Latere oplevering station Maastricht-Noord
Latere oplevering station Maastricht-Noord
Het nieuwe station Maastricht Noord zal eind 2012 worden opgeleverd.
Dat is ongeveer een jaar later dan oorspronkelijk gepland. Problemen
bij de aanbesteding, een te krappe planning en de te krap geraamde
uitvoeringstermijnen vormen hiervan de oorzaak.
De planvoorbereidingsfase is al eerder verschoven naar medio 2012.
Uitvoerder Prorail heeft recent gemeld dat in het aanbestedingstraject
voor het station een aantal complicaties zijn opgetreden die opnieuw
vertraging tot gevolg hebben. Het volgende speelt er rond de
vertraging:
* de planning is dermate krap dat, als gevolg van procedures rondom
de gunning van het werk, het niet mogelijk blijkt alle eerder
vastgelegde buitendienststellingen (periode waarin geen treinen
mogen rijden om uitvoering van het werk mogelijk te maken) te
kunnen benutten om het werk tijdig te realiseren;
* de uitvoeringstermijnen, gekoppeld aan de beschikbare
buitendienststellingen, zijn te krap geraamd. Het handhaven daarvan
zou leiden tot onrealistische prijsverhogingen;
* de aannemer kan, als hij meer tijd en mogelijkheden om
alternatieven te onderzoeken tegen een lagere prijs bouwen.
De gemeente Maastricht en de Provincie hebben hierover met Prorail
bestuurlijk overleg gehad. Gezamenlijk is toen geconcludeerd dat er
niks anders rest dan de ingebruikname van het station Maastricht-Noord
uit te stellen tot eind 2012. De ingebruikname in december 2012 zal dan
gecombineerd worden met de jaarlijkse nieuwe dienstregeling in het
gehele openbaar vervoer. De aan het station gekoppelde
parkeervoorziening is wel eerder klaar. De gemeente Maastricht en
Provincie onderzoeken nu hoe deze parkeervoorziening vooraf zoveel
mogelijk kan worden benut binnen het programma Maastricht-Bereikbaar.
Provincie Limburg