Effie awards

Goud voor Robijn, 4x Zilver, 10x Brons

AMSTERDAM - Eén Gouden Effie, vier keer Zilver, tien keer Brons; dat is de oogst van de EffieAwards 2011. Deze prestigieuze prijzen voor de meest effectieve reclamecampagnes van BVA en VEA werden woensdag 12 oktober uitgereikt in Escape te Amsterdam tijdens de tweede editie van het reclamefestival `De 24 uur van de reclame'.

De enige Gouden Effie werd toegekend in de categorie merkcampagnes voor de campagne van Robijn `Want wat mooi is moet mooi blijven.' (adverteerder: Unilever Benelux en bureau: UbachsWisbrun/JWT). De volgende vier cases waren volgens de jury een Zilveren Effie waard: `Ben jij al donor?' (adverteerder: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, bureaus: KesselsKramer, NOISE), `De OV-chipkaart. Ga ook om!' (adverteerder: NS Reizigers, bureaus: Van Wanten Etcetera, DDB), `InShared - We all benefit (2009 - 2011)', (adverteerder: InShared, bureaus: DDB, Nobla), `Lay's Maak de Smaak' (adverteerder: PepsiCo Nederland, bureaus: FHV BBDO, Red Urban). (lijst met alle winnaars staat hieronder)

De jury onder voorzitterschap van voormalig staatssecretaris van Economische Zaken Frank Heemskerk (thans lid Raad van Bestuur Royal Haskoning) kreeg dit jaar in totaal 43 cases ter beoordeling in de drie inzendcategorieën: gedragscampagnes, merkcampagnes en bewustwordingscampagnes. Daaruit kwamen uiteindelijk 15 winnaars naar voren die pas in de zaal hoorden of ze een prijs in de wacht hadden gesleept of niet.

De uitreiking van de EffieAwards in Escape te Amsterdam werd gepresenteerd door RTL-presentatrice Sandra Schuurhof.

Marc Oosterhout, bestuur VEA: "Dit jaar is een mooie voorzetting van vorig jaar. Maar ik vind wel dat we moeten streven naar meer. Er worden zoveel fantastische campagnes gevoerd. Daar moeten meer Effies tussen zitten. Dat weet ik zeker. Ik roep iedereen die dag in dag uit werkt aan de versterking van merken of werkt aan het overtuigen van mensen om hun standpunt of gedrag te veranderen om volgend jaar in te zenden, zodat de categorieën `merkcampagnes' en `bewustwordingscampagnes' net zoveel cases kennen als de categorie `gedragscampagnes'."

Wil Giezenaar, bestuur BVA: "Ik kijk uiterst tevreden terug op de algehele opzet van de Effie met een zeer betrokken en vakbekwame jury, met onafhankelijke voorzitters en met goede discussies over de cases. De veranderingen die vorig jaar zijn ingezet, hebben op alle vlakken een positief effect. De Effie profileert zich duidelijk als dé reclameprijs waarbij goede strategie en bewezen effectiviteit voorop staan."

De uitreiking van de EffieAwards door BVA en VEA maakte dit jaar voor de tweede keer deel uit van het reclamefestival `De 24 uur van de Reclame'. Dit dagvullende event vond plaats op woensdag 12 oktober 2011 op en rond het Rembrandtplein in Amsterdam.

Overzicht winnaars EffieUitreiking 12 oktober 2011

GOUD

Want wat mooi is moet mooi blijven.
Unilever Benelux
UbachsWisbrun/JWT
Merkcampagnes

ZILVER

Ben jij al donor?
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport KesselsKramer, NOISE
Gedragscampagnes

De OV-chipkaart. Ga ook om!
NS Reizigers
Van Wanten Etcetera, DDB
Bewustwordingscampagnes

InShared - We all benefit (2009 - 2011)
InShared
DDB, Nobla
Merkcampagnes

Lay's Maak de Smaak
PepsiCo Nederland
FHV BBDO, Red Urban, RTL Nederland i.s.m. MasMedia, OMD, TBWA/Busted Gedragscampagnes

BRONS

Bavaria Alcoholvrij
Bavaria
Selmore
Gedragscampagnes

Go Baby! - Introductie Eau de Zwitsal
Zwitsal
LBi Lost Boys
Gedragscampagnes

Goochem het Gordeldier
DPC i.s.m. Ministerie van Infrastructuur en Milieu Roorda Reclamebureau B.V.
Bewustwordingscampagnes

Hallo Jumbo
Jumbo Supermarkten
FHV BBDO, VVO² retailcommunicatie
Gedragscampagnes

Introductie Pickwick Dutch Tea Blend
Sara Lee International
ONLY
Gedragscampagnes

Lexus CT200h - Tergend dichtbij
Louwman & Parqui B.V.
Launched
Gedragscampagnes

Nederlandse Hartstichting, 6 minuten
Nederlandse Hartstichting
Publicis
Bewustwordingscampagnes

Prijsvergelijken wordt webwinkelshoppen
Beslist.nl
Eigen Fabrikaat, Wise Crackers
Gedragscampagnes

Vodafone - The Voice Of Holland
Vodafone
OMD, Talpa Media, RTL Nederland
Gedragscampagnes

Zalando. Schoenen en Fashion online.
Zalando GmbH
Helder Marketing & Communicatie B.V., Jung von Matt/Fleet Gedragscampagnes

43 inzendingen voor EffieAwards 2011 Inzenden voor Effie 2011