Jeugdigen 'regisseurs' filmclips Veilig Opgroeien winnen Oscar
Donderdag 13 oktober was een drukke Oscaravond in het stadhuis. Wie zou
de Oscar voor beste filmclips over jeugdthema's in Maassluis winnen? De
rode loper ontbrak, maar de spanning hing in de lucht. Zo'n 100
genomineerde `regisseurs' van het Kastanjecollege en het Reviuslyceum
kwamen met hun introducé(e)s luisteren naar de beoordeling van een
deskundige jury. Eerst werden de 24 winnende clips gekozen die gebruikt
worden in de mediacampagne Veilig Opgroeien en het Centrum voor Jeugd
en Gezin (CJG). Vervolgens koos de jury de absolute winnaars van beide
scholen; de beste `regisseurs' in vijf categorieën namen trots en onder
luid applaus hun Oscar in ontvangst van wethouder Gerard van der Wees.
In de categorie `beste camera' wonnen Sanne, Linda en Shannon de Oscar
met hun filmclip over voeding. De Oscar voor `beste inhoud' ging naar
Feyza en Emel. Nena en Max sleepen de Oscar voor `beste montage' in de
wacht. De prijs voor de `origineelste clip' is gewonnen door Emily en
Danique en tenslotte ging de Oscar voor `beste film' naar Timo en Nick.
In totaal maakten ruim 300 leerlingen van het Kastanjecollege en het
Reviuslyceum filmclips over Veilig Opgroeien in Maassluis. In een drie
uur durende workshop van Digital Playground kregen zij een korte
instructie om vervolgens te gaan filmen en te monteren op de computer.
Zelf schreven zij een `filmscript' bij het gekozen jeugdthema, zoals
alcoholgebruik, gelukkig zijn, omgangsvormen, gezonde leefpatronen,
beweging of grenzen stellen.
Eén van de speerpunten van Veilig Opgroeien in Maassluis en het CJG is
om jongeren, oftewel de `kenners', te betrekken bij het ontwikkelen van
activiteiten voor de jeugd in Maassluis. Participatie stimuleert
kinderen en jongeren op te groeien tot zelfstandige en mondige burgers
die zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheden.
Het leidt tevens tot versterking van de binding met de wijk. Daarom
heeft het preventieteam ervoor gekozen om jongeren van het
Kastanjecollege en het Reviuslyceum te laten meedenken en meedoen aan
de mediacampagne. Na goede ervaringen van alle partijen bij de vorige
mediacampagne, is de nieuwe mediacampagne ook op deze wijze
georganiseerd.
Vanaf 1 januari 2012 worden elke maand twee clips gelanceerd op zowel
www.maassluis.nl als www.cjgmaassluis.nl en natuurlijk ook op de
websites van de betrokken scholen en organisaties.
Gemeente Maassluis