Gemeente Maassluis

Jeugdigen 'regisseurs' filmclips Veilig Opgroeien winnen Oscar


Donderdag 13 oktober was een drukke Oscaravond in het stadhuis. Wie zou de Oscar voor beste filmclips over jeugdthema's in Maassluis winnen? De rode loper ontbrak, maar de spanning hing in de lucht. Zo'n 100 genomineerde `regisseurs' van het Kastanjecollege en het Reviuslyceum kwamen met hun introducé(e)s luisteren naar de beoordeling van een deskundige jury. Eerst werden de 24 winnende clips gekozen die gebruikt worden in de mediacampagne Veilig Opgroeien en het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Vervolgens koos de jury de absolute winnaars van beide scholen; de beste `regisseurs' in vijf categorieën namen trots en onder luid applaus hun Oscar in ontvangst van wethouder Gerard van der Wees.

In de categorie `beste camera' wonnen Sanne, Linda en Shannon de Oscar met hun filmclip over voeding. De Oscar voor `beste inhoud' ging naar Feyza en Emel. Nena en Max sleepen de Oscar voor `beste montage' in de wacht. De prijs voor de `origineelste clip' is gewonnen door Emily en Danique en tenslotte ging de Oscar voor `beste film' naar Timo en Nick.

In totaal maakten ruim 300 leerlingen van het Kastanjecollege en het Reviuslyceum filmclips over Veilig Opgroeien in Maassluis. In een drie uur durende workshop van Digital Playground kregen zij een korte instructie om vervolgens te gaan filmen en te monteren op de computer. Zelf schreven zij een `filmscript' bij het gekozen jeugdthema, zoals alcoholgebruik, gelukkig zijn, omgangsvormen, gezonde leefpatronen, beweging of grenzen stellen.

Eén van de speerpunten van Veilig Opgroeien in Maassluis en het CJG is om jongeren, oftewel de `kenners', te betrekken bij het ontwikkelen van activiteiten voor de jeugd in Maassluis. Participatie stimuleert kinderen en jongeren op te groeien tot zelfstandige en mondige burgers die zich bewust zijn van hun maatschappelijke verantwoordelijkheden. Het leidt tevens tot versterking van de binding met de wijk. Daarom heeft het preventieteam ervoor gekozen om jongeren van het Kastanjecollege en het Reviuslyceum te laten meedenken en meedoen aan de mediacampagne. Na goede ervaringen van alle partijen bij de vorige mediacampagne, is de nieuwe mediacampagne ook op deze wijze georganiseerd.

Vanaf 1 januari 2012 worden elke maand twee clips gelanceerd op zowel www.maassluis.nl als www.cjgmaassluis.nl en natuurlijk ook op de websites van de betrokken scholen en organisaties.