Vilans


zorgprofessionals

Inzet domotica staat of valt met draagkracht onder zorgprofessionals

Ouderen staan positiever tegenover inzet domotica dan zorgprofessionals. Dit was de opvallende ondertitel van een onderzoeksrapport in opdracht van de zorgorganisatie Thebe naar de toepassing van domotica in een woonzorgcentrum in Chaam. Het wordt nog opvallender als ook gekeken wordt naar de resultaten van een ander recent onderzoek van de Universiteit Twente bij twee zorgcentra in Enschede: de inzet van bepaalde domotica bij mensen met dementie die nog thuis wonen is sterk kostenbesparend in vergelijking met verpleeghuis opname.

Wat is hier aan de hand? In ieder geval datgene waar Vilans ook bij herhaling op stuit bij haar ervaringen met domotica in de zorgpraktijk. Hoe goed of hoe minder goed de toegepaste domotica ook is, de implementatie van domotica staat of valt met het draagvlak onder het zorgpersoneel. En dit zorgpersoneel staat inderdaad voor in ieder geval een deel kritisch tegenover de toepassing van domotica.

Domotica geeft een gevoel van veiligheid

Om het eerste stukje te nemen van het persbericht van Thebe: Domotica geeft ouderen in kleinschalige zorgcentra een gevoel van veiligheid. De toepassing van slimme technologie helpt ouderen bij het behoud van zelfstandigheid en eigen regie. En met hoofdletters wat mij betreft: DOMOTICA WORDT NIET GEZIEN ALS EEN INBREUK OP DE PRIVACY. Vervolgens: Over het algemeen zijn ouderen positiever over de inzet van domotica dan de zorgprofessionals.
Volgens Laura Kallenberg van Thebe is een aandachtspunt dat zorgprofessionals meer moeite lijken te hebben met domotica. `Hoewel ook de medewerkers over het algemeen positief zijn is er hier en daar onduidelijkheid over domotica. Daar gaan we iets aan doen, onder meer door de werking van sommige toepassingen nog beter uit te leggen'.

Domotica voor thuiswonende mensen met dementie kostenbesparend

Het onderzoek van Nienke Nijhof van het e-Health Research Centre van de Universiteit Twente heeft betrekking op de toepassing van twee verschillende domotica-systemen bij thuiswonende mensen met dementie. Berekeningen laten zien dat er forse kostenbesparingen zijn te behalen bij uitstel van de verpleeghuisopname. Dit uitstel is niet direct aangetoond, maar wordt wel verondersteld in de interviews met mantelzorgers en zorgverleners van de cliënten die de systemen in huis hebben gehad.
Directe uitstel van opname is wel aangetoond in twee andere projecten met vergelijkbare domotica, waarvan één met directe betrokkenheid van Vilans. De aangetoonde uitstel van opname bedraagt gemiddeld 3 maanden. Het gaat om verschillende systemen met verschillende functionaliteit. De uitstel van opname kan bij elkaar opgeteld worden: 6 maanden gemiddeld bij een alleenwonende persoon met dementie.

Vilans is betrokken bij een technologie ontwikkeling waarbij de relevante domotica-systemen geïntegreerd worden in één systeem. Dit is het Europese project ROSETTA (zie www.aal-rosetta.eu).

Draagvlak onder het zorgpersoneel

De implementatie van domotica staat of valt met het draagvlak onder het zorgpersoneel, die deels kritisch staat over de toepassing van domotica. Het zou gezien het geven van een gevoel van veiligheid en de kostenbesparingen toch zonde zijn als verdere implementatie hierop schipbreuk zou lijden. Een achterstand van kennis is inderdaad één van de verklarende factoren, waarop Laura Kallenberg duidt. Daar is iets aan te doen en dat moet ook zeker gebeuren. Maar het zit volgens mij een slag dieper, met name in de dementiezorg.

Privacy

Een argument dat vaak wordt aangevoerd is de inbreuk op de privacy. Nu is de techniek zo opgezet dat er bijvoorbeeld wel één camera wordt ingezet, maar dat de beelden pas te raadplegen zijn als een andere sensor of een computerprogramma die de beelden interpreteert een mogelijke noodsituatie meldt.
Of anders, een verpleeghuisdirecteur uit Limburg citerend (Math Gulpers, Lückerheide, Kerkrade): Wat is een grotere inbreuk op de privacy? Een camera in het woon/slaapvertrek van het kleinschalig wonen die een melding maakt als een cliënt uit bed komt of drie keer per nacht een medewerker die stilletjes je kamer binnenkomt? Ook de reguliere nachtelijke rondes in het verpleeghuis zijn een inbreuk op de privacy. Het camerasysteem in Kerkrade heeft de reguliere nachtelijke ronde grotendeels vervangen en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het realiseren van het project `bandeloze zorg':. het terugdringen van het gebruik van onrustbanden.

Technologie aversie

Maar wat denk ik een dieperliggende reden is, is de - overigens terechte - focus op belevingsgerichte zorg, waarbij het contact met de cliënt centraal staat. Men is in de zorg gaan werken om met mensen te werken en juist niet met technologie. En nu wordt men min of meer gedwongen om toch met technologie te werken. Technologie die bovendien letterlijk een afstand creëert tussen zorgmedewerker en cliënt als je kijkt naar de term `zorg op afstand'.

Bij de dementiezorg is het al lastig om contact te leggen met een persoon met gevorderde dementie. Word je net weer gestoord door een piepende DECT-telefoon! Niet alleen de zorgmedewerker wordt hierdoor gestoord, maar ook de persoon met dementie kan hierdoor van slag raken. Dit is een terecht beeld van de huidige technologie zoals die in verpleeghuizen gebruikt wordt en die de beeldvorming mede bepaalt. Dit ontkent echter de mogelijkheden van de nieuwere technologie. De huidige smartphone revolutie kan echter een uitkomst zijn. Deze wordt inmiddels in brede lagen van de bevolking gebruikt. Ook de opkomst van tablet-PC's zoals de iPad kan een uitkomst zijn. Bij een Vlaams intramuraal domoticasysteem wordt bijvoorbeeld al een gewone smartphone gebruikt in plaats van de speciale DECT-handset.

Vroeg bij betrekken

Behalve een uitgebreid en doordacht opleidingstraject bij introductie van nieuwe domotica is vooral betrokkenheid vanaf het begin van belang bij de besluitvorming over welke domotica zal worden toegepast. Een aanbeveling is te starten met een werkgroep inclusief een vertegenwoordiging van het zorgpersoneel die een zogenoemd functioneel Programma van Eisen opstelt. Dit zonder dat er een bedrijf (leverancier) bij betrokken is. Maar al te vaak is in de praktijk te zien dat ICT-management en/of facilitair management of vastgoed management al dan niet samen met een bedrijf bepaalt welke domotica wordt aangebracht en dit vervolgens top-down implementeert. En dat gaat niet werken......

Kenniscirkel Domotica voor Wonen en Zorg

De laatste jaren komen er steeds meer domotica op de markt. De technische ontwikkelingen gaan hard en de mogelijkheden groeien. Welke oplossingen zijn er? En waar moet u op letten als u een keuze maakt? Met een abonnement op de Kenniscirkel Domotica voor Wonen en Zorg bent u altijd goed geïnformeerd.