te verwijderen. Terwijl ruim 25% van de respondenten dit wel aan hun nabestaanden wil overlaten. Daarom heeft Nuvema Uitvaartverzekering een 'Handleiding aanpassen of verwijderen social media van overledene' geschreven. Zo kunnen nabestaanden per sociaal netwerk het profiel wijzigen of verwijderen.

Over Nuvema Uitvaartverzekering
Nuvema Uitvaartverzekering bestaat sinds 1949 en heeft ruim 300.000 klanten in heel Nederland. Door het persoonlijke advies van de 75 uitvaartadviseurs en de nauwe contacten met 300 lokale uitvaartverzorgers is de uitvaartverzekering van Nuvema op maat gemaakt en daardoor volledig passend bij de uitvaartwensen.

Onderzoeksopzet
In oktober 2011 onderzocht Multiscope in opdracht van Nuvema Uitvaartverzekering onder 1000 Nederlandse consumenten of zij hebben nagedacht over hun digitale nalatenschap en wat er met hun online erfenis zou moeten gebeuren. De volledige resultaten en onderzoeksopzet zijn te vinden op www.nuvema.nl.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl

*

Links:
http://www.nuvema.nl
Bijlage:
* socialmediatestamentpdf
* nederlander wil geen eeuwig leven op social mediadoc




Razende Robot Reporter