Ingezonden persbericht

Amsterdam, 26 juli 2011

Ton Koopman terug in Nederland
Ton Koopman & Amsterdam Baroque Orchestra

A I R

werken van J.S. Bach - Haydn - Locatelli - C.Ph.E. Bach

Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - Sinfonia in G, Wq 183/4 Joseph Haydn (1732-1809) - Orgelconcert in C, Hob. XVIII:1 Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1788) - Sinfonia in D, Wq 183/1 Pietro Antonio Locatelli (1695-1764) - Introduzione teatrale in G, op. 4/4 Johann Sebastian Bach (1685-1750) - Suite III in D BWV 1068

di 18 oktober 2011 20.15 uur Jacobikerk Utrecht Meet & Greet na afloop wo 19 oktober 2011 20.15 uur Westerkerk Amsterdam Meet & Greet na afloop do 20 oktober 2011 20.15 uur Musis Sacrum Arnhem
za 22 oktober 2011 20.15 uur De Doelen Rotterdam

Ton Koopman terug in Nederland
Na Bachs Johannes Passion (april 2011) en het programma Bach, Buxtehude en de dood (juni 2011) in de Amsterdamse Westerkerk is Ton Koopman terug in Nederland met zijn nieuwe programma Air, een geheel instrumentaal programma - genoemd naar het beroemde Air van J.S. Bach - met werken van vader en zoon Bach, Joseph Haydn en Pietro Antonio Locatelli. Dit programma zal in oktober worden uitgevoerd in Utrecht, Amsterdam, Arnhem en Rotterdam.

Voorafgaand aan deze serie is Ton Koopman met zijn orkest en koor op maandag 19 september te gast in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam met de Krönungsmesse, het Ave Verum en Requiem van Wolfgang Amadeus Mozart.

Air
Een bont geheel is dit programma, met als 'pièce de resistance' Johann Sebastian Bachs orkestsuite nr. 3, beroemd vanwege zijn ontroerend mooie Air, maar ervoor en erna is deze derde suite rijk aan vitale vrolijke dansen en een van de beste ouvertures ooit door Bach gecomponeerd. Van zijn zoon Carl Philipp Emanuel Bach klinken twee symfonieën voor strijkers en zeven blazers. Ze behoren tot zijn laatste composities en werden opgedragen aan de Nederlandse baron van Swieten, Mozarts beschermheer, in Wenen. Het zijn uiterst virtuoze symfonieën, die alle toonaarden doorkruisen - unieke werken. Joseph Haydn componeerde vele klavierconcerten, gedeeltelijk voor orgel en gedeeltelijk voor klavecimbel (nooit voor piano!). Dit concert in C groot is het eerste daarvan. Het zou geschreven zijn voor de intrede in het klooster van de vrouw waar Haydn verliefd op was. Zeker geen treurige muziek overigens. En tot slot een tomeloos energieke Introduzione teatrale van de 'Nederlandse' (geboren in Italië maar bijna zijn hele leven in Amsterdam verblijvende) Pietro Antonio Locatelli.

Ton Koopman (Zwolle, 1944)
studeerde orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Al voor de afronding van zijn studies legde Ton Koopman de basis voor een loopbaan als dirigent, in het bijzonder voor het 17e- en 18e-eeuws ensemblerepertoire. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd. Inmiddels zijn beide ensembles verenigd in het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir (ABO&C).

In zijn vijftigjarige carrière trad Ton Koopman als organist, klavecinist en dirigent op in 's werelds belangrijkste concertzalen en muziekfestivals, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théâtre des Champs-Elysées in Parijs, het Philharmonie in München, de Alte Oper in Frankfurt, het Lincoln Center en Carnegie Hall in New York. Als gastdirigent werkte hij onder meer samen met het Koninklijk Concertgebouworkest, de Berliner Philharmoniker, het Orchestre Philharmonique de Radio France in Parijs, de Wiener Symphoniker, het Boston Symphony, Chicago Symphony, New York Philharmonic, San Francisco Symphony en Cleveland Orchestra, waar hij vanaf 2011 als Artist in Residence drie jaar zal werken. Ton Koopman publiceerde onder meer een nieuwe uitgave van alle 16 orgelconcerten van Georg Friedrich Händel en onlangs Händels Messiah en Buxtehudes Das Jüngeste Gericht. Hij is klavecimbeldocent aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, professor in de musicologie aan de Universiteit van Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Tot slot bekleedt hij de positie van artistiek leider van het jaarlijkse festival 'Itinéraire Baroque' in Frankrijk.

In 1994 startte Ton Koopman en zijn Amsterdam Baroque Orchestra & Choir het meest ambitieuze opnameproject van de laatste decennia: het integraal opnemen van Bachs wereldlijke en geestelijke cantates. Het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir ontving onder andere The Gramophone Award, Diapason d'Or, 10-Repertoir, Stern des Monats-Fono Forum, de Prix Hector Berlioz, twee Edisons en de prestigieuze BBC Award. Daarnaast verschenen van koor en orkest reeds de eerste delen van de nieuwe serie met het verzamelde werk van Buxtehude. Ton Koopman en het Amsterdam Baroque Orchestra & Choir zijn regelmatig te gast in de grote zalen van Europa, de Verenigde Staten en Japan.

Kaarten Utrecht en Amsterdam: normaal ¤ 35 | Stadspas / CJP / 65+ ¤ 30 | studenten ¤ 15. Reserveren: www.tonkoopman.nl

Informatie en kaartverkoop concerten Arnhem en Rotterdam: www.mssa.nl (Musis Sacrum) en www.dedoelen.nl (De Doelen).