Rijksoverheid
E-overheid vermindert regeldruk voor burgers
Nieuwsbericht | 18-10-2011
Het grootschalig gebruik van de e-overheid door burgers, gemeenten en
andere overheden loont: het zal in 2015 leiden tot een vermindering van
administratieve lasten voor burgers van 5,5 miljoen uur per jaar. Ook
de kosten die burgers maken, zoals reis- en verzendkosten, om hun zaken
met de overheid te regelen dalen met EUR 1,6 miljoen per jaar. Dat
blijkt uit berekeningen van SIRA-consulting in opdracht van het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).
Het kabinet wil de regeldruk voor burgers vanaf 2012 met 5% per jaar
terugdringen. Dit is zo'n 3,9 miljoen uur en 38 miljoen euro per jaar.
Bijvoorbeeld door regels af te schaffen, procedures te vereenvoudigen
of de elektronische dienstverlening van de overheid te verbeteren. De
bouwstenen van het Nationaal Uitvoeringsprogramma Dienstverlening en
e-overheid (NUP), die de basis vormen van de e-overheid, leveren hier
ook een belangrijke bijdrage aan. Ze zorgen ervoor dat digitale
informatie snel en makkelijk kan worden uitgewisseld tussen overheid en
burger en tussen overheden onderling. Voorbeelden van bouwstenen zijn
de basisregistraties als de BAG (voor adressen en gebouwen) en de GBA
(voor persoonsgegevens). Er zijn ook bouwstenen die de toegang tot
informatie verbeteren, zoals de webrichtlijnen, of waarmee iemand zich
digitaal kan identificeren zoals DigiD. Bouwstenen helpen de processen
waarmee burgers te maken hebben, slimmer en efficiënter in te richten.
Ook de burger zal dit moeten merken: de dienstverlening wordt beter,
hij of zij is minder tijd en geld kwijt om zaken met de overheid te
regelen en kan altijd zaken doen met de overheid wanneer zij dat wil,
ook 's avonds en in het weekend.
Effect e-overheid
Het ministerie van BZK heeft laten berekenen wat het effect is van de
invoering van de NUP-bouwstenen op de vermindering van administratieve
lasten voor burgers. Hierbij werd naar 51 administratieve processen
gekeken die bij elkaar verantwoordelijk zijn voor meer dan 75% van de
totale administratieve lasten voor burgers. Al deze processen kunnen
door het gebruik van een of meer NUP-bouwstenen vereenvoudigd worden.
Dat gebeurt in de praktijk al, maar nog niet alle bouwstenen zijn op
grote schaal in gebruik genomen. Het gaat bijvoorbeeld om het digitaal
aanleveren van bewijsstukken voor ondertrouw, het aanvragen van
zorgtoeslag of het aanvragen van een vergunning voor een evenement.
Forse bijdrage
De conclusie luidt dat het gebruik van de NUP-bouwstenen door gemeenten
en andere overheden in potentie een forse bijdrage kan leveren aan de
vermindering van de administratieve lasten voor burgers. Die bijdrage
kan oplopen tot 50% van de totale, door het kabinet gewenste,
vermindering van regeldruk. Factoren die van invloed zijn, zijn de mate
waarin gemeenten zich aansluiten op de NUP-bouwstenen en ook
daadwerkelijk gebruiken voor het vereenvoudigen van hun processen. Ook
gaat er tijd overheen voordat burgers de effecten zullen merken. Zo
moeten ze weten dat een vernieuwde werkwijze beschikbaar is, er de
voordelen van in zien en gebruik maken van digitale kanalen om zaken
met de overheid te regelen.