Universiteit van Amsterdam

Geloofwaardigheidsindicator verbetert zoekprestaties binnen sociale media


Promotie Informatica

dinsdag 18 oktober, 12.00 uur

In rommelige en ongeordende sociale mediateksten ligt informatie besloten die nu moeilijk toegankelijk is. Wouter Weerkamp onderzocht hoe toegang tot, en analyse van, deze informatie mogelijk is. Hij identificeerde twee richtingen van waaruit de informatie in sociale media kan worden benaderd: de mensen die actief zijn binnen sociale media en daarnaast hun uitingen. Door het verbeteren van zoekmethodes naar mensen en hun uitingen in sociale media kan intelligente toegang worden geboden tot informatie in deze media. Hiertoe analyseerde Weerkamp onder meer een 'mensenzoekmachine' en indicatoren van geloofwaardigheid in blogs. De onderzochte methodes leiden tot een beter inzicht in zoekgedrag. Weerkamp toont aan dat de methodes kunnen helpen bij het verbeteren van zoekprestaties voor verschillende kennisontsluitingstaken. Dhr. W. Weerkamp: Finding People and their Utterances in Social Media. Promotor is dhr. prof. dr. M. de Rijke.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.




Universiteit van Amsterdam