Viggo Waas in campagne ''Sluit je ogen niet voor mensenhandel"

Persbericht van Federatie Opvang

CoMensha, het Coördinatiecentrum ter bestrijding van mensenhandel, start op 18 oktober de social media campagne sluitjeogenniet. Cabaretier Viggo Waas steunt de actie en is te zien in het ''sluit je ogen niet'' filmpje. De laatste 5 jaar is er jaarlijks een stijging van bijna 10% van het aantal meldingen van (mogelijke) slachtoffers van mensenhandel (inclusief de seksindustrie). Het aantal (mogelijke) slachtoffers van overige uitbuiting - niet uit de sekshandel - is het laatste jaar met meer dan 100% toegenomen. In de campagne van CoMensha wordt iedereen uitgenodigd om via een actiewebsite, picbadge, ecards, facebook en twitter mee te helpen de onzichtbaarheid van mensenhandel te stoppen. Het publiek heeft een belangrijke rol om uitbuiting te signaleren. Door vroege signalering van mensenhandel kan veel leed worden voorkomen.
Op www.sluitjeogenniet.nl is alle informatie over de campagne te vinden en het filmpje te zien.

Toename aantal slachtoffers
Het aantal aangemelde slachtoffers dat een opvangplek nodig heeft neemt ook dit jaar toe.
Het aantal meldingen van slachtoffers in 2010 was 993. CoMensha verwacht dat het aantal meldingen dit jaar naar ruim boven de 1000 zal stijgen. In totaal zijn 83 nationaliteiten aangemeld. Het aantal Nederlandse slachtoffers bedraagt bijna 1 op 3. CoMensha is nu al genoodzaakt om extra medewerkers in te zetten om de toegenomen aantallen slachtoffers adequaat te kunnen helpen.

Uitbuiting in diverse sectoren
Uitbuiting en mensenhandel vinden niet alleen plaats in de seksindustrie. Ook bij de land- en tuinbouw, de horeca, huishoudelijk werk en de bouw is sprake van moderne slavernij waarbij mensen hun vrijheid verliezen en tegen een hongerloon onder slechte arbeidsomstandigheden hun werk moeten verrichten. Preventie en bewustwording van potentiële slachtoffers, bedrijfsleven & branches en vooral van het publiek is noodzakelijk om de strijd aan te kunnen gaan met (de onzichtbaarheid van) mensenhandel. Alleen opsporing en vervolging van mensenhandel is onvoldoende.

Sluit je ogen niet voor mensenhandel
Met behulp van de slogan - Denk eens na over uitbuiting! Sluit je ogen niet voor mensenhandel! - worden publiek, politiek en instanties gewezen op het onzichtbare leed bij slachtoffers. Het actiethema is: geef mensenhandel een gezicht, stop de onzichtbaarheid. Er is een filmpje gemaakt die mensen wakker moet schudden: uitbuiting vindt ook plaats in Nederland, misschien wel bij jou in de buurt. Ook zijn er ecards gemaakt om aandacht te vragen voor alle vormen van uitbuiting en mensenhandel. Gevraagd wordt om tenminste 18 dagen een picbadge te plaatsen op je facebook of twitteraccount.

Meer opvangplaatsen nodig
De aanpak van mensenhandel heeft prioriteit van de overheid, justitie, gemeenten en politie.
De toename van het aantal meldingen is hiervan mede het gevolg. Door de toename zijn er meer opvangplaatsen nodig evenals adequate hulp en begeleiding voor de diverse soorten slachtoffers. Het aantal slachtoffers van mensenhandel is zeer waarschijnlijk hoger dan het aantal meldingen dat CoMensha registreert. Met de hulp van het publiek hoopt CoMensha dat nog meer slachtoffers van mensenhandel in beeld komen waardoor zij opvang, hulp en begeleiding krijgen.

Links:
http://www.sluitjeogenniet.nl



Razende Robot Reporter