Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij in Nederland

Persbericht van Humanitas

Rapport van FairWork: 10 procent Nederlanders weet dat er onder hun ogen mensen worden uitgebuit

Consumenten hebben geen idee van moderne slavernij in Nederland

Amsterdam, 18 oktober 2011 - Slechts 10% van de Nederlanders weet dat moderne slavernij nog onder hun ogen voorkomt. Dat blijkt uit onderzoek van FairWork. Deze organisatie begint daarom vandaag, op de Europese dag tegen de Mensenhandel, de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt.

FairWork liet in september 2011 door CentERdata uitzoeken wat Nederlanders weten over uitbuiting en mensenhandel - de moderne variant van slavernij.
Per jaar worden duizenden mannen, vrouwen en kinderen in ons land slachtoffer van mensenhandel. Niet alleen in de prostitutie, maar bijvoorbeeld ook in de land- en tuinbouw, horeca en bouw. Toch is maar één op de tien Nederlanders hiervan op de hoogte. Een kwart van de ondervraagden zegt dat mensenhandel 'wereldwijd' voorkomt, waarbij één op de drie Nederlanders Afrika noemt en ruim 18% Azië.

Geschokt

Als consumenten geconfronteerd worden met het feit dat mensenhandel vlak onder hun ogen plaatsvindt, reageren ze geschokt. Bijna 90% van de Nederlanders vindt dat de overheid harder moet optreden. Toch vindt één op de drie Nederlanders het wel begrijpelijk dat bedrijven kiezen voor zo goedkoop mogelijke arbeidskrachten.
FairWork wil Nederlandse consumenten bewuster maken van moderne slavernij in Nederland. Het publiek speelt namelijk een belangrijke rol in de bestrijding van mensenhandel; consumenten kunnen bedrijven vragen zich uit te spreken tegen moderne slavernij.

Checklist

Verder kunnen ze zelf in actie komen. FairWork heeft een online checklist opgesteld die hen aanmoedigt de juiste vragen te stellen aan mogelijke slachtoffers. Vermoedens van mensenhandel kunnen gemeld worden bij Meld Misdaad Anoniem (0800-7000).
Met de campagne Moderne slavernij, dichterbij dan je denkt speelt FairWork in op de vraag naar goedkope arbeid in Nederland. Consumenten worden via social media, online advertenties en acties van het FairWorkteam naar de campagnewebsite www.goedkopearbeidskracht.nu gelokt. Kiezen ze daar een schoonmaakster voor 2,50 per uur of een schilder voor 4 euro, dan worden ze geconfronteerd met het feit dat zulke lage salarissen één van de signalen van moderne slavernij zijn. Andere signalen zijn werken onder dwang, door je baas beperkt worden in je vrijheid en gevaarlijk of ongezond werk doen. Vervolgens worden de bezoekers van de actiesite opgeroepen digitaal te protesteren tegen moderne slavernij.

Over FairWork

FairWork komt voort uit de organisatie Bonded Labour in Nederland (BLinN), een initiatief van Humanitas en OxfamNovib. Wij zetten ons in om Nederland bewust te maken van het feit dat er - soms vlak onder onze ogen - mensen uitgebuit worden. We willen deze moderne slavernij voorkomen en bestrijden. Zodat er op de lange termijn geen slachtoffers meer zullen zijn.
Dat doen we door enerzijds steun te bieden aan slachtoffers van mensenhandel en uitbuiting, en anderzijds door publiek, politiek en werkgevers in Nederland te informeren over deze grove schending van de mensenrechten.

*

Links:
http://fairwork.nu



Razende Robot Reporter