Provincie Limburg

Latere oplevering station Maastricht-Noord

Latere oplevering station Maastricht-Noord

Het nieuwe station Maastricht Noord zal eind 2012 worden opgeleverd. Dat is ongeveer een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Problemen bij de aanbesteding, een te krappe planning en de te krap geraamde uitvoeringstermijnen vormen hiervan de oorzaak.

De planvoorbereidingsfase is al eerder verschoven naar medio 2012. Uitvoerder Prorail heeft recent gemeld dat in het aanbestedingstraject voor het station een aantal complicaties zijn opgetreden die opnieuw vertraging tot gevolg hebben. Het volgende speelt er rond de vertraging:


* de planning is dermate krap dat, als gevolg van procedures rondom de gunning van het werk, het niet mogelijk blijkt alle eerder vastgelegde buitendienststellingen (periode waarin geen treinen mogen rijden om uitvoering van het werk mogelijk te maken) te kunnen benutten om het werk tijdig te realiseren;
* de uitvoeringstermijnen, gekoppeld aan de beschikbare buitendienststellingen, zijn te krap geraamd. Het handhaven daarvan zou leiden tot onrealistische prijsverhogingen;
* de aannemer kan, als hij meer tijd en mogelijkheden om alternatieven te onderzoeken tegen een lagere prijs bouwen.

De gemeente Maastricht en de Provincie hebben hierover met Prorail bestuurlijk overleg gehad. Gezamenlijk is toen geconcludeerd dat er niks anders rest dan de ingebruikname van het station Maastricht-Noord uit te stellen tot eind 2012. De ingebruikname in december 2012 zal dan gecombineerd worden met de jaarlijkse nieuwe dienstregeling in het gehele openbaar vervoer. De aan het station gekoppelde parkeervoorziening is wel eerder klaar. De gemeente Maastricht en Provincie onderzoeken nu hoe deze parkeervoorziening vooraf zoveel mogelijk kan worden benut binnen het programma Maastricht-Bereikbaar.