RET

Tentoonstelling 'Trammend door de puin' geopend

18 oktober 2011
Vandaag openden Gerard Cox en portefeuillehouder Verkeer & Vervoer van de stadsregio Rotterdam, Jeannette Baljeu, de indrukwekkende tentoonstelling âTrammend door de puinâ over de RET in de Tweede Wereldoorlog. Deze tentoonstelling laat zien hoe de RET omging met de lastige omstandigheden van de oorlog. âDe rol van het openbaar vervoer in oorlogstijden zie je niet vaak terug in de geschiedenisboeken. Dat maakt deze tentoonstelling zo bijzonder en leerzaam: door middel van het historische materiaal ervaar je de belangrijke rol die de RET had tijdens de Tweede Wereldoorlogâ, aldus Baljeu. De tentoonstelling is te bezichtigen in het OorlogsVerzetsMuseum van 18 oktober tot en met 15 april. Klanten van de RET met een persoonlijke OV-chipkaart, kunnen gebruik maken van een speciale aanbieding: zij hebben gratis toegang tot het museum gedurende de tentoonstellingsperiode. De realisatie van de tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt door de RET en de stichting Rotterdams Openbaar vervoer Museum en Exploitatie Oldtimers (RoMeO).

Lijnennet in verwarring
De bezettingsjaren legden een grote druk op de RET. Het bombardement van 14 mei 1940 verwoestte het centrum van de stad en bracht het lijnennet in verwarring. Het onderhoud kwam in de knel. Een haperende stroomvoorziening, rijden in het pikkedonker, trams en bussen door Duitsers gevorderd: van een normale dienstuitvoering was geen sprake meer. De verwoestingen in het centrum maakten voorheen belangrijke stadsdelen onbegaanbaar en onbereikbaar. Door puin versperde trajecten en schades aan de bovenleidingen en materieel legden een grote druk op de RET. Toch slaagde de RET er in om onder steeds grimmiger omstandigheden, de belangrijkste verbindingslijnen tussen het noorden, oosten, zuiden en westen van de stad en de omliggende gemeenten weer functioneel te krijgen.

Ernstige hinder en schade
De RET ondervond gedurende de oorlog ook ernstige hinder en schade door de Britse en Amerikaanse bombardementen op het havengebied van de stad. Bij elk luchtalarm moesten trams en bussen worden stilgezet en moesten de passagiers en het RET-personeel een veilig heenkomen in de schuilkelders zoeken. Trams gingen verloren en de Duitsers brachten in de loop van de oorlog steeds meer RET-trams naar gehavende steden in Duitsland over.

Bussen op houtgas
Van de ruim honderd bussen die de RET in mei 1940 had bleven er slechts dertien beschikbaar om het verkeer met de randgemeenten te herstellen. Andere lijnen werden ingekort of opgeheven. Na de capitulatie vorderde de Wehrmacht een groot aantal bussen voor het vervoer van Duitse soldaten. Omdat de Duitsers bijna geen benzine of diesel ter beschikking stelden, moest de RET speciale voorzieningen op de bussen aanbrengen om ze op houtgas te kunnen laten rijden. Met het verdwijnen van particuliere auto's en fietsen uit het straatbeeld nam het aantal passagiers enorm toe.

Rijden in het pikkedonker
Door uiterst strenge verduisteringsmaatregelen werd het 's avonds pikkedonker in de stad. De verlichting van trams en bussen moest bestaan uit donkere, vrijwel geen licht doorlatende lampen. Witte strepen werden op het materieel en op bijvoorbeeld bomen aangebracht om zo in het donker nog enigszins iets te kunnen zien.

Oorlogsverzetsmuseum Rotterdam
Het OorlogsVerzetsMuseum Rotterdam wil op een herkenbare wijze de herinnering levend houden aan en het verhaal vertellen van het bombardement, de onderdrukking en verzet in Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog en de actuele betekenis hiervan duidelijk maken voor jong en oud.

Rotterdam staat centraal in de collectie en in de presentatie. Het verleden en heden worden verbonden in tentoonstellingen, activiteiten en educatieve projecten waarbij actuele thema's als intolerantie en discriminatie aan bod komen. Het museum biedt veel aandacht voor authentieke persoonlijke herinneringen en ooggetuigenverslagen, in de collectie, in de presentaties, op de website en in educatieve programma's.

Openingstijden en contactgegevens
di-vrij 10.00-17.00 uur
zondag 12.00-17.00 uur

Coolhaven 375
3015 GC Rotterdam
010-4848931
www.ovmrotterdam.nl Â
info@ovmrotterdam.nl
Abonnement via internet