Marktcijfers tweede kwartaal 2011
* Publicatiedatum 18-10-2011
OPTA publiceert de tweede kwartaal- en halfjaarcijfers van de
Structurele Marktmonitor 2011. Deze uitgave van de Structurele
Marktmonitor geeft inzicht in de stand van de communicatiemarkten
mobiele telefonie, bundels, breedband, televisie en vaste telefonie.
Een korte samenvatting:
Mobiele telefonie: aantal aansluitingen stijgt
Na een periode van twee jaar neemt het aantal aansluitingen op de markt
voor mobiele telefonie weer toe, met 3% naar meer dan 21 miljoen
aansluitingen. Het eerste halfjaar van 2011 laat sinds 2010 ook weer
een lichte omzetstijging zien uit spraakdiensten (telefonie). Ondanks
een lichte daling van het marktaandeel van KPN blijven de verhoudingen
in de markt gelijk.
Omzet data-diensten overstijgt sms-diensten
In de eerste helft van 2011 stijgt voor het eerst de omzet uit
data-diensten, bijvoorbeeld internet via de mobiele telefoon, uit boven
de omzet uit sms-diensten (resp. 400 miljoen euro en 378 miljoen euro).
Ook is dit het eerste halfjaar waarin het aantal verstuurde sms-jes
daalt ten opzichte van het halfjaar ervoor (-2,5%). Dat de omzet van
sms-diensten nog licht toeneemt, zou (in combinatie met het stijgende
aantal mobiele aansluitingen) verklaard kunnen worden doordat
consumenten via hun abonnement meer sms'jes in hebben gekocht dan dat
ze hebben gebruikt.
Bundels: T-Mobile nieuwe toetreder in triple play
Het aantal triple play abonnementen (televisie, vaste telefonie en
internet) blijft stijgen in het eerste halfjaar van 2011. Met ruim 2,5
miljoen aansluitingen is dit de meest populaire combinatie van
diensten. Als nieuwe toetreder in het bundelsegment wint T-Mobile haar
eerste klanten.
Televisie: 72% digitaal abonnement
In het tweede kwartaal van 2011 zetten de trends uit het eerste
kwartaal door. 72% van de Nederlandse televisieabonnees heeft een
digitaal abonnement. Ziggo blijft de grootste speler in Nederland,
gevolgd door UPC en KPN.
Vaste telefonie: digitaal groeit naar 55%, aantal belminuten daalt
In het eerste halfjaar belt meer dan 55% van de consumenten digitaal
(Voice-over-Broadband), 45% maakt nog gebruik van de analoge dienst.
Dat vertaalt zich in een licht dalend marktaandeel van KPN op de markt
voor laagcapacitaire (veelal consumenten) aansluitingen. Het totale
belvolume van vaste telefonie daalt met 3% ten opzichte van het laatste
halfjaar uit 2010 naar een kleine 11 miljard belminuten.
Breedband: snelheid internetabonnementen blijft stijgen
Het aantal DSL-aansluitingen (het kopernetwerk van KPN) daalt verder
met 2%, kabel- (+4% ) en glasvezelaansluitingen (+17%) stijgen. Het
totaal aantal breedbandaansluitingen blijft licht stijgen, van
6.330.000 naar 6.393.000. KPN blijft de grootste speler, het
marktaandeel van de runner-up Ziggo stijgt, gevolgd door UPC.
De gemiddelde snelheid van de internetabonnementen is verder gestegen.
Steeds meer consumenten hebben een internetsnelheid tussen de 30 en 100
Mbps. Het merendeel van de Nederlanders heeft echter nog een
breedbandaansluiting met een snelheid tussen de 10 en 30 Mbps.
Bijlagen
* Openbare rapportage mobiel Q2 2011
* Openbare rapportage vaste telefonie Q2 2011
* Openbare rapportage breedband Q2 2011
* Openbare rapportage televisie Q2 2011
* Openbare rapportage multiplay Q2 2011
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit