Goud voor Robijn, 4x Zilver, 10x Brons
AMSTERDAM - Eén Gouden Effie, vier keer Zilver, tien keer Brons; dat is
de oogst van de EffieAwards 2011. Deze prestigieuze prijzen voor de
meest effectieve reclamecampagnes van BVA en VEA werden woensdag 12
oktober uitgereikt in Escape te Amsterdam tijdens de tweede editie van
het reclamefestival `De 24 uur van de reclame'.
De enige Gouden Effie werd toegekend in de categorie merkcampagnes voor
de campagne van Robijn `Want wat mooi is moet mooi blijven.'
(adverteerder: Unilever Benelux en bureau: UbachsWisbrun/JWT). De
volgende vier cases waren volgens de jury een Zilveren Effie waard:
`Ben jij al donor?' (adverteerder: Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, bureaus: KesselsKramer, NOISE), `De OV-chipkaart. Ga
ook om!' (adverteerder: NS Reizigers, bureaus: Van Wanten Etcetera,
DDB), `InShared - We all benefit (2009 - 2011)', (adverteerder:
InShared, bureaus: DDB, Nobla), `Lay's Maak de Smaak' (adverteerder:
PepsiCo Nederland, bureaus: FHV BBDO, Red Urban). (lijst met alle
winnaars staat hieronder)
De jury onder voorzitterschap van voormalig staatssecretaris van
Economische Zaken Frank Heemskerk (thans lid Raad van Bestuur Royal
Haskoning) kreeg dit jaar in totaal 43 cases ter beoordeling in de drie
inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en
bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 15 winnaars naar
voren die pas in de zaal hoorden of ze een prijs in de wacht hadden
gesleept of niet.
De uitreiking van de EffieAwards in Escape te Amsterdam werd
gepresenteerd door RTL-presentatrice Sandra Schuurhof.
Marc Oosterhout, bestuur VEA: "Dit jaar is een mooie voorzetting van
vorig jaar. Maar ik vind wel dat we moeten streven naar meer. Er
worden zoveel fantastische campagnes gevoerd. Daar moeten meer Effies
tussen zitten. Dat weet ik zeker. Ik roep iedereen die dag in dag uit
werkt aan de versterking van merken of werkt aan het overtuigen van
mensen om hun standpunt of gedrag te veranderen om volgend jaar in te
zenden, zodat de categorieën `merkcampagnes' en
`bewustwordingscampagnes' net zoveel cases kennen als de categorie
`gedragscampagnes'."
Wil Giezenaar, bestuur BVA: "Ik kijk uiterst tevreden terug op de
algehele opzet van de Effie met een zeer betrokken en vakbekwame jury,
met onafhankelijke voorzitters en met goede discussies over de cases.
De veranderingen die vorig jaar zijn ingezet, hebben op alle vlakken
een positief effect. De Effie profileert zich duidelijk als dé
reclameprijs waarbij goede strategie en bewezen effectiviteit voorop
staan."
De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor
de tweede keer deel uit van het reclamefestival `De 24 uur van de
Reclame'. Dit dagvullende event vond plaats op woensdag 12 oktober 2011
op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam.
Overzicht winnaars EffieUitreiking 12 oktober 2011
GOUD
Want wat mooi is moet mooi blijven.
Unilever Benelux
UbachsWisbrun/JWT
Merkcampagnes
ZILVER
Ben jij al donor?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
KesselsKramer, NOISE
Gedragscampagnes
De OV-chipkaart. Ga ook om!
NS Reizigers
Van Wanten Etcetera, DDB
Bewustwordingscampagnes
InShared - We all benefit (2009 - 2011)
InShared
DDB, Nobla
Merkcampagnes
Lay's Maak de Smaak
PepsiCo Nederland
FHV BBDO, Red Urban, RTL Nederland i.s.m. MasMedia, OMD, TBWA/Busted
Gedragscampagnes
BRONS
Bavaria Alcoholvrij
Bavaria
Selmore
Gedragscampagnes
Go Baby! - Introductie Eau de Zwitsal
Zwitsal
LBi Lost Boys
Gedragscampagnes
Goochem het Gordeldier
DPC i.s.m. Ministerie van Infrastructuur en Milieu
Roorda Reclamebureau B.V.
Bewustwordingscampagnes
Hallo Jumbo
Jumbo Supermarkten
FHV BBDO, VVO² retailcommunicatie
Gedragscampagnes
Introductie Pickwick Dutch Tea Blend
Sara Lee International
ONLY
Gedragscampagnes
Lexus CT200h - Tergend dichtbij
Louwman & Parqui B.V.
Launched
Gedragscampagnes
Nederlandse Hartstichting, 6 minuten
Nederlandse Hartstichting
Publicis
Bewustwordingscampagnes
Prijsvergelijken wordt webwinkelshoppen
Beslist.nl
Eigen Fabrikaat, Wise Crackers
Gedragscampagnes
Vodafone - The Voice Of Holland
Vodafone
OMD, Talpa Media, RTL Nederland
Gedragscampagnes
Zalando. Schoenen en Fashion online.
Zalando GmbH
Helder Marketing & Communicatie B.V., Jung von Matt/Fleet
Gedragscampagnes
43 inzendingen voor EffieAwards 2011 Inzenden voor Effie 2011
Effie awards