Kortingenoorlog bij online kledingaanbieders


Omzet en marges ook online onder druk

AMSTERDAM, 20111018 -- De naderende winter is voor de retail traditioneel de periode waarin de meeste omzet wordt gedraaid. De concurrentie met webwinkels kost echter steeds meer omzet. ING heeft berekend dat 5% van de omzet van de detailhandel via internet gerealiseerd wordt. Dit stijgt de komende 10 jaar tot 25%. De concurrentie tussen online retailers is feller dan ooit. De afgelopen 6 maanden zijn ruim 80 webshops gestart binnen het segment fashion, zo blijkt uit de gegevens van kortingswebsite vouchercode.nl.

Met name internationaal bekende merken starten in Nederland hun eigen webwinkel, zoals Dept, Vanilia, Hugo Boss en Bjorn Borg .

Veel online retailers zijn noodgedwongen gestart met het weggeven van kortingen, om zo klanten aan te trekken. Partijen als Zalando en Sarenza bieden vrijwel permanent kortingen en kortingscodes aan. Hiermee staan ook online de marges onder druk.

”Naast traditionele aanbiedingen worden er steeds vaker kortingscodes aangeboden, waarbij consumenten het gevoel krijgen een exclusieve korting te hebben bemachtigd. Een kortingscode is tastbaarder dan een algemene aanbieding”, aldus Bram van der Veer, eigenaar van www.vouchercode.nl. ”De trend is dat de stijging in het aanbod van kortingscodes dit najaar doorzet.”